Hydrovolt, spółka joint venture Northvolt-Hydro zajmująca się recyklingiem akumulatorów, rozpoczęła komercyjną działalność w Fredrikstad, w południowej Norwegii. Zakład jest zdolny do przetwarzania około 12 000 ton pakietów akumulatorowych rocznie, czyli około 25 000 akumulatorów.

  • Hydrovolt to największy zakład recyklingu baterii w Europie
  • Zakład może przetworzyć 25 000 akumulatorów rocznie
  • W przyszłości chce zwiekszyć swoje moce produkcyjne do 500 000 akumulatorów

Northvolt i Hydrovolt – największy zakład recyklingu akumulatorów w Europie

Hydrovolt jest największym w Europie zakładem recyklingu akumulatorów do pojazdów elektrycznych, o zdolności przetwarzania 12 000 ton pakietów akumulatorów rocznie – co wystarcza do przetworzenia całego norweskiego rynku akumulatorów wycofanych z eksploatacji.

W pełni zautomatyzowany proces recyklingu umożliwia odzyskanie do 95 proc. materiałów z akumulatorów, w tym masy czarnej, która będzie dostarczana do Northvolt w celu dalszego recyklingu. Northvolt chce wykorzystywać 50 proc. materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji akumulatorów do roku 2030.

Hydrovolt - zakład recyklingu baterii
Hydrovolt – zakład recyklingu baterii

Aluminium odzyskane przez Hydrovolt będzie dostarczane do Hydro w celu recyrkulacji do produkcji komercyjnych wyrobów aluminiowych.

Recykling akumulatorów – ambitne plany

Hydrovolt rozważa także rozszerzenie swoich możliwości recyklingu w Europie, z długoterminowym celem około 70 000 ton zestawów akumulatorowych do 2025 roku i 300 000 ton zestawów akumulatorowych do 2030 roku, co odpowiada około 150 000 baterii EV w 2025 roku i 500 000 w 2030 roku.

Hydrovolt to największy w Europie zakład recyklingu akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Zdolny jest do przetwarzania około 12 000 ton pakietów akumulatorowych rocznie (około 25 000 akumulatorów do pojazdów elektrycznych)

Dzięki nowatorskiej konstrukcji procesu technologicznego Hydrovolt może odzyskiwać i izolować około 95 proc. materiałów zawartych w akumulatorach, w tym tworzywa sztuczne, miedź, aluminium i czarną masę (związek zawierający nikiel, mangan, kobalt i lit). W zakładzie zastosowano kilka nowatorskich rozwiązań mających na celu maksymalizację odzysku materiałów, w tym system zbierania pyłu, który zapewnia wychwytywanie cennych materiałów zwykle traconych na etapach mechanicznego recyklingu.

Hydrovolt to kamień milowy na pionierskiej drodze Norwegii w kierunku upowszechnienia transportu elektrycznego. Od kilku lat Norwegia jest światowym liderem w zakresie wprowadzania pojazdów elektrycznych, ale na rynku brakowało możliwości recyklingu, które zapewniłyby zrównoważone rozwiązanie dla akumulatorów po zakończeniu ich eksploatacji. Obecnie Hydrovolt jest w stanie przetworzyć całą ilość zużytych akumulatorów w Norwegii, ale planujemy rozbudowę zakłady, aby być przygotowanym na większy przepływ akumulatorów, który, jak wiemy, nadejdzie w przyszłości – mówi Peter Qvarfordt, prezes zarządu Hydrovolt.

Northvolt i recykling

Recykling akumulatorów przyczyni się bezpośrednio do zrównoważonego rozwoju branży akumulatorowej i jest niezbędny do spełnienia wymogów europejskich przepisów dotyczących akumulatorów, w tym przyszłych celów dotyczących obowiązkowego recyklingu.

Co istotne, odzyskiwanie czarnej masy – zawierającej metale, takie jak nikiel, mangan, kobalt i lit – zmniejszy zależność od górnictwa, jako źródła surowców pierwotnych oraz związane z tym ryzyko i podatność na zagrożenia.

Przetwarzanie czarnej masy na materiał nadający się do produkcji baterii wymaga obróbki hydrometalurgicznej, takiej jak ta, która jest stosowana w zakładzie recyklingu Revolt Ett firmy Northvolt w Skellefteå w Szwecji. Oczekuje się, że do 2025 r. Hydrovolt będzie produkować ponad 2000 ton czarnej masy rocznie.

Baterie odgrywają kluczową rolę w światowym przejściu na energię odnawialną. Poprzez Hydrovolt kładziemy podwaliny pod zrównoważony łańcuch dostaw baterii w Europie. Baterie, których okres eksploatacji dobiega końca, otrzymają nowe życie dzięki odzyskowi czarnej masy i aluminium. Aluminium można poddać recyklingowi przy wykorzystaniu zaledwie 5 proc. energii początkowej potrzebnej do wyprodukowania aluminium pierwotnego, co czyni je idealnym materiałem dla gospodarki obiegu zamkniętego – mówi Arvid Moss, wiceprezes Hydro.

Northvolt i nowa fabryka baterii z Volvo

W lutym Volvo i Northvolt podały, że zbudują wspólną fabrykę akumulatorów w Göteborgu w zachodniej Szwecji. Nowy zakład stworzy 3000 miejsc pracy. W ubiegłym roku obie firmy poinformowały, że utworzą spółkę joint venture w celu opracowania baterii, w tym utworzenia gigafabryki do jej produkcji oraz centrum badawczo-rozwojowego. Łączna wartość inwestycji to około 30 miliardów koron (3,3 miliarda dolarów).

Nowa fabryka o mocy 50 GWh stworzy do 3000 miejsc pracy i wyprodukuje ogniwa akumulatorowe opracowane specjalnie do użytku w czysto elektrycznych samochodach Volvo i Polestar. Działalność rozpocznie się w 2025 roku.

Wizualizacja fabryki akumulatorów Borthvolt i Volvo w Goeteborgu zdjęcie: Northvolt
Wizualizacja fabryki akumulatorów Borthvolt i Volvo w Goeteborgu zdjęcie: Northvolt

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię