Mercedes Van mocno ruszyło z ofensywą od początku 2023 roku. W pierwszym kwartale bieżącego roku firma zwiększyła sprzedaż swoich vanów o 12 procent. Był to rekordowy pierwszy kwartał, jaki kiedykolwiek firma odnotowała. Mercedes miał za sobą także dobry 2022 rok w autach osobowych. EBIT wzrósł o 28 proc. rdr do poziomu 20,5 mld euro.

Mercedes w vanach rozpycha się na rynku

Na całym świecie w pierwszym kwartale 2023 roku Mercedes Van sprzedał 98 900 pojazdów i było to więcej niż kiedykolwiek wcześniej w pierwszym kwartale notowała firma. Udział w pełni elektrycznych vanów wzrósł o 22 proc. do 3 600 pojazdów. Udział eVanów w całkowitej sprzedaży wzrósł do 3,6 proc. (Q1/2022: 3,3 proc.).

Sprzedaż vanów Mercedesa w 1Q 2023 roku

Mercedes Van ma dobry początek roku

Pomimo trwających wyzwań w obszarze logistyki, Mercedes Van w 2023 roku zdołał znacznie zwiększyć sprzedaż jednostkową. Szczególnie duży wkład od stycznia do marca miał segment samochodów dostawczych pozycjonowanych komercyjnie. W tej kategorii odnotowano wzrost o 13 proc. do 83 800 sztuk.

Prywatne samochody dostawcze zostały sprzedane łącznie 15 000 razy, co odpowiada wzrostowi o 5 proc. Całkowicie nowa Klasa T, która jest dostępna na rynku od lata ubiegłego roku. Model ten wraz z pozycjonowanym komercyjnie Citanem były w stanie przekonać do siebie klientów w segmencie małych vanów (+89 proc.). W segmencie średnich vanów dywizja odnotowała spadek o 2 proc.

Sprzedaż w Europie rośnie o 24 proc.

Mercedes Vans wzmacnia swoją pozycję na strategicznie istotnych rynkach i w branżach oraz koncentruje się na wzroście rentowności. Rynek europejski pozostaje głównym motorem sprzedaży. Sprzedaż na nim wzrosła o 24 proc. do 65 500 prywatnych i użytkowych samochodów dostawczych. Niemcy, największy i macierzysty rynek, odnotowały wzrost sprzedaży o 20 proc. do poziomu 23 700 sztuk.

Reorganizacja produkcji vanów w Mercedesie

Mercedes w 2023 roku przyspiesza reorganizację swojej europejskiej sieci produkcyjnej. Ma to być nowy kamień milowy w jego transformacji, jako dostawcy lokalnie bezemisyjnej mobilności.

Mercedes chce, by większe dostawczaki powstawały na bazie VAN.EA. Poprzez skupienie się na produkcji całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych Mercedes Vans dąży do osiągnięcia przewagi w zakresie produktywności oraz do znacznego zwiększenia konkurencyjności.

Nowe plany Mercedes Vans

Mercedes Vans ogłosił we wrześniu 2022 roku, że chce dostosować swoją europejską sieć produkcji do samochodów dostawczych z napędem elektrycznym. Będą one oparte na platformie VAN.EA. W związku z tym, odpowiednie delegacje pracowników oraz kierownictwo uzgodniły wizje przyszłości dla zakładów w Düsseldorfie, Ludwigsfelde w Niemczech oraz Vitorii w Hiszpanii. Za zgodą stron negocjowano porozumienia dla wszystkich tych zakładów i wyraźnie wskazują one drogę naprzód dla transformacji.

Nowe zadania dla fabryk Mercedesa

Obecna generacja Sprintera i eSprintera jest już produkowana w fabryce Mercedes-Benz w Düsseldorfie i od drugiej połowy 2023 roku będzie tam wprowadzona następna generacja.

W fabryce Mercedes-Benz w Ludwigsfelde od 2018 roku trwa budowa otwartego modelu obecnej generacji Sprintera. Wiosną 2024 roku ruszył tan produkcja nowego dostawczaka – eSprinter. Ponadto, firma ustali Ludwigsfelde ośrodkiem kompetencji dla personalizacji eVanów.

Z kolei hiszpańska fabryka w Vitorii zajmuje się obecnie produkcją średniej wielkości vanów, w tym V-Class, EQV i (e)Vito oraz (e)Vito Tourer. W połowie tej dekady, ruszy tam produkcja średniej wielkości vana. Będzie on także oparty o czysto elektryczną modułową platformę VAN.EA.

Nowa platforma Mercedesa VAN.EA

Mercedes-Benz Vans przyspiesza swoją transformację w dostawcę z całkowicie elektrycznym portfolio produktów. VAN.EA będzie służyć jako podstawa dla wszystkich średniej i dużej wielkości eVanów od Mercedes-Benz i pojawią się one na rynku już od 2025 roku.

Mniejsze koszty i większa efektywność

Wybrane miejsce pozwala na optymalizację kosztów oraz na energooszczędne wytwarzanie najnowszej generacji samochodów użytkowych przez dywizję Van.

Wstrzymano aktualnie plany poszerzenia działalności poprzez nową spółkę joint venture z Rivian w celu produkcji dużych vanów. Powodem jest zmiana priorytetów projektowych w firmie Rivian.

Mercedes i plan zeroemisyjności

Mercedes-Benz Vans zobowiązuje się do realizacji kompleksowego podejścia do zrównoważonej mobilności. Firma już w ubiegłym roku przeprowadziła konwersję produkcji w Düsseldorfie. Mercedes postawił na produkcję neutralną pod względem emisji CO2 i zbliża to firmę do osiągnięcia celu zrównoważonej transformacji transportowej i skuteczniejszej ochrony klimatu. Aby osiągnąć ten cel, firma polega na wykorzystaniu energii odnawialnej i nowych systemów mobilności zmniejszających emisje na terenie fabryki.

Systemy te obejmują fabryczny transport na żądanie i bezzałogowe systemy transportowe i zakup energii wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Działania tego typu aktywnie przyczyniają się do osiągnięcia celów Ambition 2039. Zakładają one, że prywatne i komercyjne vany będą neutralne pod względem emisji CO2 w całym swoim cyklu życia i to we wszystkich podetapach: od rozwoju do produkcji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię