Porsche oficjalnie opublikowało większą liczbę szczegółów dotyczących nadchodzącego całkowicie elektrycznego Macana. Porsche podało m.in. informację na temat tego, jak będzie wyglądać bateria w nadchodzącym elektrycznym SUV-ie. Będzie ona miała pojemność 100 kWh i będzie składać się z dwunastu modułów z ogniwami pryzmatycznymi. Samochód będzie zbudowany na elektrycznej platformie PPE. 

  • Porsche podało więcej szczegółów na temat kolejnego samochodu elektrycznego – Porsche Macan
  • Elektryczne Porsche Macan będzie miało akumulator o pojemności 100 kWh
  • Porsche Macan będzie miało moc ok. 450 kW

Nowy elektryczny Porsche Macan — Porsche podało więcej szczegółów

Porsche nabiera tempa w kwestii elektromobilności. Dzięki jasno określonej mapie drogowej, do 2025 r. ponad połowa wszystkich sprzedawanych nowych samochodów Porsche ma być zelektryfikowana – w pełni lub jako hybrydy typu plug-in. Do 2030 roku celem producenta samochodów sportowych ze Stuttgartu jest, aby ponad 80 procent dostaw nowych samochodów stanowiły modele w pełni elektryczne. Premium Platform Electric (PPE) to tylko jedno z narzędzi, które firma stosuje, aby zrealizować te ambicje.

Platforma ta da Porsche możliwość rentownego wprowadzania na rynek wysokonakładowych modeli o wysokich standardach technicznych, a tym samym elektryfikacji kolejnej ważnej części portfolio.

Elektryczny Porsche Macan

Nowa platforma Porsche — nowe Porsche na platformie PPE

Porsche i Audi wspólnie opracowały architekturę dla samochodów całkowicie elektrycznych, dzięki której można na wiele sposobów korzystać z zalet czysto elektrycznej platformy – na przykład w zakresie pakowności i przestronności samochodów. Jednocześnie architektura ta oferuje duże pole manewru w zakresie rozstawu osi, rozstawu kół i prześwitu, co dalej jej szansę na bycie wykorzystaną przy budowie wielu modeli.

Pierwszym Porsche opartym na PPE będzie całkowicie elektryczny Macan. Dzięki 800-woltowej architekturze, potężnemu silnikowi elektrycznemu najnowszej generacji oraz najnowocześniejszemu zarządzaniu bateriami i ładowaniem, następca kompaktowego SUV-a będzie najbardziej sportowym modelem w swoim segmencie. Obok powtarzalnych w swojej klasie osiągów, cele rozwojowe obejmują zdolność do pokonywania dużych odległości i wysokowydajne szybkie ładowanie.

Elektryczny Macan

W przypadku topowych wariantów inżynierowie Porsche chcą dbać o dynamiczne, sportowe wrażenia z jazdy dzięki w pełni zmiennemu, elektronicznie sterowanemu tylnemu mechanizmowi różnicowemu i tzw. osi tylnej „Performance”. Do tego dochodzi potężny silnik elektryczny umieszczony za tylną osią

PPE umożliwia stworzenie szerokiej gamy modeli z napędem na tylne i wszystkie koła oraz o różnych poziomach wydajności. Moc systemowa początkowo wzrośnie do około 450 kW, a maksymalny moment obrotowy wyniesie ponad 1 000 Nm.

Podobnie jak w przypadku TaycanaPorsche wdroży w kolejnej generacji Macana technologię 800 V. Zapewni ona wysokie osiągi, znacznie skróci czas ładowania, a także obniży masę kabli wysokiego napięcia i wymaganą dla nich przestrzeń. Kolejną wspólną cechą będą stosowane przez Porsche trwale wzbudzone synchroniczne silniki elektryczne (PSM) z uzwojeniem typu hairpin. W tej konstrukcji wirnik silnika prądu zmiennego jest wyposażony w magnesy stałe, które generują w nim stałe pole magnetyczne. W porównaniu z silnikami asynchronicznymi (ASM) PSM oferują wyższą gęstość mocy i momentu obrotowego, większą sprawność i lepszą powtarzalność mocy wyjściowej.

W całkowicie elektrycznym Macanie ma być zastosowany PSM najnowszej generacji. Aby maksymalnie zwiększyć gęstość mocy. Ponadto w porównaniu z Taycanem zoptymalizowano chłodzenie płaszcza wodnego. Przykładem dalszych optymalizacji w PSM-ach jest tzw. podwójna laminacja V – układ magnesów w wirnikach.

Również rozwój elektroniki mocy zrobił duży krok naprzód: aby zoptymalizować efektywność, w przetwornicy impulsowej (PWR) na tylnej osi zamiast krzemu, jako materiał półprzewodnikowy zastosowano węglik krzemu (SiC).

Akumulator w elektrycznym Porsche Macan

Wszystkie elektryczne modele Porsche Macan mają mieć w podwoziu akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności około 100 kWh. Kluczowa jest tu wysokowydajna technologia akumulatorów i ładowania. Bateria w przyszłym całkowicie elektrycznym kompaktowym SUV-ie Porsche składać się będzie z dwunastu modułów z ogniwami pryzmatycznymi. Stosunek mieszania niklu, kobaltu i manganu wynosi 8:1:1, a akumulator osiągnie wyższą gęstość energii. Na odpowiednio wydajnej stacji szybkiego ładowania poziom naładowania baterii można zwiększyć z 5 do 80 procent w mniej niż 25 minut.

Jeśli stacja korzysta z technologii 400 V, całkowicie elektryczny Macan po raz pierwszy będzie wykorzystywał „ładowanie bankowe”, w ramach którego odpowiednie przełączniki (bramki) wysokiego napięcia są automatycznie przełączane w akumulatorze przed rozpoczęciem właściwego procesu ładowania. Dzięki temu 800-woltowy akumulator zostaje skutecznie podzielony na dwa akumulatory o napięciu znamionowym 400 V każdy, które można ładować równolegle na jednej 400-woltowej stacji ładowania bez dodatkowego boostera HV. W razie potrzeby stany naładowania obu połówek akumulatorów są najpierw wyrównywane przed ich wspólnym ładowaniem. Innowacyjny jest również sposób pakowania elementów elektronicznych: Porsche zgłosiło patent na swoją zintegrowaną skrzynkę zasilającą (Integrated Power Box), która oprócz wymaganych kabli i wagi pozwoliła również na obniżenie kosztów. Skrzynka pozwala zaoszczędzić miejsce dzięki połączeniu trzech komponentów – pokładowej ładowarki AC, podgrzewacza wysokiego napięcia oraz konwertera DC/DC.

Jeszcze przed zbudowaniem pierwszych prototypów Macana cały elektryczny układ napędowy, w tym właściwy akumulator, został kompleksowo przetestowany na stanowisku badawczym systemu wysokiego napięcia. Znajduje się ono w otwartym latem 2019 roku budynku do testów napędowych w Weissach Development System.

Podwozie elektrycznego Porsche Macan

W przyszłym elektryczny, SUV-ie, w zależności od modelu, Porsche zastosuje „tylną oś Performance”. Tutaj silnik elektryczny jest umieszczony daleko z tyłu, co skutkuje lekko skoncentrowanym na tył bilansem masy w stosunku 48 do 52 procent. W połączeniu z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego napędu na wszystkie koła i układem kierowniczym na tylnej osi, mocne silniki elektryczne zapewniają zwinność podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu.

Całkowicie elektryczny Macan będzie miał całkowicie zmienioną oś z podwójnymi wahaczami. Oś wielowahaczowa z tyłu jest połączona z nadwoziem poprzez elastycznie zamocowaną ramę pomocniczą, natomiast tylna elektryczna jednostka napędowa jest przymocowana bezpośrednio do konstrukcji w czterech punktach, co ma pozytywny wpływ na dynamikę jazdy z precyzyjnym prowadzeniem kół i dużą sztywnością poprzeczną.

Topowe wersje będą miały w standardzie Porsche Torque Vectoring Plus: elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego na tylnej osi. Ta strategia sterowania jest niezależna od danej sytuacji na drodze i zapewnia większą stabilność jazdy.

Zobacz też:

https://autoelectromoto.pl/wp-content/uploads/2023/01/porsche.webm

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię