Honda Clarity na wodór została zaprezentowana światu tak naprawdę już w 2007 roku. W 2013 roku w Japonii z linii produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz Clarity FCX. Wodorowa Honda nie przetrwała jednak próby czasu. W 2021 roku Japończycy zdecydowali o wstrzymaniu produkcji wodorowej Hondy Clarity.

  • Honda Clarity Fuel Cell została zaprezentowana w 2016 roku
  • Wodorowa Honda Clarity przestanie być produkowana w 2021 roku
  • Honda Clarity to pięcioosobowy sedan

Wodorowa Honda Clarity – początek

Honda Clarity wywodzi się od swojej wodorowej poprzedniczki – Hondy FCX Clarity. Pierwszy egzemplarz wodorowej Hondy Clarity zjechał z linii produkcyjnej, która była dedykowana wyłącznie produkcji aut wodorowych 16 czerwca 2013 roku w Japonii. Honda FCX Clarity była efektem 19 lat pracy japońskich konstruktorów. Wierzono wówczas, że wyprodukowanie „rzeczywistego” samochodu zasilanego wodorem otwiera nowy rozdział w historii „czystego” transportu drogowego.

Honda Clarity – wodorowy przełom na rynku

Honda FCX Clarity została zaprezentowana podczas uroczystej ceremonii w Honda Automobile New Model Center w Tochigi. Wśród pierwszych nabywców znaleźli się aktorka Jamie Lee Curtis ze swoim mężem Christopherem Guestem oraz producent filmowy Ron Yerxa.

Honda Clarity powstała na całkowicie nowej linii produkcyjnej. Ta z kolei została zbudowana z przeznaczeniem na montaż wyłącznie pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Powstała przy Honda Automobile New Model Center. Odbywa się w niej instalacja stosu paliwowego oraz zbiornika na wodór. Wszystkie stosy paliwowe produkowane są przez Honda Engineering Co., Ltd, również w Tochigi. W procesie produkcji ogniw paliwowych zastosowano specjalnie zaprojektowane oprzyrządowanie, które cechuje się najwyższą precyzją i umożliwia masową produkcję ogniw wchodzących w skład stosu paliwowego.

Honda Clarity - wodorowy sedan Hondy źródło: Honda
Honda Clarity – wodorowy sedan Hondy źródło: Honda

Honda Clarity – pierwsze lata produkcji

Warto przypomnieć, że Honda FCX Clarity od podstaw została zaprojektowana jako pojazd na ogniwa paliwowe. Auto napędzane jest stosem paliwowym Honda V Flow i charakteryzuje się zerową emisją szkodliwych związków do atmosfery oraz dynamicznym nadwoziem z nisko umieszczonym środkiem ciężkości. Sprzedaż na zasadach leasingu rozpoczął się w Stanach Zjednoczonych w lipcu 2013 roku, a w Japonii – jesienią. Połączony plan sprzedaży modelu w Stanach Zjednoczonych i Japonii zakładał oddanie w ręce klientów kilkudziesięciu sztuk w ciągu roku – w sumie ok. 200 sztuk w ciągu pierwszych 3 lat produkcji.

Honda Clarity – nowa odsłona auta wodorowego

Honda Clarity Fuel Cell pojawiła się w 2016 roku. Wodorowa Honda dzięki zastosowanym innowacjom w ogniwach paliwowych, zyskała 60 proc. wzrost mocy w porównaniu z poprzednikiem – Hondą FCX Clarity. Bardziej kompaktowy układ napędowy z ogniwami paliwowymi, porównywalny rozmiarami do silnika V-6, został umieszczony w całości pod maską samochodu, poszerzając wnętrze kabiny dla pięciu pasażerów.

Maksymalna moc wodorowej Hondy Clarity wynosi 130 kW lub 176 KM. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu 300 Nm auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sekund. Maksymalna prędkość wodorowej Clarity Fuel Cell to 165 km/h. Auto zostało wyposażone w rekuperacyjny system hamowania, co pozwala na odzyskiwanie energii w czasie zwalniania i hamowania. Dwa zbiorniki ciśnieniowe wodoru (700 bar) za tylnym siedzeniem i pod tylnym siedzeniem Hondy mieszczą 5,0 kg wodoru. Nowa Honda Clarity Fuel Cell została wyposażona w najnowsze rozwiązania techniczne opracowane przez inżynierów firmy. Jest to pierwszy na świecie sedan zasilany wodorem, który mieści pod maską zarówno stos ogniw paliwowych, jak i układ napędowy, zapewniając jednocześnie przestronne wnętrze dla pięciu osób. W teście amerykańskiej agencji ochrony środowiska EPA (US Environment Protection Agency), model Clarity Fuel Cell uzyskał zasięg 589 kilometrów (366 mil).

Honda Clarity – wodorowy sedan Hondy źródło: Honda

Wodorowa Honda Clarity na rynku

W listopadzie 2016 roku na rynek Europejski dostarczone zostały pierwsze egzemplarze modelu Clarity Fuel Cell. Pierwszych sześć aut zostało przydzielonych klientom w Londynie i Kopenhadze, w ramach demonstracyjnego projektu HyFIVE (Hydrogen for Innovative Vehicles), który jest częściowo finansowany przez FCHJU (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking).

– Honda od zawsze była jednym z liderów w pracach nad wodorowymi ogniwami paliwowymi. Obecnie firma bazuje na ponad trzydziestoletnim doświadczeniu badawczo-rozwojowym w tym zakresie. Dostarczenie tych samochodów do Europy oraz udział Hondy w projekcie HyFIVE to kolejny krok w kierunku realizacji wizji Hondy dotyczącej pełnej komercjalizacji tego rozwiązania – powiedział Thomas Brachmann, główny inżynier projektu w dziale badań i rozwoju Hondy oraz lider projektu Clarity Fuel Cell w Europie.

Projekt HyFIVE ma na celu promocję samochodów zasilanych wodorem oraz rozwinięcie infrastruktury dla tych pojazdów w Europie. Honda jest jedną z pięciu firm samochodowych tworzących konsorcjum HyFive i w jego ramach planowała dostarczyć część samochodów w ramach floty 110 pojazdów, które na terenie Europy miały służyć do popularyzacji, promocji i prezentacji zalet napędu wodorowego.

Koniec wodorowej Hondy Clarity

W 2021 roku pojawiły się doniesienia medialne, że wodorowa Honda Clarity będzie produkowana tylko do sierpnia. Koncern podał, że chce skupić się na rozwoju pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami. Honda sprzedała w 2020 roku 4215 sztuk Clarity, zaś w 2019 – 11 654 sztuk.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię