Auta co dwa lata szersze o 1 cm. Organizacja Transport & Environment wskazuje, że problem związany z rozmiarami miejsc parkingowych będzie coraz powszechniejszy. Wszystko za sprawą rosnącej sprzedaży SUV-ów. Paryż chce potroić opłaty za ich parkowanie.
Auta w UE coraz szersze
Wg badania przeprowadzonego przez Transport & Environment nowe samochody w Europie są średnio co dwa lata szersze o 1 cm. Zdaniem organizacji tendencja ta będzie się utrzymywać ze względu na rosnącą sprzedaż SUV-ów. W wielu krajach nawet połowa sprzedawanych nowych samochodów już dziś zbyt szeroka, by pomieścić się na miejscach parkingowych na ulicach.
T&E wskazuje, że Paryż może być pierwszą dużą europejską stolicą, która poradzi sobie z tym problemem. W przyszłym miesiącu mieszkańcy zadecydują w referendum o wyższych opłatach za parkowanie SUV-ów.
Najszersze SUV-y
Auta w UE coraz szersze, a z badania T&E wynika, że średnia szerokość nowych samochodów wzrosła do 180,3 cm w pierwszej połowie 2023 r., w porównaniu z 177,8 cm w 2018 r. Dane zebrane przez ICCT potwierdzają tę samą tendencję w ciągu pierwszych dwóch dekad. T&E wskazuje, że jeśli nie zostanie zmieniony unijny limit szerokości dla samochodów osobowych, a miasta nie nałożą wyższych opłat za parkowanie, liczba dużych SUV-ów i pick-upów będzie nadal rosną.
— Samochody od dziesięcioleci stają się coraz szersze, a tendencja ta będzie się utrzymywać, dopóki nie ustalimy bardziej rygorystycznych limitów. Obecnie prawo pozwala, aby nowe samochody były tak szerokie jak ciężarówki. W rezultacie powstały duże SUV-y oraz pick-upy w stylu amerykańskim parkujące na naszych chodnikach i zagrażające pieszym, rowerzystom i wszystkim innym osobom na drodze — mówi James Nix, menedżer ds. polityki pojazdów w T&E.
Z badania wynika również, że spośród 100 najpopularniejszych modeli w 2023 r. 52 proc. sprzedanych pojazdów było zbyt szerokich, aby pomieścić się w minimalnej przestrzeni parkingowej na ulicach (180 cm). Problem ten dotyczył dużych miast, w tym w Londynu, Paryża i Rzymu. WG organizacji rozrost samochodów jest bardzo wyraźny wśród dużych luksusowych SUV-ów. Wg wyliczeń T&E Land Rover Defender urósł o 20,6 cm, a Mercedes X5 o 6 cm w ciągu zaledwie sześciu lat.
— Producenci samochodów wykorzystują rozwój największych SUV-ów do zwiększania szerokości pojazdów w segmencie średnich i kompaktowych. Trend w kierunku szerszych pojazdów zmniejsza przestrzeń dostępną dla innych pojazdów i rowerzystów, podczas gdy zaparkowane samochody wkraczają na chodniki. Szersze konstrukcje umożliwiły również dalsze podniesienie wysokości pojazdów — T&E w swoim komunikacie.
Paryż chce przetrzeć szlaki
Kilka europejskich miast wprowadziło już bardziej restrykcyjne zasady parkowania dla SUV-ów. Paryż to najnowsze i największe miasto europejskie, które stawia czoła trendowi dotyczącemu większych samochodów. Władze miasta wezwały obywateli do głosowania w sprawie potrojenia opłat za parkowanie w przypadku szczególnie ciężkich samochodów.
Ankieta przeprowadzona przez Kampanię Czystych Miast wykazała, że około 2/3 Paryżan opowiada się za wyższymi opłatami parkingowymi dla dużych samochodów. Jeśli stanowisko zostanie zatwierdzone, nowe rozwiązanie stanie się ważnym precedensem dla wielu innych europejskich miast, które rozważają podobne zmiany.
— Monsteralne SUV-y stanowią zagrożenie dla tkanki miejskiej naszych miast. Jeśli nie podejmiemy działań teraz, coraz więcej naszej cennej przestrzeni publicznej będzie odbierane ludziom przez coraz większe samochody. To nie jest czystsza, jaśniejsza i bardziej ekologiczna przyszłość, jakiej pragną obywatele. 4 lutego paryżanie mają niepowtarzalną okazję, aby przewodzić i powiedzieć „nie” tym gigantom przejmującym nasze ulice — mówi Barbara Stoll, dyrektor kampanii Clean Cities.