NesoBus to nowy, polski miejski autobus wodorowy. Autobus został zaprezentowany przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Maszyna została stworzona przez polskich konstruktorów i inżynierów przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Nazwa „Neso” pochodzi od skrótu „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. Autobus będzie produkowany w Świdniku.
- NesoBus to wodorowy autobus przedstawiony przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK
- NesoBus będzie produkowany w Świdniku
- Produkcja ma rozpocząć się w 2024 roku
- Moce produkcyjne zakładu to 100 autobusów rocznie
NesoBus – wymiary, zasięg
Wodorowy autobus Polsatu i ZE PAK ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących. Jego zasięg to około 450 km, a na dodatek nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus – polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.
Najbardziej ekologiczny autobus na wodór
Grupa Polsat Plus i ZE PAK podkreśla, że NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.
NesoBus wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
Autobus jest zbudowany modułowo, więc jesteśmy w stanie dopasować go do potrzeb konkretnych miast. Zatrudniamy 25 konstruktorów, którzy dostosują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników.
NesoBus – autobus wodorowy, który oczyszcza powietrze
NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.
Zużycie wodoru w autobusie NesoBus
Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
NesoBus – konstrukcja autobusu na wodór
Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.
Nowoczesny design połączony z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróżujących.
Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.
Produkcja ruszy w Świdniku
Producenci mają także zbudować fabrykę w Świdniku – regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Moce produkcje wyniosą ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku.