Silniki spalinowe napędzane wodorem (ICE) zostały uznane za „lepsze od ogniw paliwowych” – pisze portal H2 View. Takiego zdania jest bowiem dr Motohiko Nishimura, dyrektor wykonawczy Kawasaki Heavy Industries.
- Motohiko Nishimura z Kawasaki Heavy Industries podkreśla, że sporą szansą na dekarbonizację są wodorowe silniki spalinowe
- Nishumura wskazuje, że mogą one być wykorzystane w transporcie, w którym występuje duże obciążenie – np. na statkach
- Kawaski już prowadzi prace nad swoim silnikiem tego typu dla statków
Wodorowe silniki spalinowe – czy w nich jest przyszłość?
Jak pisze portal, ponieważ większość branży zwraca się ku wodorowym ogniwom paliwowym obierając je za źródło zasilania, silniki spalinowe na wodór (ICE), są dziś reklamowane jako ekscytująca nowa technologia, która może zapewnić przewagę w zastosowaniach o dużym obciążeniu.
– Pod względem trwałości i niezawodności ICE przewyższa ogniwa paliwowe, dzięki czemu nadaje się do intensywnego użytkowania na statkach, ciężkich maszynach oraz dalekobieżnych autobusach i ciężarówkach. Oczywiście są one najbardziej konkurencyjnym cenowo źródłem zasilania – mówi Nishumura.
Wodorowe silniki spalinowe – jaka przewaga?
Wodorowe silniki spalinowe mogą zapewnić przewagę konkurencyjną producentom ogniw paliwowych w aspekcie zwiększenia wydajności ich produktów – wyjaśnił Nishimura w rozmowie z H2 View.
Wytworzona w ten sposób konkurencja mogłaby napędzać badania i rozwój tych technologii, w celu stworzenia bardziej efektywnych systemów zasilania wodorowego.
Statki na wodór
Kawasaki zidentyfikowało już swoich pierwszych użytkowników wodorowych ICE – są nimi statki.
– W rzeczywistości Kawasaki opracowuje duży silnik wodorowy do statków i wytwarzania energii. Silniki te charakteryzują się niskimi kosztami instalacji i konserwacji i chociaż mniejsze wersje małe są gorsze od ogniw paliwowych pod względem wydajności, to duże silniki są już do nich zbliżone — kontynuował Nishimura.
Wodorowe silniki spalinowe przyszłością?
Nishimura powiedział także, że technologiczne zaawansowanie wodorowych ICE, może wywołać jeszcze większe zainteresowanie rozwiązaniami wodorowymi dla sektora mobilności. Jego zdaniem silniki te mają dużą przewagę, szczególnie przy zastosowaniu ich w rozwiązaniach o dużym obciążeniu i dużych źródłach zasilania.
Potencjał wodorowych ICE w dekarbonizacji transportu został również dostrzeżony przez Andersa Johanssona – wiceprezesa Heavy-duty OEM w Westport Fuel Systems, który określił opłacalność tej technologii jako kluczowy punkt sprzedaży.
– Wodór jako paliwo dla transportu jest jedną z najciekawszych opcji dekarbonizacji transportu w przyszłości. Zaletami wykorzystania wodoru w instalacjach ICE jest to, że opiera się on na opłacalnej, dojrzałej i niezawodnej technologii. Potrzebne są minimalne inwestycje w produkcję, rozwój, testowanie tej technologii, a czas wprowadzenia jej na rynek będzie krótszy w porównaniu z innymi technologiami – mówi.
Johansson, podobnie jak Nishimura, uważa, że wodorowe ICE mogą osiągnąć podobną lub lepszą wydajność w porównaniu z innymi technologiami.
– Dlatego należy je uznać za jedną z głównych opcji wodorowych w przyszłości – powiedział w rozmowie z H2 View.