Renault i jego biznes w Rosji jest pomiędzy młotem a kowadłem. Agencja Bloomberg podaje, że Renault „niechętnie opuści Rosję” z powodu kosztów, jakie francuski producent musiałby ponieść – a spośród wszystkich producentów samochodów mogłyby one być największe. Renault jest bowiem większościowym akcjonariuszem firmy AwtoWAZ, która jest producentem samochodów marki Łada. Rosja jest także ważnym rynkiem dla Renault. Renault boi się też nacjonalizacji biznesu.

  • Rosja chce znacjonalizować aktywa zachodnich firm w Rosji
  • Renault zdaniem Bloomberga niechętnie opuszcza rynek rosyjski
  • Renault posiada 68 proc. udziałów w rosyjskim AwtoWAZ, który produkuje samochody marki Łada

Renault nie wycofało się z Rosji

Renault i jego biznes w Rosji jest pomiędzy młotem a kowadłem. Agencja Bloomberg podaje, że Renault „niechętnie opuści Rosję” z powodu kosztów, jakie francuski producent musiałby ponieść – a spośród wszystkich producentów samochodów mogłyby one być największe. Renault jest bowiem większościowym akcjonariuszem firmy AwtoWAZ, która jest producentem samochodów marki Łada. Rosja jest także ważnym rynkiem dla Renault. Renault boi się też nacjonalizacji biznesu. 

Przeczytaj też: Fabryka Mercedesa pod Moskwą – Moscovia – jest zagrożona

Fabryka Łady w Iżewsku
Fabryka Łady w Iżewsku zdjęcie: Łada

Nacjonalizacja zachodnich firm w Rosji

Rosja mierzy się jednak z podjęciem decyzji ws. nacjonalizacji kapitału zagranicznych firm. Przejęcie kontroli miałoby objąć firmy, w których udziały zagraniczne przekraczają 25 proc. W przypadku przyjęcia, rosyjskie sądy mogłyby zamrozić aktywa, dając tym samym firmom możliwość przywrócenia działalności lub sprzedaży swoich udziałów.

Agencja Reuters 9 marca pisała, że wysoki rangą członek rosyjskiej partii rządzącej zaproponował nacjonalizację wszystkich fabryk należących do obcokrajowców, które wstrzymały swoją działalność w Rosji.

Sekretarz rady generalnej partii „Jedna Rosja” Andriej Turczak ogłosił, że zamykanie działalności to „wojna” przeciwko obywatelom Rosji. W oświadczeniu wymieniono fińskie prywatne firmy spożywcze takie jak Fazer, Valio i Paulig, które ogłosiły ostatnio zamknięcie działalności z powodu ograniczeń.

zdjęcie: Łada

Renault prowadzi dalej biznes w Rosji

Bloomberg podaje, że francuskie Renault utrzymuje wciąż relację z rynkiem rosyjskim, mimo toczącej się wojny w Ukrainie. Agencja, powołując się na swoje źródło zaznajomione z sytuacją, że Renault obawia się kosztów, jakie może ponieść w związku z wycofaniem się z Rosji. 

Renault gdyby zdecydowało się na wycofanie z rynku rosyjskiego, musiałoby liczyć się z tym, że aktywa firmy mogłyby zostać znacjonalizowane. Warto przypomnieć, że większościowym udziałowcem Renault jest francuski rząd. 

Z handlu w Rosji wycofał się Stellantis – który skupia w sobie takie francuskie marki jak Peugeot, DS, czy Citroen. Taką decyzję podjął także Volskwagen, BMW, a także posiadający pod Moskwą fabrykę – Mercedes-Benz. Renault jest w zasadzie ostatnim dużym światowym producentem samochodów, który nie zrezygnował z handlu z Rosją. 

Wnętrze Łady Largus Cross zdjęcie: Łada
Łada Largus Cross zdjęcie: Łada

Biznes Renault w Rosji

Grupa Renault już zaangażowała się kapitałowo w rosyjskiego producenta samochodów Łada – AwtoWAZ pod koniec 2007 roku. Francuski koncern kupił wówczas 25 akcji rosyjskiej firmy. W 2018 roku doszło do kolejnej transakcji i zwiększenia udziałów w AwtoWAZ. Ostatecznie Renault posiada 67,61 proc. rosyjskiego producenta Łady. 

Łada jest największą marką na rosyjskim rynku. W 2021 roku jej udział w rynku wynosił 21 proc., a samochody takie jak Łada Vesta i Łada Granta zajmowały pierwsze i drugie miejsce, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów w Rosji. 

Bloomberg pisze, że samo Renault posiada ok. 30 proc. rosyjskiego rynku i zatrudnia łącznie 40 tys. osób. Rynek rosyjski stanowi ok. 10 proc. przychodów Renault. 

Renault w tym roku ma stworzyć rezerwę w wysokości 1 miliarda euro, która będzie przeznaczona na rosyjski AwtoWAZ. 

Fabryka Łady w Iżewsku zdjęcie: Łada

Renault wstrzymało produkcję w Rosji

Renault podjęło decyzję o wstrzymaniu produkcji w swojej fabryce znajdującej się pod Moskwą do 18 marca. Fabryki w Rosji mają bowiem problemy z zaopatrzeniem. Fabryki AwtoWAZu w Togliatti i Iżewsku zostały w tym tygodniu także zamknięte. 

Akcjonariuszem mniejszościowym w AwtoWAZ jest obok Renault rosyjska firma Rostec – firma działająca w branży przemysłu obronnego, a kieruje nią Siergiej Czemiezow, znajdujący się na amerykańskiej liście osób objętych sankcjami.

źródło: Bloomberg/Automotive News

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię