Elektryczny Aston Martin opóźniony o rok. Brytyjska firma ogłosiła, że opóźnia debiut, planując premierę elektryka na 2026 rok. Pierwotnie auto miało zostać pokazane w 2025 roku.
Elektryczny Aston Martin opóźniony
W czerwcu ubiegłego roku Aston Martin podpisał umowę dostawczą z Lucid Group, który wspierany jest przez Arabię Saudyjską, w ramach strategii elektryfikacji oferty. Firma oświadczyła, że dzięki nawiązanym partnerstwom technicznym, pierwszy samochód z napędem elektrycznym firmy Aston Martin pojawi się w 2026 roku.
Umowa z Lucid
W czerwcu Aston Martin podpisał umowę, która dała firmie Lucid, 3,7 proc. udziałów w zamian za dostęp do swojej „wysokowydajnej” technologii. Zgodnie z umową, Aston Martin miał płatności gotówkowych i wyemitować 28,4 miliona nowych zwykłych akcji na rzecz Lucid. Łączna ich wartość sięgnęła ok. 232 milionów dolarów.
Aston Martin wcześniej współpracował w zakresie elektryfikacji swojej oferty z Meredesem. Niemiecka firma posiada ok. 9 proc. udziałów w Aston Martin. Umowa z Lucid miała umożliwić dostęp do technologii Lucida, w tym układów napędowych, a także systemów baterii. Aston Martin oświadczył wówczas, że do 2026 roku wszystkie jego nowe modele będą obejmować wersje zelektryfikowanego napędu.
Mercedes opóźnia plany elektryfikacji
Mercedes kilkanaście dni temu ogłosił, że wydłużył swój harmonogram elektryfikacji o pięć lat. Firma podkreśla jednocześnie swoje zobowiązanie w zakresie ulepszania modeli z silnikiem spalinowym, tuż obok transformacji w kierunku napędów elektrycznych.
Mimo optymistycznych prognoz dotyczących popytu na samochody elektryczne, tempo inwestycji w rozwój zdolności produkcyjnych, a także technologii przewyższa rzeczywisty popyt na rynku, zmuszając producentów samochodów do dostosowania swoich planów produkcyjnych.
Aston Martin elektryczny — plany firmy
Aston Martin ma wydać w czasie najbliższych pięciu lat 2 miliardy funtów na rozwój zaawansowanych technologii. Brytyjska firma w ten sposób przesunęła swoje inwestycje z rozwoju silników spalinowych na technologię BEV.
Jesienią 2023 roku program elektryfikacji Aston Martin otrzymał dofinansowanie w wysokości 9 milionów funtów od Centrum Zaawansowanych Napędów Wielkiej Brytanii. Dofinansowanie rządowe ma wspierać rozwój luksusowej platformy BEV Aston Martin, a także umożliwić osiągnięcie celu netto-zero.
Projekt ELEVATION, sześcioletni projekt badawczo-rozwojowy prowadzony przez Aston Martin we współpracy z Manufacturing Technology Centre, Expert Tooling & Automation, Creative Composites, Fuzzy Logic Studio oraz WMG, a także University of Warwick, ma na celu rozwiązanie technologicznych wyzwań związanych z opracowaniem lekkiego akumulatora trakcyjnego o napięciu 800 V, a także podwójnej elektrycznej jednostki napędowej (EDU).
Współpraca z Brembo i Pirelli
Uzupełniając rozwój swoich linii modelowych BEV, Aston Martin współpracuje blisko z innymi partnerami. Brembo, opracowuje nową technologię hamowania poprzez przewodzenie elektryczne, która będzie kontrolować sprężanie, a także wypięcie klocków hamulcowych elektronicznie, zwiększając w ten sposób zasięg pojazdu, poprawiając reakcję hamowania. Zmniejszy to zużycie klocków, a także emisję cząstek.
Aston Martin, a także Pirelli mają zaprezentować najnowszą generację opon P Zero R, w których zastosowano Pirelli Cyber Tyre. Jest to system czujników zbierających szeroki zakres danych i dostarczających rzetelną ocenę obciążenia każdej indywidualnej opony. Ma to pomóc lepiej obliczyć realny zasięg pojazdu.
Większy zespół Aston Martin od elektryfikacji
W kwietniu 2023 roku, chcąc przyspieszyć pracę nad elektrycznym Aston Martinem, firma utworzyła cztery nowe stanowiska kierownicze. Vincenzo Regazzoni objął stanowisku Głównego Dyrektora ds. Produkcji. Wcześniej pracował on jako Główny Dyrektor ds. Produkcji w Ferrari. Giorgio Lasagni znalazł się na stanowisku Głównego Dyrektora ds. Zamówień. Skupiając się na wzmacnianiu strategicznych relacji, Lasagni będzie kierować funkcją zaopatrzenia w Aston Martinie, a także dalej doskonalić strategię łańcucha dostaw.
Michael Straughan objął nowe stanowisko konsultanta wykonawczego przy dyrektorze generalnym. Wykorzystując swoje doświadczenie operacyjne w sektorze luksusowym, Straughan będzie skupiał się szczególnie na dalszym wzmacnianiu partnerstw łańcucha dostaw w Aston Martinie. Z kolei Paul Thomas objął funkcję Głównego Inżyniera ds. Pojazdów Elektrycznych. Jest on odpowiedzialny za dostarczenie platformy BEV, a także przyszłych produktów Aston Martina.