Porsche stawia na samochody elektryczne. Na konferencji rocznej firma powiedziała, że w minionym roku finansowym Porsche umocniło swoją pozycję. Producent samochodów sportowych osiągnął nowy rekord wszech czasów zarówno pod względem przychodów ze sprzedaży, jak i zysku operacyjnego.

  • Porsche odnotowało rekordowy rok w swojej historii
  • Porsche przekroczyło próg 300 000 dostarczonych samochodów
  • 40 proc. sprzedanych samochodów stanowiły samochody zelektryfikowane
  • Do 2030 roku samochody zelektryfikowane będą stanowiły 80 proc. sprzedaży Porsche

Porsche w 2021 roku

Sprzedaż Porsche w 2021 r. sięgnęła 33,1 mld euro, o 4,4 mld euro więcej, niż w roku poprzednim, co oznacza wzrost o 15 procent. Zysk operacyjny wyniósł 5,3 miliarda euro, przekraczając wynik z poprzedniego roku o 1,1 miliarda euro (+27 procent). W ten sposób Porsche wygenerowało operacyjną rentowność sprzedaży na poziomie 16 procent (rok ubiegły: 14,6 procent).

– Nasz pozytywny wynik biznesowy opiera się na odważnych, innowacyjnych i perspektywicznych decyzjach. Nasza branża przechodzi prawdopodobnie największą transformację w swojej historii – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. 

Olivier Blume prezes Porsche (od lewej) i Lutz Meschke wiceprezes zarządu i członek zarządu ds. finansów i IT
Olivier Blume prezes Porsche (od lewej) i Lutz Meschke wiceprezes zarządu i członek zarządu ds. finansów i IT zdjęcie: Porsche

Porsche poprawia rentowność

Przepływy pieniężne netto wzrosły o 1,5 mld euro do 3,7 mld euro w 2021 r. (rok poprzedni: 2,2 mld euro). Pozytywny rozwój opiera się również na ambitnym programie rentowności 2025. Ma on na celu trwałe wspieranie zarobków dzięki nowym innowacjom i modelom biznesowym

Porsche z wielkim niepokojem i przerażeniem patrzy na konflikt zbrojny na Ukrainie. Nadal mamy nadzieję na zaprzestanie działań wojennych i powrót do dyplomacji. Bezpieczeństwo i uczciwość ludzi są najważniejsze – mówi Oliver Blume. 

Olivier Blume prezes Porsche (od lewej) i Lutz Meschke wiceprezes zarządu i członek zarządu ds. finansów i IT na rocznej konferencji wynikowej
Olivier Blume prezes Porsche (od lewej) i Lutz Meschke wiceprezes zarządu i członek zarządu ds. finansów i IT na rocznej konferencji wynikowej zdjęcie: Porsche

Porsche a wojna w Ukrainie

Aby pomóc potrzebującym na Ukrainie, Porsche AG przekazało łącznie 1 milion euro. Eksperci Porsche nieustannie określają wpływ wojny na działalność biznesową Porsche. Wpłynęło to na łańcuchy dostaw dla zakładów Porsche, co oznacza, że w niektórych przypadkach produkcja zgodnie z harmonogramem nie jest już możliwa.

Oliwer Blume prezes Porsche
Oliwer Blume prezes Porsche zdjęcie: Porsche

Porsche przekroczyło 300 000 dostaw

W 2021 roku Porsche dostarczyło klientom na całym świecie 301 915 pojazdów. Oznacza to, że granica 300 tys. została przekroczona po raz pierwszy w historii firmy (rok ubiegły: 272 162 samochodów). Najlepiej sprzedającymi się modelami były: Macan (88 362) i Cayenne (83 071). Liczba dostaw Taycana wzrosła ponad dwukrotnie: 41 296 klientów odebrało dostawę pierwszego całkowicie elektrycznego Porsche. Taycan wyprzedził kultowy model Porsche 911, chociaż ten ostatni również ustanowił nowy rekord z 38 464 sprzedanymi egzemplarzami. 

– Taycan to w 100 procentowe Porsche, które inspiruje wszystkich – obecnych i nowych klientów, ekspertów i media branżowe. Zintensyfikujemy naszą elektryczną ofensywę, wprowadzając kolejny model: do połowy dekady chcemy zaoferować nasz samochód sportowy 718 z silnikiem umieszczonym centralnie, wyłącznie w wersji całkowicie elektrycznej – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG.

Olivier Blume prezes Porsche (od lewej) i Lutz Meschke wiceprezes zarządu i członek zarządu ds. finansów i IT na rocznej konferencji wynikowej
Olivier Blume prezes Porsche (od lewej) i Lutz Meschke wiceprezes zarządu i członek zarządu ds. finansów i IT na rocznej konferencji wynikowej zdjęcie: Porsche

Elektryczne Porsche w 2021 roku

W ubiegłym roku prawie 40 procent wszystkich nowych samochodów Porsche dostarczonych w Europie było już przynajmniej częściowo elektrycznych. Ponadto Porsche ogłosiło, że w 2030 r. zamierza być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Porsche spodziewa się, że w 2025 r. połowa sprzedaży Porsche będzie pochodzić ze sprzedaży pojazdów elektrycznych – całkowicie elektrycznych lub hybryd typu plug-in. 

– W 2030 r. udział wszystkich nowych pojazdów z całkowicie elektrycznym napędem powinien wynosić ponad 80 procent – powiedział Blume. 

Aby osiągnąć te ambitne cele, Porsche wraz z partnerami inwestuje w stacje ładowania premium – a dodatkowo we własną infrastrukturę ładowania. 

Oliwer Blume prezes Porsche
Oliwer Blume prezes Porsche zdjęcie: Porsche

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię