Elektryczne Audi pisze nowy rozdział w swojej historii. W dniach od 1 do 14 stycznia 2022 roku Audi RS Q e-tron bierze udział w swoim pierwszym Rajdzie Dakar. Początek rajdu jednak nie jest szczęśliwy dla ekipy Audi.

  • Audi w tegorocznej edycji Rajdu Dakar wystawiło trzy zepsołu
  • W Rajdzie Dakar kierowcy prowadzą w pełni elektryczne Audi RS Q e-tron
  • Rajd Dakar potrwa do 15 stycznia

Elektryczne Audi RS Q e-tron w Rajdzie Dakar – trudne początki

W pierwszej połowie 333-kilometrowego odcinka specjalnego w pobliżu Ha’il w Arabii Saudyjskiej kierowca Toyoty Nasser Al-Attiyah znalazł się pod silną presją trzech zespołów Audi. Pierwszy z niemieckiej trójki – Stephane Peterhansel – po pierwszych 120 kilometrach  jechał zaledwie sześć sekund za Toyotą. Mimo dobrego początku, 14-krotny mistrz Dakaru – Peterhansel – był pierwszym kierowcą, który odpadł z rywalizacji po ciężkim uszkodzeniu Audi RS Q e-tron w wyniku wypadku. Z uszkodzoną tylną osią i mocnym uszkodzeniem lewego tylnego zawieszenia, Francuz czekał ponad cztery godziny na przybycie ciężarówki z pomocą.

Samochód elektryczny Audi RS Q e-tron na Rajdzie Dakar
Samochód elektryczny Audi RS Q e-tron na Rajdzie Dakar zdjęcie: Audi

Kłopoty Audi na tym się jednak nie skończyły. Carlos Sainz wkrótce stracił pod koniec etapu ponad dwie godziny w poszukiwaniu punktu kontrolnego, mając już wówczas sześć minut straty do lidera.

Ostatecznie Al-Attiyah w Toyocie był w stanie zwiększyć swoją przewagę,  odnosząc zwycięstwo ze zdrową przewagą 12 minut 44 sekund. Kłopoty Audi pozwoliły wówczas legendzie rajdowej, Sebastienowi Loebowi, wskoczyć na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, prowadząc szarżę dla prowadzonego przez Prodrive zespołu Bahrain Raid Xtreme.

Obecny ranking generalny zespołów Audi wygląda następująco:

  • 24. pozycja dla zespołu: Mattias Ekstrom/Emil Bergvist
  • 27. pozycja dla zespołu: Carlos Sainz/Lucas Cruz
  • 30. pozycja dla zespołu: Stephane Peterhansel/Eduardo Boulanger

Elektryczne Audi RS Q e-tron w Rajdzie Dakar

Rajd Dakar jest największym wyobrażalnym wyzwaniem dla naszego innowacyjnego napędu elektrycznego z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajnym przetwornikiem energii. Nigdy wcześniej w Audi Sport nie przygotowaliśmy tak skomplikowanego pojazdu w tak krótkim czasie. Rajd Dakar – najdłuższy i najbardziej wymagający rajd świata – to teraz najważniejszy dla nas i dla tego samochodu test. Do Rajdu Dakar podchodzimy z wielkim szacunkiem i jesteśmy w pełni skoncentrowani na tym wyzwaniu – mówił przed startem Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe. 

Na dwunastu odcinkach pustynnego rajdu rozgrywanego tym razem w Arabii Saudyjskiej, Audi spotyka się z 91 innymi zawodnikami w klasie samochodów. To jedna z pięciu kategorii pojazdów obok motocykli, quadów, pojazdów lekkich i ciężarówek.


Audi Sport ma bardzo bogatą tradycję udziału w różnych seriach i dyscyplinach sportów motorowych. Począwszy od roku 1981, samochody z czterema pierścieniami w logo brały udział w rajdach WRC, wyścigach samochodów turystycznych (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), wyścigach prototypów (LMP), wyścigach klasy GT (GT3, GT2, GT4), rallycrossie (WRX) i wyścigach jednomiejscowych bolidów (Formuła E). Teraz, jako siódma dyscyplina w portfolio, dochodzi rajd terenowy.

W trzech Audi RS Q e-tron prowadzonych przez trzy dwuosobowe załogi znaleźć można pionierskie i innowacyjne rozwiązania techniczne. W kategorii T1 Ultimate w Rajdzie Dakar, Audi chce udowodnić, że zelektryfikowany układ napędowy jest bardzo wydajny i konkurencyjny wobec napędów klasycznych. Należy tu przypomnieć, że to nie pierwszy wyczynowy pojazd marki Audi Sport z napędem alternatywnym, biorący udział w tego typu wyścigach. Już roku 2012 Audi z napędem zelektryfikowanym zwyciężyło w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, wygrywając jednocześnie klasyfikację producentów jako pierwsze z tego typu napędem, a w sezonie 2017/2018 jako pierwszy niemiecki producent zdobyło tytuł mistrzowski w pełni elektrycznej Formule E.

Audi RS Q e-tron w Rajdzie Dakar – trzy zespoły

Audi w tegorocznej edycji Rajdu Dakar wystawiło trzy zespoły z doświadczonymi kierowcami. Mattias Ekström posiada dwa tytuły mistrzowskie w DTM i zwycięstwo w Mistrzostwach Świata w Rallycrossie – są to najważniejsze punkty jego prawie 30-letniej międzynarodowej kariery w sportach motorowych. Jego pilot, a zarazem drugi kierowca Emil Bergkvist, również Szwed, był mistrzem świata juniorów w rajdach samochodowych. Stéphane Peterhansel to czternastokrotny zwycięzca Rajdu Dakar. W kokpicie Audi RS Q e-tron towarzyszyć mu będzie jego rodak – Edouard Boulanger. Hiszpan Carlos Sainz trzykrotnie wygrał Rajd Dakar i ma za sobą ponad dwie dekady rajdowych doświadczeń, podczas których dwukrotnie został rajdowym mistrzem świata. Jego pilot Lucas Cruz towarzyszył mu również we wszystkich trzech dotychczasowych zwycięstwach w Dakarze.


Wszystkie trzy Audi RS Q e-tron startują w barwach Team Audi Sport. Marka wspierana jest jednak przez Q Motorsport – zespół Svena Quandta mający za sobą ponad ćwierć wieku doświadczeń w rajdach terenowych, w tym sześć zwycięstw w Dakarze. W sumie 80 osób z Audi i Q Motorsport – od kierowców rajdowych, przez osoby odpowiedzialne za technikę i logistykę, aż po lekarza i fizjoterapeutów, przez dwa tygodnie będzie przemieszczać się przez Arabię Saudyjską. 

Rajd Dakar 2022 – przebieg imprezy

Program Rajdu Dakar 2022 obejmuje dwanaście etapów, których dzienne dystanse w niektórych przypadkach przekraczają 800 kilometrów. Całkowita długość rajdu wynosi 8099 kilometrów, a łączna długość odcinków terenowych z pomiarem czasu to 4252 kilometrów. Rajd rozpoczął się w Nowy Rok w Jeddah, a zakończy się 14 stycznia. 8 stycznia rajd będzie miał dzień odpoczynku w Rijadzie.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię