Związki zawodowe i agencje lobbingowe ostrzegają przed transformacją w kierunku pojazdów elektrycznych. Agencja Reuters pisze, że związkowcy wyliczyli, że elektromobilność stawia pod znakiem zapytania 73 tys. miejsc pracy.
- Włoskie związki zawodowe uważają, że auta elektryczne zagrożą 73 000 miejsc pracy
- Włosi chcą zwiększenia produkcjo samochodów i budowy fabryki akumulatorów
- Związkowcy obawiają się skutków unijnego pakietu „Fit for 55”
Samochodu elektryczne a włoskie związki zawodowe
Przejście na pojazdy elektryczne zagrozi Włochom około 73 000 miejsc pracy, poinformowały w czwartek związki zawodowe metalowców – pisze Agencja Reuters. Związkowcy wzywają rząd do rozpoczęcia dyskusji na temat środków wspierających przemysł motoryzacyjny.
Analitycy twierdzą, że sektor motoryzacyjny we Włoszech może zostać dotknięty mocniej, niż gdzie indziej z powodu dużej liczby małych i średnich wielkości firm w tym kraju i skali inwestycji niezbędnych do spełnienia unijnego planu klimatycznego „Fit For 55”. Polega on na stopniowym wycofywaniu silników spalinowych do 2035.
Temu planowi, jeśli nie będzie towarzyszyć rządowa interwencja, może doprowadzić do utraty około 73 000 miejsc pracy we Włoszech w okresie 2025-2030 – stwierdziła grupa pracodawców Federmeccanica oraz związki zawodowe FIM, FIOM i UILM.
Wyższa produkcja samochodów
Związkowcy stwierdzili, że produkcja pojazdów we Włoszech spadła z poziomu ponad 1,8 miliona sztuk w 1997 roku do 700 000 w zeszłym roku, w tym mniej niż 500 000 samochodów.
Musimy wrócić do produkcji około 1,5 miliona sztuk rocznie – powiedziała szefowa FIOM, Francesca Re David.
Produkcja samochodów we Włoszech – związki chcą więcej pracy i nowych zakładów
Według danych stowarzyszenia motoryzacyjnego ANFIA przemysł motoryzacyjny we Włoszech zatrudnia bezpośrednio i pośrednio 278 000 pracowników i odpowiada za około 6 procent produktu krajowego brutto we Włoszech.
Na początku tego tygodnia minister przemysłu Giancarlo Giorgetti powiedział, że w nadchodzących tygodniach przedstawi propozycje zachęt, które mają wesprzeć włoski przemysł motoryzacyjny.
Agencja Reuters pisze, że związki wzywają również rząd do zawarcia ostatecznego porozumienia ze Stellantis – największym producentem samochodów w kraju – w sprawie budowy fabryki akumulatorów, która będzie zaopatrywać produkcję zelektryfikowanych samochodów we Włoszech.
Dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, powiedział w zeszłym roku, że grupa zbuduje jedną ze swoich europejskich fabryk akumulatorów w Termoli w środkowych Włoszech, ale umowa z Rzymem nie została jeszcze podpisana.