Koenigsegg zaprezentował samodzielnie opracowany silnik elektryczny. Silnik elektryczny o nazwie Quark generuje 250 kW i 600 Nm momentu obrotowego. Co istotne – jest ultra lekki – waży zaledwie 30 kilogramów.

  • Silnik Quark waży zaledwie ok. 30 kg
  • Koenigsegg uważa, że nowy silnik jest najlepszym w branży rozwiązaniem w zakresie stosunku momentu obrotowego do mocy i masy

Koenigsegg ma nowy silnik elektryczny

Koenigsegg – szwedzki producent samochodów sportowych – określa swój układ elektrycznego, jako technologię „Raxial Flux”. Jest to mieszanka silnika o strumieniu osiowym i strumieniu promieniowym. Podejście osiowe, szeroko stosowane we współczesnych silnikach elektrycznych, w których pole magnetyczne przepływa równolegle do osi obrotu, zapewnia wysoki moment obrotowy. Z kolei technologia promieniowa ma zwiększać gęstość mocy.

Koenigsegg opracował silnik elektryczny o nazwie Quark            zdjęcie: Koenigsegg
Koenigsegg opracował silnik elektryczny o nazwie Quark zdjęcie: Koenigsegg

Koenigsegg Gemera – Szwedzi myślą o hybrydach

Kluczowym czynnikiem rozwoju silnika elektrycznego Quark była kontynuacja spuścizny firmy po modelu Koenigsegg Gemera –  limitowanej, czteromiejscowej hybrydzie typu plug-in.

Warto podkreślić, że silniki o strumieniu promieniowym są nadal bardzo rzadkie. Tego typu silnik był używany na przykład w systemie hybrydowym LaFerrari. Mercedes przejął w zeszłym roku brytyjską firmę Yasa specjalizującą się w silnikach elektrycznych i planuje montaż zaprojektowanych przez nią silników radialnych do swojego nadchodzącego wysokowydajnego samochodu elektrycznego, który będzie montowany w zakładzie w Berlinie-Marienfelde.

Samochód hybrydowy Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera zdjęcie: Koenigsegg

Koenigsegg na swojej stronie pisze, że mieszanie układu promieniowego i osiowego strumienia zapewnia najlepszy w branży stosunek momentu obrotowego do mocy i masy. Na czele rozwoju projektu stoi Dragos-Mihai Postariu.

– Quark został tak zaprojektowany, aby wzmocnić zakres niskich prędkości Gemery tam, gdzie jest to potrzebne, w celu osiągnięcia brutalnego przyspieszenia. Pod względem osiągów modelu Gemera oznacza to duży wzrost mocy, po którym następuje ciągłe przyspieszanie do rekordowej prędkości do 400 km/h bez utraty momentu obrotowego i mocy – mówi.

Samochód hybrydowy Koenigsegg Gemera
Samochód hybrydowy Koenigsegg Gemera zdjęcie: Koernigsegg

András Székely, kierownik ds. rozwoju silników elektrycznych, wyjaśnia, w jaki sposób Koenigsegg walczył z masą silnika.

– Zbudowaliśmy wał w Quark ze stali 300M używanej w sportach motorowych i kosmonautyce. Wybrano chłodzenie bezpośrednie ze względu na wyższą wydajność chłodzenia i kompaktową konstrukcję. Nawet wirnik wykorzystuje słynną technologię pustych włókien węglowych Koenigsegg Aircore (obecnie używaną w felgach, kierownicy, siedzeniach Koenigsegg itp.). Nie tylko pokonaliśmy wyzwanie związane z wymaganiami układu napędowego Gemera, ale także przekroczyliśmy cele, by uczynić go lżejszym i mniejszym od jakiekolwiek silników elektrycznych w tej klasie. Quark prezentuje nowe standardy w kompaktowej i bogatej w moment obrotowy inżynierii, z pierwszą wersją produkcyjną ważącą zaledwie 30 kg, wytwarzającą do 600 Nm momentu obrotowego i 250 kW mocy. Bez dodatkowych funkcji układu napędowego dla Gemery, Quark może spaść z wagą poniżej 28,5 kg – mówi.

Koenigsegg opracował silnik elektryczny o nazwie Quark            zdjęcie: Koenigsegg
Koenigsegg opracował silnik elektryczny o nazwie Quark zdjęcie: Koenigsegg

Elektryczny silnik Quark od Koenigsegg

Nazwa „Quark” nawiązuje do cząstek elementarnych kwarków. Są jedynymi cząstkami, które doświadczają wszystkich czterech podstawowych sił – elektromagnetyzmu, grawitacji, oddziaływania silnego i słabego.

Biorąc pod uwagę, jak odnosi się to również do tajemnicy magnetyzmu, nazwa Quark dobrze sprawdziła się w nowatorskim projekcie silnika elektrycznego – pisze firma.

Samochód hybrydowy Koenigsegg Gemera
Samochód hybrydowy Koenigsegg Gemera zdjęcie: Koenigsegg

Elektryczny silnik nie tylko do samochodów

Chociaż firma rozważa również inne zastosowania, jej głównym celem są samochody sportowe o wysokich osiągach. W tym celu Koenigsegg zintegrował dwa napędy elektryczne wraz z falownikiem i przekładnią planetarną, by stworzyć jednostkę napędową EV o nazwie Terrier.

Falownik o nazwie „David” jest falownikiem sześciofazowym, który może niezależnie zasilać każdy silnik Quark trzema fazami. Koenigsegg Gemera, pierwszy czteromiejscowy samochód producenta, wykorzystuje trzy napędy elektryczne w ramach hybrydowego układu.

Nazwa Terrier wzięła się od rasy psa, ponieważ Koenigsegg twierdzi, że jednostka napędowa, charakteryzują się małym, energicznym i nieustraszonym zachowaniem.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię