NesoBus w Chełmie. Miasto zakupiło łącznie 26 autobusów wodorowych od Grupy Polsat Plus i ZE PAK. Dostawy NesoBusów będą realizowane w trzech transzach. Wszystkie pojazdy mają być dostarczone do końca października 2025 roku.
NesoBus w Chełmie
Chełm wyłonił w przetargu dostawcę autobusów wodorowych. Jest nim Grupa Polsat Plus i ZE PAK. Dla firmy to trzecie zamówienie w historii. Pierwsze dwa pochodziły z Rybnika, a także Gdańska. 26 wodorowych NesoBusów zostanie dostarczonych do końca października 2025 roku. Dostawy będą odbywać się w trzech transzach. Ofertę Grupy Polsat uznano za najkorzystniejszą.
Urząd otrzymał dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości ok. 100,4 mld złotych. Miasto przeznaczy z kolei na zakup wodorowych autobusów 112 mln zł. Firma Polski Autobus Wodorowy złożyła ofertę opiewająca na łączną sumę 97 mln złotych.
NesoBus znaczy bez spalin
NesoBus to autobus zasilany wodorem. Pojazd ma 12 metrów długości, a na swój pokład może zabrać 93 pasażerów, którzy będą mieli miejsca do siedzenia oraz 37 osoby stojące. Zasięg NesoBusa to 450 kilometrów. Pojazd opracowano w Polsce, przy udziale konstruktorów z kraju i Europy. NesoBus to autobus tworzony z myślą o wodorze. To zaś oznacza, że nie jest on modyfikacją autobusu hybrydowego, czy elektrycznego na baterie.
Sama nazwa „Neso” pochodzi od „nie emituje spalin i oczyszcza”. Tankowanie pojazdu trwa 15 minut, a deklarowane zużycie to 8 kilogramów wodoru na 100 km. Zbiorniki montowane na jego pokładzie mogą pomieścić do 37,5 kg wodoru. NesoBus w przeprowadzonym teście SORT-2 miał średnie zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.