Związki zawodowe i agencje lobbingowe ostrzegają przed transformacją w kierunku pojazdów elektrycznych. Agencja Reuters pisze, że związkowcy wyliczyli, że elektromobilność stawia pod znakiem zapytania 73 tys. miejsc pracy.

  • Włoskie związki zawodowe uważają, że auta elektryczne zagrożą 73 000 miejsc pracy
  • Włosi chcą zwiększenia produkcjo samochodów i budowy fabryki akumulatorów
  • Związkowcy obawiają się skutków unijnego pakietu „Fit for 55”

Samochodu elektryczne a włoskie związki zawodowe

Przejście na pojazdy elektryczne zagrozi Włochom około 73 000 miejsc pracy, poinformowały w czwartek związki zawodowe metalowców – pisze Agencja Reuters. Związkowcy wzywają rząd do rozpoczęcia dyskusji na temat środków wspierających przemysł motoryzacyjny.

Analitycy twierdzą, że sektor motoryzacyjny we Włoszech może zostać dotknięty mocniej, niż gdzie indziej z powodu dużej liczby małych i średnich wielkości firm w tym kraju i skali inwestycji niezbędnych do spełnienia unijnego planu klimatycznego „Fit For 55”. Polega on na stopniowym wycofywaniu silników spalinowych do 2035.

Elektryczny FIAT 500 w Rzymie zdjęcie
Dopłaty do samochodów elektrycznych i niskoemisyjnych we Włoszech rosną zdjęcie: FIAT

Temu planowi, jeśli nie będzie towarzyszyć rządowa interwencja, może doprowadzić do utraty około 73 000 miejsc pracy we Włoszech w okresie 2025-2030 – stwierdziła grupa pracodawców Federmeccanica oraz związki zawodowe FIM, FIOM i UILM.

Wyższa produkcja samochodów

Związkowcy stwierdzili, że produkcja pojazdów we Włoszech spadła z poziomu ponad 1,8 miliona sztuk w 1997 roku do 700 000 w zeszłym roku, w tym mniej niż 500 000 samochodów.

Musimy wrócić do produkcji około 1,5 miliona sztuk rocznie – powiedziała szefowa FIOM, Francesca Re David.

Produkcja samochodów we Włoszech – związki chcą więcej pracy i nowych zakładów

Według danych stowarzyszenia motoryzacyjnego ANFIA przemysł motoryzacyjny we Włoszech zatrudnia bezpośrednio i pośrednio 278 000 pracowników i odpowiada za około 6 procent produktu krajowego brutto we Włoszech.

Na początku tego tygodnia minister przemysłu Giancarlo Giorgetti powiedział, że w nadchodzących tygodniach przedstawi propozycje zachęt, które mają wesprzeć włoski przemysł motoryzacyjny.

Agencja Reuters pisze, że związki wzywają również rząd do zawarcia ostatecznego porozumienia ze Stellantis – największym producentem samochodów w kraju – w sprawie budowy fabryki akumulatorów, która będzie zaopatrywać produkcję zelektryfikowanych samochodów we Włoszech.

Dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, powiedział w zeszłym roku, że grupa zbuduje jedną ze swoich europejskich fabryk akumulatorów w Termoli w środkowych Włoszech, ale umowa z Rzymem nie została jeszcze podpisana.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię