Elektryczny Rolls-Royce przeszedł testy na Francuskiej Riwierze. W ciągu ostatnich miesięcy inżynierowie testowi i rozwojowi marki przenieśli swoją uwagę z ekstremalnych warunków panujących w Arjeplog w Szwecji na bardziej „normalne” drogi, które odzwierciedlają codzienne użytkowanie Spectre. Rolls-Royce kontynuuje program testów pierwszego auta elektrycznego Spectre na dystansie 2,5 mln km.

  • Elektryczny Rolls-Royce Spectre przechodzi testy we Francji
  • Testy obejmują 2,5 mln kilometrów
  • Auto będzie sprzedawane w IV kwartale 2023 roku

Rolls-Royce i auta elektryczne — elektryfikacja w DNA marki

Podczas gdy Rolls-Royce zbudował reputację, tworząc szczytowe osiągnięcia superluksusowych samochodów silnikowych, koncepcja elektryfikacji jest od dawna znana marce. Henry Royce rozpoczął pracę jako inżynier elektryk i poświęcił większość swojej kariery na tworzenie silników spalinowych, które symulowały cechy samochodu elektrycznego – cichą pracę, natychmiastowy moment obrotowy i wrażenie jednego, nieskończonego biegu.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre
Elektryczny Rolls-Royce Spectre

Elektryczny Rolls-Royce Spectre — testy we Francji

Na początku tego roku, w specjalnie przygotowanym ośrodku testowym w Arjeplog w Szwecji – zaledwie 55 kilometrów od koła podbiegunowego – elektryczny Rolls-Royce Spectre przeszedł pierwsze „lekcje” w ośrodku, który został zaprojektowany na zamówienie, aby nauczyć samochód, jak zachowywać się i reagować tak, jak klasyczny Rolls-Royce. W ciągu ostatnich miesięcy inżynierowie testowi i rozwojowi marki przenieśli uwagę z warunków ekstremalnych na bardziej formalną kontrolę w miejscu, które odzwierciedla codzienne użytkowanie samochodu.

– Nie jest przesadą stwierdzenie, że Spectre to najbardziej oczekiwany Rolls-Royce w historii. Uwolniony od ograniczeń związanych z silnikiem spalinowym, nasz akumulatorowo-elektryczny pojazd będzie oferował najczystszy wyraz doświadczenia Rolls-Royce’a w 118-letniej historii marki. Najnowsza faza testów dowodzi, że pakiet zaawansowanych technologii stanowi symboliczną zmianę dla Rolls-Royce’a, który zmierza ku jasnej, odważnej, całkowicie elektrycznej przyszłości – mówi Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars

Nawiązując do swojego duchowego następcy, Phantoma Coupé, Rolls-Royce Spectre będzie pierwszym w pełni elektrycznym super-luksusowym samochodem, którego głównym założeniem będzie jazda na wszystkich kontynentach i we wszystkich warunkach. Riwiera Francuska i jej drogi stanowią idealne połączenie warunków, których będą wymagać klienci Spectre, od technicznych nadmorskich gzymsów po szybsze drogi śródlądowe.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre
Elektryczny Rolls-Royce Spectre

Testy elektrycznego Rolls-Royce Spectre

Stanowiąc kluczową część globalnego programu testowego, Rolls-Royce Spectre przejedzie 2,5 miliona kilometrów, z czego łącznie 625 000 kilometrów zostanie przejechanych wokół francuskiego Lazurowego Wybrzeża. Faza ta jest podzielona na dwie części – zaczynając od historycznego toru testowego Autodrome de Miramas, znajdującego się we francuskim departamencie Bouches-du-Rhône w Prowansji. Tor, na którym odbywało się Grand Prix w 1926 roku, jest obecnie najnowocześniejszym ośrodkiem testowym i rozwojowym, obejmującym ponad 60 kilometrów zamkniętych tras i 20 torów testowych.

– Spectre uwalnia niezwykły potencjał integracji w pełni elektrycznego układu napędowego z naszą platformą Architecture of Luxury. Z inżynierskiego punktu wyjścia, nasze procesy testowania i udoskonalania łączą dane empiryczne i ludzkie doświadczenie, intuicję i spostrzeżenia zdobywane przez ponad sto lat, aby udoskonalić dynamikę jazdy i charakter samochodu. Koordynując tę orkiestrę systemów z precyzyjnie określonymi reakcjami kierowcy i warunkami drogowymi, Spectre dostarcza wrażeń Rolls-Royce’a w wyjątkowo wysokiej rozdzielczości – Dr Mihiar Ayoubi, dyrektor ds. inżynierii, Rolls-Royce Motor Cars

Druga faza testów w regionie odbywa się na prowansalskich terenach wiejskich otaczających Autodrom de Miramas. Region ten jest zamieszkiwany przez wielu klientów marki, dlatego też 55 proc. testów odbyło się na drogach, po których będzie jeździć wiele produkcyjnych egzemplarzy Spectre. Pierwsze dostawy do klientów planowane są na czwarty kwartał 2023 roku. 

Elektryczny Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre — elektryczna architektura

Rolls-Royce Spectre jest niepodobny do żadnego innego Rolls-Royce’a. Wynika to nie tylko z jego w pełni elektrycznego układu napędowego, ale także z niespotykanej mocy obliczeniowej i zastosowania zaawansowanych technologii przetwarzania danych. Auto elektryczne Spectre to najbardziej „połączony” Rolls-Royce w historii, a każdy z jego elementów jest bardziej inteligentny, niż te stosowane we wcześniejszych, spalinowych Rolls-Royce’ach. Auto posiada 141 200 relacji nadawca-odbiorca i ma ponad 1000 funkcji i 25 000 podfunkcji. To około trzy razy więcej sygnałów niż w typowym Rolls-Royce’ie.

Radykalnie zwiększona inteligencja architektury elektrycznego układu napędowego elektrycznego Rolls-Royce’a umożliwia swobodną i bezpośrednią wymianę szczegółowych informacji pomiędzy tymi funkcjami przy minimalnym scentralizowanym przetwarzaniu. Aby uwolnić potencjał tej technologii, specjaliści od inżynierii oprogramowania Rolls-Royce’a opracowali dla Spectre zdecentralizowaną inteligencję. Polega ona na tym, że dane są przetwarzane bliżej ich źródła, zamiast być obsługiwane w całości przez pojedynczą jednostkę centralną.

Dzięki wysyłaniu bardziej wyrafinowanych pakietów danych – które nie tylko opisują zmienną, ale także proponują reakcję – czas reakcji samochodu jest znacznie szybszy i bardziej szczegółowy. Ta technologia sprawia, że duża część rozwoju Spectre przenosi się z warsztatu do przestrzeni cyfrowej.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre
Elektryczny Rolls-Royce Spectre
Elektryczny Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre: przejażdżka na „magicznym dywanie”

Po miesiącach ciągłych testów zatwierdzono nową technologię zawieszenia, dzięki której Spectre zapewnia charakterystyczną dla Rolls-Royce’a „jazdę na magicznym dywanie”. Technologia ta jest obecnie dopracowywana i doskonalona. 

Wykorzystując zestaw nowych komponentów sprzętowych i możliwości szybkiego przetwarzania danych przez Spectre, elektroniczny system stabilizacji przechyłu wykorzystuje dane z systemu Flagbearer, który odczytuje nawierzchnię drogi przed pojazdem, oraz z systemu nawigacji satelitarnej, który ostrzega Spectre o zbliżających się zakrętach.

Na prostych drogach system może automatycznie rozłączyć drążki stabilizujące Spectre, pozwalając każdemu z kół działać niezależnie. Zapobiega to kołysaniu, które występuje, gdy jedna strona pojazdu uderza w nierówności na drodze. 

Gdy dane z nawigacji satelitarnej i system Flagbearer potwierdzą, że zakręt nieuchronnie zbliża się, elementy zostają ponownie sprzężone, amortyzatory zawieszenia usztywniają się, a układ kierowniczy przygotowuje się do aktywacji, aby zapewnić bezproblemowe wejście i wyjście z zakrętu. Na zakrętach monitorowanych jest ponad 18 czujników, a parametry układu kierowniczego, hamulcowego, wspomagania i zawieszenia są odpowiednio dostosowywane, aby Spectre zachował stabilność.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię