Hulajnogi Bolt dziękują za ich podniesienie. Nowość zostałą już zainstalowana w elektrycznych jednośladach. Hulajnogi Bolt jeżdżą już po ulicach ok. pięćdziesięciu polskich miast. Ich parkowanie określają przepisy z 2021 roku. 

Hulajnogi Bolt dziękują

Hulajnogi Bolt mówią „dziękuję” przechodniom i użytkownikom za ich podniesienie. Przewrócone hulajnogi są niestety częstym widokiem na ulicach polskich miast. Bolt postanowił wprowadzić miły gest dla pieszych, którzy postawią przewrócony sprzęt z powrotem na koła. Jednoślad po podniesieniu powie „dziękuję”, a firma podkreśla, że od dłuższego czasu wdraża różnego rodzaju działania, których celem jest edukacja użytkowników w zakresie prawidłowego parkowania hulajnóg. 

Hulajnogi Bolt dziękują

Hulajnogi Bolt mogą dziękować dzięki zamontowanym sensorom, które określają położenie pojazdu względem gruntu. Jeżeli przechodzień podniesie przewrócony sprzęt, system rozpozna swoje położenie i uruchomi powiadomienie. Bolt w ubiegłym roku wdrożył narzędzie, które ma pomóc w zidentyfikowaniu właściwego parkowania, a oparto je o algorytm sztucznej inteligencji. 

Hulajnogi Bolt z inteligentnym parkowaniem

Rozwiązanie Bolta polegało na analizie wykonanego przez użytkownika zdjęcia. Aplikacja miała dać sygnał kierowcy jednośladu, czy pozostawił hulajnogę w bezpiecznym miejscu. Testy, które ruszyły w maju 2022 roku, prowadzono w Szczecinie, Lublinie, Warszawie, Trójmieście i Krakowie.

Innowację oparto o algorytm, który był szkolony na podstawie bazy składającej się ze 150 tys. zdjęć zaparkowanych hulajnóg. Tak działające rozwiązanie jest w stanie odróżnić prawidłowo zaparkowaną hulajnogę elektryczną i tą, która została pozostawiona wbrew przepisom. W przypadku nieprawidłowego zaparkowania użytkownik otrzyma informację o konieczności jej przeparkowania i będzie musiał podjąć odpowiednie działania.

Hulajnogi elektryczne a przepisy prawa 

Przepisy dotyczące prawidłowego parkowania hulajnóg elektrycznych wprowadzono w 2021 roku. Prawo mówi dokładnie, na jakich zasadach można poruszać się hulajnogą po mieście, a rozporządzenie z listopada 2021 roku dookreśliło standardy techniczne tych jednośladów.

Jeśli chodzi o ich parkowanie, to należy je przede wszystkim pozostawiać w tzw. punktach mobilności. Są to specjalnie wyznaczone punkty i można w nich swobodnie parkować hulajnogi elektryczne oraz rowery. Można je najczęściej rozpoznać po oznaczeniach namalowanych na bruku. 

Jeśli nie ma w okolicy tego typu miejsc, hulajnogę należy zaparkować jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika i to tej najbardziej oddalonej od jezdni. Parkowanie powinno być równoległe, a przepisy mówią także, że przy pozostawianiu hulajnóg elektrycznych na chodnikach, należy sprawdzić, czy zachowana jest odległość 1,5 metra oraz czy nie będzie ona sprawiała problemów dla osób niepełnosprawnych. 

Dopuszczalna prędkość hulajnóg to 20 km/h. Jeśli brakuje specjalnej drogi dla rowerów, a dopuszczalna prędkość na jezdni jest wyższa niż 30 km/h, hulajnogą można poruszać się po chodniku i należy przy tym pamiętać, że wówczas można jechać z prędkością 6 km/h. 

Mandaty za złe parkowanie hulajnogi elektrycznej

Za niewłaściwe pozostawienie hulajnogi elektrycznej użytkownik naraża się na poniesienie konsekwencji i mandat, a ich stawki wynoszą:

  • 100 zł – pozostawienie hulajnogi elektrycznej przed przejściem dla pieszych,
  • 300 zł – zaparkowanie hulajnogi w odległości 10 metrów od skrzyżowania bądź na samym jego narożniku,
  • 500 zł – za zaparkowanie na niebieskiej kopercie. 

Hulajnogi Bolt w 2022 roku

Hulajnogi Bolt w ubiegłym roku odnotowały ponad dwukrotnie większą liczbę wypożyczeń, a użytkownicy aplikacji przejechali łącznie ponad 26 mln kilometrów. Średnia prędkość, z jaką klienci poruszali się nimi po polskich miastach to 11,4 km/h. 

Co ciekawe, rekord wypożyczeń padł 24 czerwca 2022 roku, a najdłuższy odcinek pokonano na trasie Katowice – Tychy. Był on aż 25 razy dłuższy niż średnia krajowa dla wszystkich przejazdów i wyniósł 33 kilometry. 

W ubiegłym roku Bolt odnotował także mniejszą liczbę wypadków na hulajnogach elektrycznych, a odsetek ten spadł o 31 procent w stosunku do 2021 roku. 

W 2021 roku Bolt wprowadził do swoich hulajnóg program, który miał testować, czy użytkownik, chcąc jechać hulajnogą, jest trzeźwy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię