Mercedes dostosowuje swoją sieć produkcyjną do wytwarzania aut elektrycznych. Przygotowanie linii montażowych ma zostać zakończone do końca bieżącej dekady.
- Mercedes zainwestuje 2 mld euro w przygotowanie swoich fabryk do produkcji elektryków
- Zarząd Mercedesa dogadał się ze związkami ws. podziału produkcji
- Fabryki mają być dostosowane do produkcji aut elektrycznych do końca dekady
Produkcja Mercedesa i transformacja fabryk
Mercedes twierdzi, że jego niemieckie zakłady w Sindelfingen, Bremie, Rastatt oraz fabryka w Kecskemét na Węgrzech rozpoczną produkcję nowych modeli elektrycznych już w połowie dekady. Przyszłe portfolio produktów Mercedesa będzie się koncentrować na trzech kategoriach: Top End Luxury, Core Luxury i Entry Luxury. W lipcu 2021 r. Mercedes ogłosił, że zamierza od 2025 r. wprowadzać wyłącznie platformy elektryczne.
Zarząd i przedstawiciele pracowników osiągnęli konsensus w sprawie przyszłej struktury produkcyjnej zakładów w Europie.
– Po udanych premierach modeli Mercedes-EQ w ostatnich miesiącach, robimy kolejny krok – nakreślamy plan naszej przyszłej konfiguracji produkcyjnej. Wraz z przedstawicielami pracowników konsekwentnie realizujemy strategię Mercedes-Benz w kierunku „electric only”. Globalna sieć produkcyjna Mercedes Benz jest zrównoważona, cyfrowa i elastyczna. Jesteśmy gotowi na szybkie skalowanie wolumenu pojazdów elektrycznych – między innymi dzięki naszemu wysoko wykwalifikowanemu i zmotywowanemu zespołowi na całym świecie. Dzięki nowej konfiguracji produkcji jeszcze bardziej zwiększamy naszą elastyczność i wydajność oraz zabezpieczamy przyszłość naszych lokalizacji produkcyjnych – mówi Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. produkcji i łańcucha dostaw.
Fabryki Mercedesa w dobie zmian
Zakład Mercedes-Benz w Sindelfingen jest wiodącą fabryką dla segmentu Top End Luxury i od 2025 roku będzie produkował modele oparte na elektrycznej platformie AMG.EA. Zakłady Mercedes-Benz w Bremie i w Kecskemét na Węgrzech zostaną przeznaczone do produkcji pojazdów w oparciu o elektryczną platformę MB.EA. W Rastatt i Kecskemét od 2024 roku produkowane będą modele repozycjonowane, oparte na platformie MMA.
W ramach realizacji biznesplanu Mercedes w latach 2022-2026 firma zainwestuje w swoje europejskie zakłady produkcyjne ponad dwa miliardy euro. Krok ten wyznacza nowy etap wprowadzania do produkcji platform elektrycznych nowej generacji, zabezpieczając przyszłe zatrudnienie w europejskich lokalizacjach.
Portfolio produkcyjne obejmuje już sześć całkowicie elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Zjeżdżają one z linii produkcyjnej w sześciu lokalizacjach na trzech kontynentach. Akumulatory do pojazdów elektrycznych Mercedes-EQ są dostarczane przez globalną sieć produkcji akumulatorów z fabryk znajdujących się na trzech kontynentach. Jednak to lokalna produkcja akumulatorów jest kluczowym czynnikiem sukcesu dla elektrycznej ofensywy Mercedesa.
Fabryka Mercedesa w Sindelfingen
Produkcja całkowicie elektrycznego luksusowego sedana EQS rozpoczęła się w Sindelfingen w ubiegłym roku. Jednocześnie na tej samej linii klasa S, Mercedes-Maybach i EQS są produkowane w sposób całkowicie elastyczny. „Fabryka 56” – czyli fabryka przyszłości Mercedesa – uosabia przyszłość produkcji w Mercedes-Benz i wyznacza nowe standardy w technice motoryzacyjnej.
Zakład w Sindelfingen odpowiada także za produkcję Mercedesa-Benz Klasy E w wersji sedan, kombi i terenowej, Mercedesa CLS, jak również produkcję rodziny Mercedes-AMG GT. Wkrótce dołączy do niej model GLC. Sindelfingen jest wiodącym zakładem w segmencie Top End Luxury i od 2025 roku będzie produkować modele oparte na platformie AMG.EA.
Fabryka w Bremie
Zakład Mercedes-Benz w Bremie kilka miesięcy temu rozpoczął produkcję całkowicie elektrycznego EQE. Już w maju 2019 r. do produkcji seryjnej włączono model EQC. Oprócz dwóch modeli całkowicie elektrycznych z linii produkcyjnej w Bremie zjeżdżają także modele klasy C w wersji sedan, coupe i cabrio, klasa E w wersji coupe i cabriolet, GLC, a także GLC coupe oraz AMG SL. Od połowy dekady do produkcji zostanie włączony model oparty na platformie MB.EA.
Fabryka w Rastatt
W zakładzie Mercedes-Benz w Rastatt od 2021 roku produkowany jest całkowicie elektryczny model kompaktowy EQA. Zakład odpowiada również za produkcję pojazdów kompaktowych klasy A, klasy B i GLA z silnikiem spalinowym i plug-in hybrid. Od 2024 roku z linii produkcyjnej zakładu mają zjeżdżać nowe modele oparte na platformie MMA.
Fabryka w Kecskemét na Węgrzech
Kompaktowy SUV EQB został wprowadzony na rynek w fabryce Mercedes-Benz Kecskemét w 2021 roku i jest pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem pochodzącym z Węgier, z napędem wyłącznie elektrycznym. Model uzupełnia portfolio składające się z CLA Coupe i CLA Shooting Brake, a także klasy A i AMG. Od 2024 roku z linii produkcyjnej będą zjeżdżać nowe modele oparte na platformie MMA, jak również model oparty na platformie MB.EA.
Fabryka Mercedesa w Pekinie
Beijing Benz Automotive od 2005 roku produkuje pojazdy Mercedes-Benz na rynek chiński. Kilka tygodni temu w zakładzie w Shunyi ruszyła produkcja całkowicie elektrycznego sedana biznesowego EQE. Portfolio produkcyjne Mercedes-EQ w ramach joint venture składa się z czterech modeli. Od 2021 roku lokalnie produkowane są modele EQA i EQB.
Fabryka Mercedesa w Tuscaloosa
W fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosa w USA wkrótce rozpocznie się produkcja SUV-a EQS, a jeszcze w tym roku dołączy do niego SUV EQE. Oba modele są produkowane na tej samej linii wraz z SUV-ami z napędem konwencjonalnym. Modele GLE, GLE Coupe, GLS i Mercedes-Maybach GLS zjeżdżają dziś z linii montażowej w Tuscaloosa.