Rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie spadły w ciągu dwóch miesiąców 2022 roku o 6,4. W lutym spadek sięgnął 6,7 proc. Sytuacja już wcześniej była zła, a dodatkowo pogorszyła ją teraz wojna na Ukrainie.
- W lutym liczba rejestracji nowych samochodów w UE spadła o 6,7 proc.
- W Polsce spadek ten był na poziomie 11,2 proc.
- Najlepiej radziły sobie azjatyckie marki
Bardzo słaby luty w branży motoryzacyjnej
W lutym 2022 r. liczba nowych rejestracji samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła o 6,7 proc., ponieważ producenci samochodów nadal borykają się z zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Przy 719 465 w sprzedanych w całej UE egzemplarzach był to najsłabszy lutowy wynik pod względem wolumenu od początku zbierania danych. Niektóre rynki w Europie odnotowały dwucyfrowe straty. Były to:
- Włochy (-22,6 proc.)
- Francja (-13 proc.)
- Słowenia (-21,3 proc.)
- Polska (-11,2 proc.)
- Chorwacja (-15,8 proc.)
- Austria (-18,9 proc.)
- Belgia (-11,9 proc.)
- Finlandia (-22,9 proc.)
Rejestracje wg marek samochodów
Biorąc pod uwagę rynek UE, EFTA i Wielką Brytanię spadek sięgnął 5,4 proc. Łącznie zarejestrowano 804 028 samochodów.
Volkswagen Group odnotował spadek rejestracji o 12 procent. Wyjątkiem w Grupie jest Porsche, które zanotowało w lutym wzrost o 8,1 procent. Skoda musiała zmierzyć się ze spadkiem na poziomie 12 proc., zaś spadek SEATa sięgnął 10 proc. Mniejszą liczbę rejestracji zanotowało także Audi, których było o 3,5 proc. mniej.
Ze spadkami musiała zmierzyć się także grupa Stellantis, która zanotowała spadek o 18 proc. Sam Peugeot odnotował mniejszą o 24 proc. liczbę rejestracji, Alfa Romeo o 23 procent. Włoski FIAT odnotował spadek rzędu 22 procent, Citroen 19-stu proc.
Konkurent Stellantisa – Grupa Renault – odnotowała łącznie o 3,8 proc. mniejszą liczbę rejestracji, z czego Dacia 14 proc. spadek, a samo Renault 13 proc.
Luty dobry dla azjatyckich marek
Bardzo dobrze poradził sobie Hyundai, który w lutym mógł cieszyć się 25-procentowym wzrostem – sama marka Hyundai odnotowała 26 proc. wzrost, a Kia urosła o 25 procent.
Wśród innych azjatyckich marek, rejestracje Hondy wzrosły o 68 procent, Toyota wzrosła o 4,8 procent, Lexus zyskał 3 procent, a sprzedaż Nissana spadła o 25 procent.
Marka Mercedes-Benz zyskała 3 proc., a BMW spadła o 4,4 proc.