Toyota obniżyła prognozy globalnej sprzedaży i produkcji. Zysk operacyjny spadł w ostatnim kwartale o 21 proc., ponieważ niedobór półprzewodników i pandemia uderzyły w produkcję.
- Toyota obniża prognozy sprzedaży i produkcji
- Zysk operacyjny Toyoty w ostatnim kwartale spadł o 21 proc.
- Toyota – jak wszyscy producenci samochodów – zmaga się z brakiem chipów na rynku
Toyota obniża prognozy produkcji i sprzedaży
Toyota ponownie obniżyła prognozy dotyczące globalnej sprzedaży i produkcji po tym, jak zysk operacyjny spadł o 21 procent w ostatnim kwartale z powodu niedoboru półprzewodników i pandemii.
Największy na świecie producent samochodów obniżył swoją globalną prognozę sprzedaży do 8,5 mln pojazdów w bieżącym roku podatkowym kończącym się 31 marca.
Jeszcze jesienią firma kurczowo trzymała się zrealizowania celu na poziomie 9 mln wyprodukowanych samochodów.
Toyota ogranicza produkcję w marcu
Tymczasem prognoza produkcji na rok finansowy została zmniejszona o 500 000 sztuk do 8,5 miliona, co, jak twierdzi Toyota, wynika z „niepewnej perspektywy” spowodowanej pandemią Covid-19 i brakiem chipów. Nowa prognoza 8,5 mln pojazdów uwzględnia przewidywane niedobory podaży. Na przykład Toyota spodziewa się stracić w marcu około 100 000 sztuk. Możliwe są dalsze cięcia, podała firma.
Nie sądzimy, aby ta nierównowaga między popytem na mikroprocesory a podażą poprawiła się w najbliższym czasie, a w połączeniu z epidemiami koronawirusa perspektywy nadal pozostają niejasne. Ta niepewna sytuacja prawdopodobnie utrzyma się w następnym roku podatkowym – powiedział dyrektor Toyoty.
Toyota ofiarą COVID-u
Prognozy Toyoty obejmują obniżenie planu produkcji w roku podatkowym do 8,5 miliona pojazdów, z docelowego poziomu 8,87 miliona przewidywanego jeszcze w połowie stycznia.
Firma w ciągu ostatnich 12 miesięcy wielokrotnie ograniczała produkcję, z czego najbardziej znaczący był wrzesień, kiedy niedobory doprowadziły do 40 proc. redukcji. Mimo to jej sprzedaż wzrosła o 10,6 proc. w 2021 r., a firma utrzymała swoją pozycję najlepiej sprzedającej się marki na świecie drugi rok z rzędu.
Wpływ niedoborów dostaw i COVID-19 jest odczuwalny nie tylko w zakładach Toyoty, ale także u dostawców firmy. Perspektywy ożywienia pozostają niejasne, a Toyota dokonuje przeglądu planów produkcyjnych „codziennie” – powiedział dyrektor.
Gwałtownie rosnące ceny surowców dodatkowo wpływają też na wyniki.
Tempo wzrostu cen surowców jest bezprecedensowe i nie sądzimy, aby ceny spadły w następnym roku podatkowym. Uważamy, że to poważny problem – powiedział.
Zyski Toyoty
Toyota spodziewa się zysku operacyjnego na poziomie 24,33 miliarda dolarów i zysku netto na poziomie 21,63 miliarda dolarów.
W fiskalnym trzecim kwartale zakończonym 31 grudnia zysk operacyjny japońskiego spadł o 21 procent do poziomu 6,81 miliarda dolarów, ale Toyota nadal miała dwucyfrową marżę zysku operacyjnego wynoszącą 10,1 procent..
Przychody spadły odpowiednio o 4,5 procent do 67,65 miliarda dolarów w okresie październik-grudzień. Globalna sprzedaż spadła o 15 procent do 2 milionów samochodów w kwartale. Skonsolidowana wielkość sprzedaży obejmuje dostawy dla marek Lexus i Toyota, a także Daihatsu i Hino.
W tym samym czasie globalna sprzedaż detaliczna spadła o 11 procent do 2,52 miliona pojazdów.
Sprzedaż Toyoty spada za oceanem i w Europie
W zakończonym właśnie trzecim kwartale fiskalnym sprzedaż w Ameryce Północnej spadła o 31 procent do 522 000 sztuk. Regionalny zysk operacyjny spadł w tym okresie o 45 procent do 945,3 miliona dolarów.
Sprzedaż w Europie spadła o 12 procent do 250 000 pojazdów, podczas gdy tutejszy biznes odbił się, a zysk operacyjny wzrósł o 53 procent do 732,5 miliona dolarów.
Toyota chce sprzedać ponad 10 mln samochodów
Automotive News Europe pisze, że Toyota utrzymała prognozę sprzedaży detalicznej na niezmienionym poziomie 10,29 mln pojazdów w roku podatkowym kończącym się 31 marca, wliczając w to wolumeny Daihatsu i Hino. Jeśli udałoby się zrealizować prognozy sprzedażowe, oznaczałoby to wzrost z 9,92 mln sztuk w poprzednim roku podatkowym, ale mniej niż rekordowych 10,6 mln samochodów sprzedanych w roku podatkowym zakończonym w marcu 2019 r.