Orlen chce zbudować dwie stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, a także mobilną stację we Włocławku. Na realizację tego zadania płocki koncern otrzymał 2 mln euro dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Blending Facility. Łącznie do 2030 roku firma chce zbudować ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.
- Orlen otrzymał 2 mln euro od Komisji Europejskiej
- Orlen chce zbudować dwie stacje tankowania w Poznaniu i Katowicach
- Orlen rozpocznie budowę stacji na przełomie 2021/22 roku
Tankowanie wodoru na Orlenie
Orlen chce zbudować pierwsze, całodobowe stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach. We Włocławku ma powstać natomiast stacja modułowa. Będą one przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Koncern szacuje, ze infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.
– Jesteśmy nowoczesnym koncernem, wpisującym się w globalny trend rozwoju innowacyjnych, a przy tym ekologicznych technologii, które wytyczają nam drogę do zrównoważonego biznesu. Jedną z nich jest technologia wodorowa. To przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie. W Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku powstaną huby wodorowe. Równolegle podejmujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi – potencjalnymi odbiorcami wodoru. Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów – mówi Daniel Obajtek, prezes Orlenu.
Orlen dostał pieniądze
Orlen otrzymał 2 mln euro bezzwrotnego dofinansowania od Komisji Europejskiej. Środki będą pochodziły z unijnego programu CEF Transport Blending Facility, wspierającego rozwój paliw alternatywnych. Prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku.
Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Ponadto zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.