Nissan planuje uruchomić program wynajmu samochodów elektrycznych. Financial Times donosi, że projekt zostanie uruchomiony w Japonii. Dziennikarze piszą, że poszerzenie oferty jest związane z niedoborem metali szlachetnych.
- Nissan rusza z programem najmu samochodów elektrycznych
- Najem zdaniem Financial Times ułatwi Nissanowi recykling akumulatorów
- W Europie trwają już prace nad recyklingiem akumulatorów
Nissan na subskrypcję — nowa oferta Nissana
Financial Times pisze, że Nissan już przygotowuje się do wprowadzenia nowego planu wynajmu aut elektrycznych. Jest on skierowany do osób, które chcą skorzystać z transportu zeroemisyjnego. Nowa oferta ruszy w Japonii. Dziennikarze piszą, że inicjatywa Nissana będzie działać jako program subskrypcji, w którym klienci będą mogli zarezerwować samochód elektryczny co miesiąc, chociaż sam producent ma nadzieję, że samochody będą wynajmowane w systemie wieloletnim.
Korzyści z nowego rozwiązania
Financial Times i Fortune piszą, że tego typu program na wiele zalet. Nissan dzięki niemu będzie miał możliwość lepszego dostępu do swoich samochodów, które będą znajdować się wewnątrz kraju. To zaś ma znaczenie z punktu ponownego wykorzystywania akumulatorów. To zaś zdaniem dziennikarzy może mieć wymierne korzyści finansowe, bowiem wszyscy producenci mają problem związany z rosnącymi kosztami akumulatorów, których ceny będą jeszcze rosły. Powodem wzrostu cen jest z kolei ogólnoświatowy niedobór metali szlachetnych wykorzystywanych w ich produkcji.
Wydobycie metali szlachetnych używane do produkcji baterii do aut elektrycznych – głównie kobaltu, litu i nikla – nie nadąża za popytem.
Nissan i recykling akumulatorów
Financial Times pisze, że Nissan zebrał już z rynku japońskiego tysiące akumulatorów, których ponowne wykorzystanie jest skutecznym sposobem redukcji kosztów. Badania wykazują, że zużyte akumulatory Nissana Leaf mogą zachować aż 80 proc. swojej początkowej pojemności i być ponownie użyte w sieciach energetycznych i systemach magazynowania energii.
Poza samym recyklingiem akumulatorów Nissan chce odzyskiwać metale w nich użyte, które miałyby ponowne zastosowanie w kolejnych akumulatorach. Technologia ich odzyskiwania jest jednak na początku swojej drogi — sam proces jest kosztowny i stosunkowo mało wydajny, ponieważ topienie metali jest energochłonne — pisze FT.
Mimo tego eksperci w większości zgadzają się, że recykling baterii i metali w nich zawartych na dużą skalę będzie konieczny, aby obsłużyć gwałtownie rosnący popyt na auta elektryczne w ciągu następnej dekady.
Recykling akumulatorów — największy zakład w Europie
Hydrovolt jest największym w Europie zakładem recyklingu akumulatorów do pojazdów elektrycznych, o zdolności przetwarzania 12 000 ton pakietów akumulatorów rocznie – co wystarcza do przetworzenia całego norweskiego rynku akumulatorów wycofanych z eksploatacji.
W pełni zautomatyzowany proces recyklingu umożliwia odzyskanie do 95 proc. materiałów z akumulatorów, w tym masy czarnej, która będzie dostarczana do Northvolt w celu dalszego recyklingu. Northvolt chce wykorzystywać 50 proc. materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji akumulatorów do roku 2030.
Volkswagen w Polsce ruszył z Centrum Napraw Akumulatorów
Volkswagen Group Polska rozwija sieć Centrów Napraw Akumulatorów wysokonapięciowych. Szybko rosnąca popularność samochodów elektrycznych wymaga pełnej gotowości sieci serwisowej do ich obsługi, naprawy akumulatorów po awarii czy też kolizji drogowej. W przypadku silnego uderzenia, ze względów bezpieczeństwa, pirotechniczny bezpiecznik natychmiast odłącza akumulator wysokonapięciowy.
Naprawie podlegają także uszkodzone akumulatory. Można je regenerować wymieniając poszczególne elementy i moduły, co oczywiście poprzedzone jest dokładną diagnozą każdego przypadku. Volkswagen podkreśla, że takie działanie jest znacznie bardziej ekonomiczne niż wymiana całego akumulatora. Awarię pojedynczych ogniw w module akumulatora można łatwo wykryć: jeśli jedno ogniwo ulegnie awarii, pojemność modułu nadal wynosi od 50 do 66 procent.
Pozostałe sprawne ogniwa w module muszą wtedy „pracować” ciężej. Powoduje to, że osiągają one wyższą temperaturę przy niższym napięciu. Pojedynczych ogniw akumulatora nie można wymienić, dlatego – jeśli uszkodzone jest ogniwo – wymienia się cały moduł. Akumulator wykorzystywany przy platformach MEB składa się z siedmiu do dwunastu modułów, w zależności od pojemności.
Recykling akumulatorów – jak wygląda?
Jeżeli akumulator nie może być naprawiony lub wykorzystany w inny sposób, poddaje się go recyklingowi. Spółka Volkswagen Group Components w 2021 roku uruchomiła w Salzgitter pierwszą w koncernie, pilotażową linię do recyklingu akumulatorów wysokiego napięcia stosowanych w samochodach elektrycznych.
W procesie recyklingu nie stosuje się energochłonnego przetopu surowców w piecu hutniczym. Zużyte akumulatory zostają całkowicie rozładowane i zdemontowane. Poszczególne elementy są następnie rozdrabniane do postaci granulatu i suszone.
W procesie tym obok aluminium, miedzi i tworzyw sztucznych odzyskuje się przede wszystkim tzw. czarny proszek zawierający cenne surowce jak lit, nikiel, mangan, kobalt i grafit. Separacja i obróbka poszczególnych surowców za pomocą metod hydrometalurgicznych – z zastosowaniem wody i środków chemicznych – odbywa się później w wyspecjalizowanych firmach.