Volkswagen rok temu wystartował ze swoją strategią ACCELERATE. Niemiecka firma chwali się, że osiągnięto założone cele w kluczowych obszarach – elektromobilności, cyfryzacji i rozwoju nowych modeli biznesowych. Jednocześnie firma poprawiła swoją wydajność mimo trudnych warunków na rynku. W minionym roku podatkowym zanotowano wzrost przychodów ze sprzedaży, rentowności i zysku operacyjnego, mimo spadku liczby sprzedanych samochodów.
- Rok temu Volkswagen wprowadził strategię ACCELERATE
- W 2021 roku Volkswagen dostarczył 4,9 mln samochodów
- W 2021 roku przychody wzrosły o 7 procent
- Koszty spadły o 1 mld euro w porównaniu z 2019 rokiem
Volkswagen w 2021 roku
– 2021 był niezwykłym rokiem. W bardzo trudnych warunkach udało nam się nie tylko utrzymać założony kurs, lecz także zwiększyć wydajność. Dziś jesteśmy bardziej rentowni, wydajni i odporni na kryzysy niż jeszcze rok temu. Jednocześnie, dzięki naszej strategii ACCELERATE kolejny raz zwiększyliśmy tempo naszej transformacji w firmę technologiczną – powiedział CEO marki Volkswagen, Ralf Brandstätter.
Volkswagen zoptymalizował koszty
Volkswagen dostarczył w ubiegłym roku łącznie 4,9 mln sztuk samochodów. Było to o 8 procent mniej, niż w roku poprzednim (5,3 mln). Mimo spadku, przychody Volkswagena ze sprzedaży wzrosły o 7 procent – do poziomu 76,1 mld euro – co stanowi wzrost o 5 mld euro. Zysk operacyjny bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych wzrósł o 2 mld euro, do poziomu 2,5 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych w 2021 roku wyniosła 3,3 procent (rok wcześniej 0,6 procent), mieszcząc się w prognozowanym przedziale (3-4 procent).
– W 2022 roku będziemy kontynuować naszą transformację i wzmacniać odporność. Jednak nie można dzisiaj przewidzieć przebiegu wojny w Ukrainie, w tym jej wpływu na łańcuchy dostaw i całą światową gospodarkę. W 2021 r. stworzyliśmy jednak solidne podstawy, aby opanować również ten kryzys – dodał Ralf Brandstätter.
Volkswagen obniża koszty
W efekcie restrykcyjnej polityki dotyczącej wydatków, cel dotyczący zmniejszenia kosztów ogólnych został w 2021 roku osiągnięty z nawiązką. Koszty stałe były o ponad 1 mld euro niższe niż w roku 2019. Jednocześnie Volkswagen kontynuował inwestycje. Co drugie euro zainwestowane lub wydane na badania i rozwój zostało przeznaczone na elektromobilność.
Ameryka Północna i Południowa znów przynoszą zyski
W 2021 roku sprzedaż i zyski w obu Amerykach znacznie przekroczyły wyniki z roku poprzedniego, a regiony te po raz pierwszy od kilku lat stały się rentowne.
W Ameryce Północnej i Południowej dostosowaliśmy portfolio produktów do wymagań lokalnych rynków, obniżyliśmy koszty stałe i zmodyfikowaliśmy lokalną produkcję. Regiony te osiągnęły obecnie trwałą rentowność i mają solidny plan na przyszłość, aby jeszcze bardziej zwiększyć swoją konkurencyjność w najbliższych latach – powiedział Ralf Brandstätter.
Volkswagen stawia na samochody elektryczne i cyfryzację
Dzięki wprowadzonej w ubiegłym roku strategii ACCELERATE, Volkswagen nie tylko wzmocnił swoją konkurencyjność, ale także przyspieszył rozwój e-mobilności i cyfryzacji. W roku podatkowym 2021 firma dostarczyła na całym świecie więcej pojazdów elektrycznych i hybrydowych niż kiedykolwiek wcześniej: do klientów trafiło ponad 369 000 pojazdów ładowanych z gniazdka (o 73 procent więcej niż w 2020), z czego około 106 000 stanowiły hybrydy PHEV (+33 procent), a 263 000 pojazdy całkowicie elektryczne (+97 procent).
Volkswagen podwoił zatem dostawy aut elektrycznych w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 roku wprowadzono na rynek trzy nowe samochody elektryczne: ID.4 i ID.5, oba dostępne także we flagowej odmianie GTX oraz ID.6 (model dostępny wyłącznie w Chinach). Niedawno zadebiutował model ID. Buzz. Jego przedsprzedaż rozpocznie się w maju, a dostawa pierwszych egzemplarzy jest planowana jesienią.
Fabryka Volkswagena w Zwickau
W odpowiedzi na rosnący popyt będą zwiększane możliwości produkcyjne. Po przestawieniu fabryki w Zwickau na produkcję wyłącznie aut elektrycznych zmiany czekają także kolejne zakłady. Samochody elektryczne będą od 2022 roku produkowane także w Emden, Hanowerze i Chattanooga (USA).
Zdalne aktualizacje oprogramowania
Firma rozwija także swoje kompetencje, jeśli chodzi o cyfryzację: w 2021 roku Volkswagen stał się pierwszym producentem samochodów, który oferuje zdalne aktualizacje (Over-the-air) do aut produkowanych seryjnie. W pojazdach klientów w Europie zainstalowano już ponad 100 000 aktualizacji oprogramowania. Przed końcem 2022 roku zdalna aktualizacja będzie również dostępna dla klientów w USA i Chinach. Firma uruchomi także możliwość instalacji dodatkowych funkcji w samochodach (Functions-on-demand), które – podobnie jak aktualizacje oprogramowania – będą dostępne zdalnie.
Volkswagen stale poprawia oprogramowanie, by obsługa systemów w samochodzie była jak najprostsza. Najnowsza wersja oprogramowania – ID. software 3.1 – jest już dostępna w modelach ID.5 i ID. Buzz, a wkrótce będą mogli z niej korzystać także użytkownicy pozostałych samochodów z rodziny ID. Atuty nowego oprogramowania to m.in. krótszy czas ładowania i większa wygoda użytkowania.
Zmiany w Wolfsburgu
Zgodnie z założeniami strategii ACCELERATE, Volkswagen planuje transformację fabryki w Wolfsburgu. Od 2023 roku będzie w niej produkowany model ID.3, a kolejny – Trinity – od 2026 roku. W tym modelu czas ładowania będzie znacząco skrócony, a zasięg ma przekroczyć 700 km. Będzie on wyposażony w najnowocześniejsze oprogramowanie, które pozwoli na jazdę autonomiczną (poziom 4). Podstawą do budowy modelu Trinity będzie platforma SSP, nad którą prace już trwają.
Volkswagen zainwestuje ok. 2 mld euro w budowę nowej fabryki, zlokalizowanej niedaleko głównego zakładu w Wolfsburgu. Dodatkowe 800 mln euro zostanie przeznaczone na nowe centrum badawczo-rozwojowe o nazwie Campus Sandkamp.
To Właśnie w nim zostanie opracowana nowa platforma elektryczna SSP do modelu Trinity, która znacznie przyspieszy rozwój i produkcję oraz wyznaczy nowe standardy.
Celem na przyszłość jest skrócenie czasu potrzebnego na opracowanie nowych modeli o 25 procent. W efekcie będą one powstawać w ciągu 40, a nie 54 miesięcy, jak to miało miejsce do tej pory.
Prognozy na rok 2022
Volkswagen planuje znacząco zwiększyć dostawy samochodów elektrycznych w obecnym roku podatkowym. Ma w tym pomóc lepsza dostępność półprzewodników, co ma nastąpić najpóźniej w drugiej połowie 2022 roku. Dodatkowo Volkswagen chce zwiększyć przychody ze sprzedaży, rentowność i zysk operacyjny.
Potwierdzamy, że naszym celem jest uzyskanie rentowności ze sprzedaży na poziomie 6 procent w 2023 roku. W bieżącym roku będziemy prowadzić działania, które przybliżą nas do uzyskania tego wyniku – powiedział dyrektor finansowy Volkswagena, Alexander Seitz.
Osiągnięcie tych celów zależy w dużej mierze od sytuacji związanej z wojną w Ukrainie, a w szczególności od jej wpływu na łańcuchy dostaw Grupy i całą światową gospodarkę. W chwili przygotowywania niniejszej prognozy istniało ryzyko, że ostatnie wydarzenia związane z wojną w Ukrainie będą miały negatywny wpływ na działalność marki Volkswagen Samochody Osobowe.