Nissan S13 to seria sportowych samochodów osobowych produkowanych przez japońskiego producenta samochodów – Nissana. Auto produkowano w latach 1988-1994. Samochód zyskał sympatię klientów szczególnie ze względów na liczne możliwości modyfikacji samochodu. 

Nissan S13 — jeden z ważniejszych modeli japońskiej motoryzacji

Piąta generacja modelu Silvia (S13), sięga swoimi korzeniami aż do pierwotnej wersji CSP311 wprowadzonej w marcu 1965 roku. Auto zadebiutowało 17 maja 1988 roku. Model ten został starannie opracowano jako kompaktowe coupé o wyjątkowym charakterze estetycznym i wrażeniach z jazdy.

Zarówno jego wygląd zewnętrzny, jak i wnętrze podążały za spójnym motywem projektowym, wykorzystując nowoczesne technologie, takie jak m.in. wielowahaczowe zawieszenie tylne. Dzięki temu Nissan S13 zdobył popularność wśród młodszych kierowców. 

Nissan S13

Nagroda dla Nissana S13

W 1988 roku Silvię S13 nagrodzono prestiżowym wyróżnieniem „Good Design Award”. Przyznawane ono zostało przez Ministerstwo Handlu Międzynarodowego i Przemysłu Japonii, co dodatkowo podkreślało jakość i innowacyjność auta.

Nissan S13 — historia samochodu

Nissan S13 to seria samochodów sportowych produkowanych przez japońską firmę Nissan w latach 1988-1994. Do najważniejszych modeli należał produkowany w tychże latach Nissan Silvia S13. Było to sportowe coupe, które pojawiało się w wielu wersjach i opcjach silników. 

Auto słynęło ze swojego atrakcyjnego wyglądu i dobrej równowagi między osiągami a komfortem jazdy. Silvia S13 stała się popularna w świecie driftingu i modyfikacji samochodów. Inną popularną wersją był Nissan 180 SX.

Samochód był głównie dostępny na rynku japońskim. Miał charakterystyczny wygląd, bo posiadał z tyłu spojler i pop-upowe reflektory. Nissan 240SX to z kolei wersja Silvii S13 sprzedawana na rynku amerykańskim. Auto miało różne wersje silników, ale najpopularniejszy był silnik 2,4-litrowy KA24DE. 

Nissan S13

Silnik Nissana S13

Nissan S13 oferował różne jednostki napędowe, w tym silniki rzędowe o pojemności 2.0 litra lub 2.4 litra, z napędem na koła tylne. Samochód był dostępny w różnych wariantach nadwozia, w tym jako coupe i hatchback. 

Po roku 1994 produkcję tych modeli zastąpiono przez następną generację, jaką były modele S14 i S15, które kontynuowały tradycję sportowych samochodów marki Nissan.

Początkowo modele Silvia S13 były napędzane silnikami CA18DE i CA18DET, odziedziczonymi po poprzedniej generacji S12, z intercoolerem dodanym do wersji CA18DET w celu poprawy stabilności i mocy. W połowie 1990 roku, w roku modelowym 1991, wprowadzono silniki SR20DE i SR20DET, które oferowały poprawę mocy i momentu obrotowego dzięki większej pojemności, niż we wcześniejszych modelach.

Wnętrze Nissana S13

Zmiany w lakierze

Jedną z innych prostych zmian, było wprowadzenie jednokolorowego lakieru, zamiast dwukolorowych kombinacji, które były oferowane wcześniej. Ponadto silnik SR otrzymał wariant znanymjako „blacktop”, który wyróżniał się czarno-srebrną okładziną zaworów (w przeciwieństwie do tradycyjnej okładziny w kolorze czerwonym/srebrnym). 

Design samochodu

Charakterystyczny, opływowy design Nissana S13 Silvia wyróżniały naturalne linie i zaokrąglone powierzchnie. Nadawały one unikalny wygląd typowego coupé. Wnętrze pojazdu, począwszy od deski rozdzielczej po wykończenie drzwi i konsolę centralną, utrzymywały spójny design, wzmacniając charakter samochodu. 

Wprowadzenie wielowahaczowego zawieszenia tylnego, później przyjętego także w modelu Skyline, oraz opcjonalnego systemu kierowania wszystkimi kołami HICAS-II i silnika o pojemności 1,8 litra z podwójnym wałkiem rozrządu (CA18DE/CA18DET) gwarantowało doskonałe właściwości jezdne.

Warianty Nissana S13

Nissana S13 oferowano w trzech wariantach: K, Q i J. Najwyższą wersję (K) wyposażono w zestaw S-pack (spoiler tylnej klapy, reflektory projekcyjne itp.), podkreślając sportowy charakter samochodu. Po niewielkich zmianach w styczniu 1991 roku, silnik zastąpiono jednostką z podwójnym wałkiem rozrządu.

Nazwy modeli były inspirowane kartami do gry: królem (K), damą (Q) i waletem (J). W Japonii Nissan zmienił nazwę modelu Gazelle na Nissan 180SX. W Ameryce Północnej auto funkcjonowało jako Nissan 240SX. 180SX pełniło rolę młodszego brata modelu Fairlady.

Produkcja

Nissan S13 był w produkcji od 1988 do 1994 roku, zachodząc w czasie z wprowadzeniem modelu S14 w 1993 roku. Warto zaznaczyć, że Nissan Silvia miała stałe reflektory, podczas gdy 180SX, będący w zasadzie wersją hatchback Silvii wprowadzoną jednocześnie, wyposażono w reflektory schodzące. Wersja hatchback, znana jako 180SX, zastąpiła nazwę Gazelle w Japonii i pozostała w produkcji do 1998 roku.

Wnętrze Nissana S13

Innowacje

Model S13 był jednym z pierwszych, który wykorzystywał wielowahaczowe zawieszenie tylne od Nissana, technologię wcześniej zaprezentowaną w prototypach, takich jak Nissan MID4. Samochód wprowadził także system kierowania wszystkimi kołami HICAS-II, który później w 1990 roku zaktualizowano i przemianowano na SuperHICAS. Niektóre wersje S13 wyposażono także w ogranicznik momentu różnicowego z przeniesieniem poprzez sprzęgło lepkie.

W Stanach Zjednoczonych model S13 zastąpiono po roku modelowym 1994, nowym modelem S14.

Wymiary i osiągi

Osiągi Nissan S13 były uzależnione przede wszystkim od konkretnej wersji modelu oraz silnika, który został zainstalowany w samochodzie. Dla przykładu Nissan 240SX, który był dostepny na rynku amerykańskim i wyposażono go w silnik KA24DE, posiadał następujące osiągi:

  • silnik: 2.4-litrowy rzędowy czterocylindrowy,
  • moc: około 155-160 koni mechanicznych,
  • moment obrotowy: Około 160-170 Nm
  • przyspieszenie 0-100 km/h: W przybliżeniu 8,5-9 sekund (w zależności od wersji i modyfikacji)
  • prędkość maksymalna: Około 190-210 km/h (zależnie od wersji)

Nissan S13 miał długość ok. 4,39 metra, szerokość około 1,69 metra, wysokość ok. 1,27 metra, a rozstaw osi wynosił 2,47 metra.

Nissan S13 a Nissan 200SX

Nissan S13 i Nissan 200SX to modele samochodów, które często mylono ze sobą. S13 oferowano na rynku europejskim jako pod nazwą właśnie 200SX. Auto wyposażono w silnik o pojemności 1.8 litra (CA18DET), który posiadał dwa warianty, jeśli chodzi o moc (169 KM w Europie i 175 KM w Japonii). Samochód był także doładowanie turbiną. 

Nissan 200SX zjeżdżał z linii produkcyjnej od 1974 roku do 2002 roku. Nazwą tą określano kilka modeli auta sportowego japońskiej firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię