Nissan i prąd z bioetanolu. Japońska firma pochwaliła się opracowaniem wysokowydajnego systemu produkcji energii, który zasilany jest bioetanolem. Stacjonarna instalacja powstała w Tochigi w japońskich zakładach Nissana. Testy, mają potwierdzić zdolność instalacji i dać większe możliwości w zakresie produkcji energii na masową skalę do 2030 roku.

Warto przypomnieć, że Nissan już w 2016 roku stał się pierwszym producentem na świecie, który posiadł samochód napędzany starotlenkowym ogniwem paliwowym (SOFC). Było ono napędzane bioetanolem. Zdobyte doświadczenie posłużyło teraz do opracowywania technologii wykorzystywanej w stacjonarnych systemach odpowiedzialnych za produkcję energii.

Na czym polega technologia SOFC?

Technologię SOFC stosuje się w połączeniu z reformerami. Te pracując w wysokich temperaturach mają zdolność wytwarzania energię elektrycznej w wyniku reakcji wodoru. Wodór pozyskiwany jest z kolei w procesie reformingu paliw, które reagują z tlenem. Są to m.in. etanol, czy gaz ziemny. Temperatura wpływa z kolei na aktywności katalityczne, a to sprawia, że ogniwa SOFC mogą osiągnąć wysoką sprawność energetyczną, sięgającą poziomu 70 proc. Dla porównania ogniwa paliwowe wyposażone w elektrolit polimerowy osiągają sprawność do 60 proc.

Naukowcy Nissana wskazują, że rozwój technologii opierających się na ogniwach opartych na metalu, pomoże zwiększyć ich wytrzymałość w przyszłości. To zaś przełoży się na krótszy czas rozruchu i wyłączenia. Pozwoli to także na dostosowanie ich pracy do obciążenia i na podejmowanie reakcji związanych z nagłymi wahaniami zapotrzebowania na moc. Układy SOFC mają w przyszłości korzystać z paliw odnawialnych.

Nissan i prąd z bioetanolu

Bioetanol z sorgo

Nissan będzie zasilał swój stacjonarny system bioetanolem pochodzącym z sorgo. Przy jego produkcji pomoże rozwiązanie opracowane wspólnie z Binex Inc. Realizacja tego etapu ruszy w 2025 roku. Firma podkreśla, że mimo iż bioetanol z sorgo emituje CO2, to gaz ten jest również pochłaniany w czasie wzrostu sorgo, a to z kolei przyczynia się do neutralności całego cyklu produkcji.

Zaletą sorgo jest fakt, że roślina szybko rośnie, a jej zbiory są możliwe już po około trzech miesiącach. To zaś daje możliwość kilkukrotnych zbiorów w czasie roku. Samo sorgo ma także zdolność przystosowywania się do suchych, a także zimnych regionów, co sprawia, że może być uprawiana w różnych regionach świata. Łodyga rośliny także znajduje zastosowanie, przy produkcji etanolu. Jadalną jej częścią jest ziarno.

Nissan chce do 2050 roku osiągnąć pełną neutralność pod względem emisji w swoich fabrykach, a także w całym cyklu życia produktów. Firma postawiła sobie za cel osiągnięcie pełnej elektryfikacji urządzeń produkcyjnych do 2050 r. To zaś tworzy wyzwania związane z wprowadzeniem innowacyjnych technologii produkcji i zmniejszeniem zużycia energii. Nissan chce, aby neutralność węglową w fabrykach zapewniła energia elektryczna wytwarzana z odnawialnych źródeł emisji, a także ogniwa paliwowe zasilane paliwami alternatywnymi.

Nissan i prąd z bioetanolu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię