W drugim kwartale 2022 roku sprzedaż pojazdów elektrycznych na baterie nadal rosła w krajach Unii Europejskiej. Elektryki odpowiadały już za 9,9 proc. wszystkich rejestracji samochodów osobowych.

  • Auta elektryczne sięgnęły poziomu 9,9 proc. całkowitej sprzedaży w UE
  • Diesel i benzyna odpowiadają za 55,8 proc. całkowitej sprzedaży
  • W II kwartale 2022 roku rejestracje aut elektrycznych wzrosły o 11,1 proc.

Auta elektryczne w UE w II kwartale 2022 roku

W drugim kwartale 2022 roku sprzedaż pojazdów elektrycznych na baterie stanowiła 9,9 proc. wszystkich rejestracji samochodów osobowych. Samochody hybrydowe typu plug-in stanowiły 8,7 proc. udziału w rynku, co jest wzrostem z 8,4 proc. w drugim kwartale 2021 roku. Samochody napędzane benzyną i olejem napędowym doznały znacznych spadków, co doprowadziło do skurczenia się ich udziału w rynku (55,8 proc. dla oleju napędowego i benzyny łącznie).

Ładowanie elektrycznego Lexusa RZ 450e
Podział nowych samochodów w UE wg. paliw

Samochody z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym w UE

Od kwietnia do czerwca 2022 roku samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi straciły udział w rynku w Unii Europejskiej, spadając z poziomu 62 proc. w II kwartale 2021 roku do 55,8 proc. w II kwartale bieżącego roku. Udział rynkowy benzyny aut na benzynę spadł o ponad 3 punkty procentowe do poziomu 38,5 proc. całkowitej sprzedaży. Udział diesla wynosił 17,3 proc. wszystkich rejestracji samochodów osobowych (spadek z 20,2 proc. w tym samym okresie w 2021 roku).

W ujęciu jednostkowym sprzedaż aut benzynowych w całej UE spadła o 22,2 proc., osiągając poziom 909 703 sprzedanych samochodów. Diesel odnotował jeszcze większy spadek (-27,7 proc.), osiągając poziom 409 174 sztuk.

Paliwa alternatywne

W drugim kwartale 2022 roku rejestracje pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami w UE wzrosły o 11,1 proc., osiągając liczbę 233 413 sprzedanych samochodów. Wśród kluczowych rynków w regionie, dwucyfrowe wzrosty odnotowano w Hiszpanii i we Francji (odpowiednio +22 proc. i +18,6 proc.). Z drugiej strony Włochy odnotowały znaczną stratę (-19,6 proc.), a Niemcy spadek na poziomie 0,5 proc. 

Hybrydowe auta elektryczne typu plug-in (PHEV) zwiększyły w drugim kwartale swój udział w rynku, mimo dwucyfrowego spadku sprzedanych sztuk (-12,5 proc. do 206 501 aut). Spadki objęły wszystkie kluczowe rynki (Francja – 17,4 proc., Niemcy -16,9 proc., Włochy – 6,9 proc.), poza Hiszpania, w której odnotowano wzrost na poziomie 11,3 proc.

Ładowanie elektrycznej Toyoty bZ4X
zdjęcie: Toyota

ACEA podaje, że sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) w Unii Europejskiej w drugim kwartale roku spadła o 2,2 proc. Jednak dzięki znacznemu spadkowi sprzedaży samochodów napędzanych konwencjonalnie, pojazdy HEV zwiększyły swój ogólny udział w rynku (22,6 proc.). Francja i Hiszpania odnotowały wzrost (odpowiednio +7,2 proc. i +2,7 proc.). Z drugiej strony Włochy (-9,3 proc.) i Niemcy (-6,5 proc.) odnotowały spadki.

Rejestracje pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV) w całej Unii Europejskiej spadły o 62,9 proc. Sprzedaż tego typu aut w II kwartale 2022 roku sięgnęła 4 983 sztuk. Spadek ten wynikał głównie ze spadku we Włoszech, na które przypada zdecydowana większość sprzedaży w regionie. Natomiast auta zasilane gazem LPG odnotowały wzrost sprzedaży (+7,9 proc.), osiągając w drugim kwartale 64 152 sztuki. 

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię