Renault i jego biznes w Rosji jest pomiędzy młotem a kowadłem. Agencja Bloomberg podaje, że Renault „niechętnie opuści Rosję” z powodu kosztów, jakie francuski producent musiałby ponieść – a spośród wszystkich producentów samochodów mogłyby one być największe. Renault jest bowiem większościowym akcjonariuszem firmy AwtoWAZ, która jest producentem samochodów marki Łada. Rosja jest także ważnym rynkiem dla Renault. Renault boi się też nacjonalizacji biznesu.
- Rosja chce znacjonalizować aktywa zachodnich firm w Rosji
- Renault zdaniem Bloomberga niechętnie opuszcza rynek rosyjski
- Renault posiada 68 proc. udziałów w rosyjskim AwtoWAZ, który produkuje samochody marki Łada
Renault nie wycofało się z Rosji
Renault i jego biznes w Rosji jest pomiędzy młotem a kowadłem. Agencja Bloomberg podaje, że Renault „niechętnie opuści Rosję” z powodu kosztów, jakie francuski producent musiałby ponieść – a spośród wszystkich producentów samochodów mogłyby one być największe. Renault jest bowiem większościowym akcjonariuszem firmy AwtoWAZ, która jest producentem samochodów marki Łada. Rosja jest także ważnym rynkiem dla Renault. Renault boi się też nacjonalizacji biznesu.
Przeczytaj też: Fabryka Mercedesa pod Moskwą – Moscovia – jest zagrożona
Nacjonalizacja zachodnich firm w Rosji
Rosja mierzy się jednak z podjęciem decyzji ws. nacjonalizacji kapitału zagranicznych firm. Przejęcie kontroli miałoby objąć firmy, w których udziały zagraniczne przekraczają 25 proc. W przypadku przyjęcia, rosyjskie sądy mogłyby zamrozić aktywa, dając tym samym firmom możliwość przywrócenia działalności lub sprzedaży swoich udziałów.
Agencja Reuters 9 marca pisała, że wysoki rangą członek rosyjskiej partii rządzącej zaproponował nacjonalizację wszystkich fabryk należących do obcokrajowców, które wstrzymały swoją działalność w Rosji.
Sekretarz rady generalnej partii „Jedna Rosja” Andriej Turczak ogłosił, że zamykanie działalności to „wojna” przeciwko obywatelom Rosji. W oświadczeniu wymieniono fińskie prywatne firmy spożywcze takie jak Fazer, Valio i Paulig, które ogłosiły ostatnio zamknięcie działalności z powodu ograniczeń.
Renault prowadzi dalej biznes w Rosji
Bloomberg podaje, że francuskie Renault utrzymuje wciąż relację z rynkiem rosyjskim, mimo toczącej się wojny w Ukrainie. Agencja, powołując się na swoje źródło zaznajomione z sytuacją, że Renault obawia się kosztów, jakie może ponieść w związku z wycofaniem się z Rosji.
Renault gdyby zdecydowało się na wycofanie z rynku rosyjskiego, musiałoby liczyć się z tym, że aktywa firmy mogłyby zostać znacjonalizowane. Warto przypomnieć, że większościowym udziałowcem Renault jest francuski rząd.
Z handlu w Rosji wycofał się Stellantis – który skupia w sobie takie francuskie marki jak Peugeot, DS, czy Citroen. Taką decyzję podjął także Volskwagen, BMW, a także posiadający pod Moskwą fabrykę – Mercedes-Benz. Renault jest w zasadzie ostatnim dużym światowym producentem samochodów, który nie zrezygnował z handlu z Rosją.
Biznes Renault w Rosji
Grupa Renault już zaangażowała się kapitałowo w rosyjskiego producenta samochodów Łada – AwtoWAZ pod koniec 2007 roku. Francuski koncern kupił wówczas 25 akcji rosyjskiej firmy. W 2018 roku doszło do kolejnej transakcji i zwiększenia udziałów w AwtoWAZ. Ostatecznie Renault posiada 67,61 proc. rosyjskiego producenta Łady.
Łada jest największą marką na rosyjskim rynku. W 2021 roku jej udział w rynku wynosił 21 proc., a samochody takie jak Łada Vesta i Łada Granta zajmowały pierwsze i drugie miejsce, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów w Rosji.
Bloomberg pisze, że samo Renault posiada ok. 30 proc. rosyjskiego rynku i zatrudnia łącznie 40 tys. osób. Rynek rosyjski stanowi ok. 10 proc. przychodów Renault.
Renault w tym roku ma stworzyć rezerwę w wysokości 1 miliarda euro, która będzie przeznaczona na rosyjski AwtoWAZ.
Renault wstrzymało produkcję w Rosji
Renault podjęło decyzję o wstrzymaniu produkcji w swojej fabryce znajdującej się pod Moskwą do 18 marca. Fabryki w Rosji mają bowiem problemy z zaopatrzeniem. Fabryki AwtoWAZu w Togliatti i Iżewsku zostały w tym tygodniu także zamknięte.
Akcjonariuszem mniejszościowym w AwtoWAZ jest obok Renault rosyjska firma Rostec – firma działająca w branży przemysłu obronnego, a kieruje nią Siergiej Czemiezow, znajdujący się na amerykańskiej liście osób objętych sankcjami.
źródło: Bloomberg/Automotive News