W ramach obchodów 50-lecia BMW M przedstawiło swój pierwszy w historii samochód wyczynowy z elektrycznym układem napędowym. BMW XM posiada system hybrydowy typu plug-in składający się z silnika benzynowego V8 i silnika elektrycznego. Produkcja nowego BMW ruszy w grudniu 2022 roku.
- BMW zaprezentowało nowy model BMW XM
- BMW XM będzie produkowane od grudnia 2022 roku
- Auto będzie dedykowane na rynki: USA, Chin i Bliskiego Wschodu
Nowe BMW XM
Nowe BMW XM może pochwalić się średnim zużyciem paliwa w przedziale 1,6 – 1,5 l/100 km w cyklu WLTP. Zużycie energii elektrycznej to łącznie 30,1 – 28,9 kWh/100 km w cyklu WLTP. Auto zostało wyposażone w nowy system napędowy M HYBRID.
BMW XM, jako najważniejszy punkt ofensywy modelowej marki w roku jubileuszowym, ma nawiązywać do BMW M1. Produkcja BMW XM rozpocznie się w zakładzie BMW w Spartanburgu w USA w grudniu 2022 r., a wiosną 2023 r. trafi do dealerów na całym świecie. Kluczowymi rynkami zbytu będą USA, Chiny i Bliski Wschód.
Układ napędowy M Hybrid nowego BMW XM
Układ napędowy M Hybrid w BMW XM zapewnia całkowitą moc 480 kW/653 KM (generowaną przez połączenie silnika spalinowego o mocy do 360 kW/489 KM i napędu elektrycznego o mocy do 145 kW/197 KM). Jego podstawę stanowi nowo opracowany, klasycznie wysokoobrotowy silnik V8 z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 4,4 litra charakteryzuje się poprzecznym kolektorem wydechowym i zoptymalizowanym procesem oddzielania oleju.
Ośmiocylindrowy silnik jest wspomagany przez silnik elektryczny zintegrowany z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic. Podczas ruszania z miejsca, siła napędowa silnika jest natychmiast dostępna i reaguje na każdy ruch pedału gazu. Układ napędowy M Hybrid wytwarza maksymalny moment obrotowy 800 Nm.
Napęd BMW XM
BMW XM rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy, a towarzyszy temu naładowana energią ścieżka dźwiękowa o rzadkim jak na ośmiocylindrową jednostkę ładunku emocjonalnym. Jej źródłem jest sportowy układ wydechowy z elektronicznie sterowanymi, płynnie regulowanymi klapami i sześciokątnymi, podwójnymi końcówkami rur wydechowych, które po raz pierwszy w modelu BMW M umieszczono jedna nad drugą.
Przycisk M Hybrid na konsoli środkowej służy do wyboru jednego z trzech trybów pracy. Tryb ELECTRIC umożliwia jazdę bez emisji spalin z prędkością do 140 km/h i na maksymalnym dystansie 82-88 km w cyklu WLTP. Jest to zasługa litowo-jonowego akumulatora wysokiego napięcia zamontowanego w podwoziu samochodu.
Nowy dźwięk BMW XM opracowany z Hansem Zimmerem
BMW IconicSounds Electric opracowany we współpracy BMW z kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem tworzy również odpowiedni podkład muzyczny przy oddawaniu mocy przez silnik elektryczny. Moc generowana przez duet napędowy jest przekazywana na drogę za pośrednictwem układu napędu na wszystkie koła M xDrive, którego przełożenie na tył jest szczególnie widoczne w trybie 4WD Sport. Kierowcy mogą również wybrać tryb 4WD Sand, który został opracowany specjalnie do jazdy po wydmach i podobnych powierzchniach. Również działanie mechanizmu różnicowego M Sport w tylnej osi jest w pełni zmienne.
BMW XM LABEL RED: najmocniejszy model BMW M w historii
Jesienią 2023 r. do oferty modelowej dołączy BMW XM LABEL RED. Najmocniejszy seryjny samochód drogowy w historii BMW M będzie łączył w sobie moc systemową 748 KM (generowaną przez kombinację silnika spalinowego o mocy do 585 KM i elektrycznego układu napędowego o mocy do 197 KM) oraz maksymalny systemowy moment obrotowy 1000 Nm.
Stylistyka BMW XM
Stylistyka zewnętrzna BMW XM jest wyrazem ekskluzywności, prezencji i wydajności. Przednie reflektory podzielone na dwie części, grill nerkowy BMW ze złotymi obwódkami i ciągłym oświetleniem konturowym oraz duże wloty powietrza definiują przód auta. Po bokach znajduje się złoty pasek, przypominający czarny pasek biegnący wzdłuż karoserii historycznego modelu BMW M1. Kolejne ukłony w stronę przeszłości to logo BMW wygrawerowane przy szybie tylnej i przyciągająca wzrok żłobiona struktura lamp tylnych. Obręcze kół ze stopów lekkich standardowo montowane w rozmiarze 21 cali, z opcją dalszych wariantów o rozmiarze do 23 cali, mają również bardzo charakterystyczny wygląd.
Wnętrze BMW XM
Kokpit i fotele przednie nowego BMW XM zostały w całości zaprojektowane z myślą o aktywnej jeździe. Standardowa specyfikacja obejmuje fotele wielofunkcyjne M, poduszki kolanowe i specyficzną dla danego modelu kierownicę skórzaną M, a także grafiki, w tym lampki sygnalizacyjne BMW Curved Display i BMW Head-Up Display.
Ogromne poczucie przestrzeni, wysokiej jakości materiały i ekstrawagancki design mają przekształcić tylną kanapę BMW XM w ekskluzywny M Lounge. Podgrzewane oparcia sięgające aż po boki tylnego schowka i specjalnie zaprojektowane poduszki mają zapewnić pasażerom luksusowy poziom komfortu. Podsufitka wyposażona jest w trójwymiarową strukturę pryzmatyczną, obramowanie w stylu fotomontażu i 100 diod LED.
Do wyboru są cztery rodzaje wykończenia wnętrza, a także nowa skóra Vintage na górnych częściach deski rozdzielczej i panelach drzwi. Oświetlenie otoczenia, czterostrefowa automatyczna klimatyzacja, system dźwięku przestrzennego Harman Kardon oraz system Travel & Comfort należą do wyposażenia standardowego, natomiast na liście opcji znajduje się system dźwięku przestrzennego Bowers & Wilkins Diamond ze wzmacniaczem o mocy 1500 W oraz czterema dodatkowymi głośnikami w części dachowej.
Układ jezdny
Konstrukcja układu jezdnego BMW XM obejmuje dwuwahaczową oś przednią i pięciowahaczową oś tylną. BMW XM jest standardowo wyposażone w adaptacyjne zawieszenie M Professional, w tym elektronicznie sterowane amortyzatory oraz aktywną stabilizację przechyłu. Jest to również pierwszy model BMW M wyposażony w Integral Active Steering, również należący do standardowej specyfikacji.
Hamulce M Sport współpracują ze zintegrowanym systemem hamulcowym, który oferuje kierowcy dwa ustawienia wyczucia pedału.