Sprzedaż Toyoty znów najwyższa. Japońska Toyota pozostaje największym producentem samochodów na świecie w 2021 roku. Producent poinformował, że mimo problemów z dostępem do chipów, sprzedaż samochodów wzrosła w zeszłym roku o 10,1 proc.
- W 2021 roku Toyota sprzedała 10,5 mln samochodów (razem z Daihatsu i Hino)
- Sprzedaż Toyoty wzrosła o 10,1 proc.
- Toyota nie zrealizuje jednak zakładanego planu produkcyjnego 9 mln samochodów
Sprzedaż Toyoty najwyższa na świecie w 2021
Toyota wskazuje, że w 2021 r. sprzedaż samochodów sięgnęła 10,5 miliona pojazdów. W tej liczbie mieszczą się także samochody Daihatsu Motors i Hino Motors.
Producenci samochodów w ostatnim czasie byli zmuszeni do ograniczenia produkcji, z powodu niedoboru chipów i pandemii, która zakłóciła łańcuchy dostaw.
Japońska Toyota przetrwała pandemię lepiej niż większość innych producentów samochodów, ponieważ jej rynek macierzysty, jakim jest Japonia i część Azji, zostały dotknięte skutkami pandemii w mniejszym stopniu, niż Europa.
Toyota nie osiągnie zakładanego celu produkcji
Toyota kilkanaście dni temu wskazała, że prawdopodobnie nie osiągnie celu produkcyjnego 9 milionów pojazdów w roku obrotowym, który kończy się 31 marca. Powodem są zakłócenia dostaw spowodowane pandemią COVID-19.
Firma jeszcze jesienią kurczowo trzymała się tego celu i uważała go za możliwy do zrealizowania. To już drugi raz w tym roku fiskalnym, kiedy Toyota zmniejsza wysokość szacowanej rocznej produkcji.
150 000 samochodów Toyoty mniej w lutym
Toyota podała, że niedobór półprzewodników zmusi ją do zmniejszenia światowej produkcji o 150 000 sztuk w lutym, do poziomu ok. 700 000 samochodów. Toyota zrzuciła winę za lutową obniżkę na trwający kryzys mikroczipów.
Globalny kierownik ds. zakupów Kazunari Kumakura powiedział, że osiągnięcie 9 milionów oznaczałoby wyprodukowanie ponad 1 miliona sztuk w samym marcu. Osiągnięcie tego celu będzie bardzo trudne dla japońskiego producenta.
Toyota nie podała, jaki będzie nowy cel produkcyjny ani kiedy zostanie ujawniony.
Plany produkcyjne Toyoty w dół
Toyota rozpoczęła bieżący rok fiskalny, mając na celu wyprodukowanie 9,3 miliona pojazdów w ciągu 12 miesięcy kończących się 31 marca. Automotive News Europe pisze, że pierwotnie Toyota w dużej mierze zdezorientowała branżę, zwiększając produkcję i osiągając rekordowe zyski pomimo pandemii. Latem ubiegłego roku Toyota w końcu uległa globalnemu spowolnieniu i dołączyła do rywali ograniczających produkcję.
Jesienią ubiegłego roku Toyota podawała, że w grudniu wszystkie 14 fabryk i 28 linii produkcyjnych w Japonii po raz pierwszy od maja będzie „działać normalnie”. Obecnie w najnowszych komunikatach Toyota podała, że lutowe zawieszenia dotkną 11 linii produkcyjnych w ośmiu zakładach.
Produkcja Toyoty w 2021 roku
Obecny lutowy plan produkcyjny Toyoty wzrósł względem ubiegłorocznego planu. Wówczas to Toyota w lutym 2021 roku wyprodukowała 668 000 samochodów. Toyota ścigała się wtedy, by odzyskać siły po spowolnieniu spowodowanym przez COVID-19. Jest to jednak daleki wynik od wyprodukowanych w lutym 2019 roku 725 696 samochodów.
Toyota przekroczyła już swój listopadowy cel, jakim było wyprodukowanie od 850 000 do 900 000 pojazdów na całym świecie. Cel ten stanowił korektę w dół w stosunku do pierwotnego celu Toyoty, który zakładał 1 milion sztuk w listopadzie.
W bieżącym roku podatkowym do listopada globalna produkcja Toyoty wyniosła około 5,53 miliona pojazdów, czyli około 3,47 miliona pojazdów mniej, niż planowanych w całym roku 9 mln aut.
Toyota królem samochodów hybrydowych w USA
Toyota odnotowała rekordową sprzedaż samochodów hybrydowych na rynku amerykańskim. Japoński producent wyprzedził General Motors na miejscu najlepiej sprzedającego się producenta samochodów w USA.
Toyota zwiększyła sprzedaż swoich hybryd, hybryd plug-in i samochodów na ogniwa paliwowe o 73 procent do 583 697 samochodów. Większość sprzedanych samochodów stanowiły hybrydy. General Motors sprzedał mniej, niż 25 000 pojazdów.