Volkswagen rok temu wystartował ze swoją strategią ACCELERATE. Niemiecka firma chwali się, że osiągnięto założone cele w kluczowych obszarach – elektromobilności, cyfryzacji i rozwoju nowych modeli biznesowych. Jednocześnie firma poprawiła swoją wydajność mimo trudnych warunków na rynku. W minionym roku podatkowym zanotowano wzrost przychodów ze sprzedaży, rentowności i zysku operacyjnego, mimo spadku liczby sprzedanych samochodów.

  • Rok temu Volkswagen wprowadził strategię ACCELERATE
  • W 2021 roku Volkswagen dostarczył 4,9 mln samochodów
  • W 2021 roku przychody wzrosły o 7 procent
  • Koszty spadły o 1 mld euro w porównaniu z 2019 rokiem

Volkswagen w 2021 roku

– 2021 był niezwykłym rokiem. W bardzo trudnych warunkach udało nam się nie tylko utrzymać założony kurs, lecz także zwiększyć wydajność. Dziś jesteśmy bardziej rentowni, wydajni i odporni na kryzysy niż jeszcze rok temu. Jednocześnie, dzięki naszej strategii ACCELERATE kolejny raz zwiększyliśmy tempo naszej transformacji w firmę technologiczną – powiedział CEO marki Volkswagen, Ralf Brandstätter.

From left to right: Marcellus Puig, Head of Human Resources Volkswagen Passenger Cars, Dr. Christian Vollmer, Member of the Board of Management of the Volkswagen brand responsible for Production, Thomas Ulbrich, Member of the Board of Management of the Volkswagen Brand responsible for Technical Development, Murat Aksel, Member of the Board of Management of the Volkswagen Brand, responsible for Procurement, Alexander Seitz, CFO of Volkswagen Passenger Cars, Ralf Brandstätter, CEO of Volkswagen Passenger Cars, Klaus Zellmer, Board Member for Sales, Marketing and After Sales at the Volkswagen Passenger Cars brand, Dr. Stephan Wöllenstein, CEO, Volkswagen Group China, Member of the Board of Management of the Volkswagen Passenger Cars brand, CEO, Volkswagen China Passenger Cars Brand and Robin Aschhoff, Head of Volkswagen Communications

Volkswagen zoptymalizował koszty

Volkswagen dostarczył w ubiegłym roku łącznie 4,9 mln sztuk samochodów. Było to o 8 procent mniej, niż w roku poprzednim (5,3 mln). Mimo spadku, przychody Volkswagena ze sprzedaży wzrosły o 7 procent – do poziomu 76,1 mld euro – co stanowi wzrost o 5 mld euro. Zysk operacyjny bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych wzrósł o 2 mld euro, do poziomu 2,5 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych w 2021 roku wyniosła 3,3 procent (rok wcześniej 0,6 procent), mieszcząc się w prognozowanym przedziale (3-4 procent).

– W 2022 roku będziemy kontynuować naszą transformację i wzmacniać odporność. Jednak nie można dzisiaj przewidzieć przebiegu wojny w Ukrainie, w tym jej wpływu na łańcuchy dostaw i całą światową gospodarkę. W 2021 r. stworzyliśmy jednak solidne podstawy, aby opanować również ten kryzys – dodał Ralf Brandstätter.

Volkswagen i strategia ACCELERATE
Volkswagen i strategia ACCELERATE. zdjęcie: Volkswagen

Volkswagen obniża koszty

W efekcie restrykcyjnej polityki dotyczącej wydatków, cel dotyczący zmniejszenia kosztów ogólnych został w 2021 roku osiągnięty z nawiązką. Koszty stałe były o ponad 1 mld euro niższe niż w roku 2019. Jednocześnie Volkswagen kontynuował inwestycje. Co drugie euro zainwestowane lub wydane na badania i rozwój zostało przeznaczone na elektromobilność.

Ameryka Północna i Południowa znów przynoszą zyski

W 2021 roku sprzedaż i zyski w obu Amerykach znacznie przekroczyły wyniki z roku poprzedniego, a regiony te po raz pierwszy od kilku lat stały się rentowne.

W Ameryce Północnej i Południowej dostosowaliśmy portfolio produktów do wymagań lokalnych rynków, obniżyliśmy koszty stałe i zmodyfikowaliśmy lokalną produkcję. Regiony te osiągnęły obecnie trwałą rentowność i mają solidny plan na przyszłość, aby jeszcze bardziej zwiększyć swoją konkurencyjność w najbliższych latach – powiedział Ralf Brandstätter.

Volkswagen stawia na samochody elektryczne i cyfryzację

Dzięki wprowadzonej w ubiegłym roku strategii ACCELERATE, Volkswagen nie tylko wzmocnił swoją konkurencyjność, ale także przyspieszył rozwój e-mobilności i cyfryzacji. W roku podatkowym 2021 firma dostarczyła na całym świecie więcej pojazdów elektrycznych i hybrydowych niż kiedykolwiek wcześniej: do klientów trafiło ponad 369 000 pojazdów ładowanych z gniazdka (o 73 procent więcej niż w 2020), z czego około 106 000 stanowiły hybrydy PHEV (+33 procent), a 263 000 pojazdy całkowicie elektryczne (+97 procent).

Volkswagen i strategia ACCELERATE
zdjęcie: Volkswagen

Volkswagen podwoił zatem dostawy aut elektrycznych w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 roku wprowadzono na rynek trzy nowe samochody elektryczne: ID.4 i ID.5, oba dostępne także we flagowej odmianie GTX oraz ID.6 (model dostępny wyłącznie w Chinach). Niedawno zadebiutował model ID. Buzz. Jego przedsprzedaż rozpocznie się w maju, a dostawa pierwszych egzemplarzy jest planowana jesienią.

Fabryka Volkswagena w Zwickau

W odpowiedzi na rosnący popyt będą zwiększane możliwości produkcyjne. Po przestawieniu fabryki w Zwickau na produkcję wyłącznie aut elektrycznych zmiany czekają także kolejne zakłady. Samochody elektryczne będą od 2022 roku produkowane także w Emden, Hanowerze i Chattanooga (USA). 

Konferencja roczna Volkswagena - od lewej: Marcellus Puig, Head of Human Resources Volkswagen Passenger Cars, Dr. Christian Vollmer, członek zarządu Volkswagena odpowiedzialny za produkcję, Thomas Ulbrich, członek zarządu Volkswagena, Murat Aksel członek zarządu Volkswagena
Konferencja roczna Volkswagena – od lewej: Marcellus Puig, Head of Human Resources Volkswagen Passenger Cars, Dr. Christian Vollmer, członek zarządu Volkswagena odpowiedzialny za produkcję, Thomas Ulbrich, członek zarządu Volkswagena, Murat Aksel członek zarządu Volkswagena

Zdalne aktualizacje oprogramowania

Firma rozwija także swoje kompetencje, jeśli chodzi o cyfryzację: w 2021 roku Volkswagen stał się pierwszym producentem samochodów, który oferuje zdalne aktualizacje (Over-the-air) do aut produkowanych seryjnie. W pojazdach klientów w Europie zainstalowano już ponad 100 000 aktualizacji oprogramowania. Przed końcem 2022 roku zdalna aktualizacja będzie również dostępna dla klientów w USA i Chinach. Firma uruchomi także możliwość instalacji dodatkowych funkcji w samochodach (Functions-on-demand), które – podobnie jak aktualizacje oprogramowania – będą dostępne zdalnie.

Volkswagen stale poprawia oprogramowanie, by obsługa systemów w samochodzie była jak najprostsza. Najnowsza wersja oprogramowania – ID. software 3.1 – jest już dostępna w modelach ID.5 i ID. Buzz, a wkrótce będą mogli z niej korzystać także użytkownicy pozostałych samochodów z rodziny ID. Atuty nowego oprogramowania to m.in. krótszy czas ładowania i większa wygoda użytkowania.

Konferencja roczna Volkswagena - Ralf Brandstätter, prezes Volkswagen Samochody Osobowe
Ralf Brandstätter, prezes Volkswagen Samochody Osobowe

Zmiany w Wolfsburgu

Zgodnie z założeniami strategii ACCELERATE, Volkswagen planuje transformację fabryki w Wolfsburgu. Od 2023 roku będzie w niej produkowany model ID.3, a kolejny – Trinity – od 2026 roku. W tym modelu czas ładowania będzie znacząco skrócony, a zasięg ma przekroczyć 700 km. Będzie on wyposażony w najnowocześniejsze oprogramowanie, które pozwoli na jazdę autonomiczną (poziom 4). Podstawą do budowy modelu Trinity będzie platforma SSP, nad którą prace już trwają.

Volkswagen zainwestuje ok. 2 mld euro w budowę nowej fabryki, zlokalizowanej niedaleko głównego zakładu w Wolfsburgu. Dodatkowe 800 mln euro zostanie przeznaczone na nowe centrum badawczo-rozwojowe o nazwie Campus Sandkamp.

To Właśnie w nim zostanie opracowana nowa platforma elektryczna SSP do modelu Trinity, która znacznie przyspieszy rozwój i produkcję oraz wyznaczy nowe standardy.

Celem na przyszłość jest skrócenie czasu potrzebnego na opracowanie nowych modeli o 25 procent. W efekcie będą one powstawać w ciągu 40, a nie 54 miesięcy, jak to miało miejsce do tej pory.

Prognozy na rok 2022

Volkswagen planuje znacząco zwiększyć dostawy samochodów elektrycznych w obecnym roku podatkowym. Ma w tym pomóc lepsza dostępność półprzewodników, co ma nastąpić najpóźniej w drugiej połowie 2022 roku. Dodatkowo Volkswagen chce zwiększyć przychody ze sprzedaży, rentowność i zysk operacyjny.

Potwierdzamy, że naszym celem jest uzyskanie rentowności ze sprzedaży na poziomie 6 procent w 2023 roku. W bieżącym roku będziemy prowadzić działania, które przybliżą nas do uzyskania tego wyniku – powiedział dyrektor finansowy Volkswagena, Alexander Seitz.

Osiągnięcie tych celów zależy w dużej mierze od sytuacji związanej z wojną w Ukrainie, a w szczególności od jej wpływu na łańcuchy dostaw Grupy i całą światową gospodarkę. W chwili przygotowywania niniejszej prognozy istniało ryzyko, że ostatnie wydarzenia związane z wojną w Ukrainie będą miały negatywny wpływ na działalność marki Volkswagen Samochody Osobowe.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię