W 2022 r. autobusy zasilane olejem napędowym były wciąż najpopularniejsze w UE, stanowiąc 67,3 proc. całej sprzedaży nowych autobusów (spadek o 1,5 punktu procentowego w porównaniu z 2021 r.). Tymczasem autobusy z napędem elektrycznym nadal zyskiwały na popularności, stanowiąc 12,7 proc. całego rynku autobusów w UE, co oznacza wzrost z 10,6 proc. w 2021 r. W sumie wszystkie pojazdy z napędem alternatywnym stanowiły w ubiegłym roku 32,7 proc. unijnego rynku autobusów.

  • Z danych ACEA wynika, że w Polsce zarejestrowano 162 nowe autobusy elektryczne (spadek o 26 proc. rdr)
  • W UE autobusy z silnikiem diesla odpowiadały za 67,3 proc. wszystkich nowych rejestracji
  • Autobusy elektryczne w UE odpowiadają za 12,7 proc. nowych rejestracji

Autobusy elektryczne w Polsce w 2022 roku

Z danych ACEA wynika, że w Polsce w 2022 roku zarejestrowano 162 nowe autobusy z napędem elektrycznym. Dla porównania w 2021 roku była to liczba 219 sztuk (spadek o 26 proc. rdr). W kategorii autobusów hybrydowych, w Polsce przybyło 55 pojazdów (wzrost o 400 proc. rdr). Jeśli zaś chodzi o autobusy z silnikiem diesla, w ubiegłym roku nad Wisłą zarejestrowano 867 tego typu pojazdów, co oznacza spadek o 9,1 proc. rdr, bowiem w 2021 roku, liczba rejestracji autobusów z dieslem sięgnęła 954 pojazdów. 

Autobusy napędzane olejem napędowym i benzyną

Rejestracje nowych autobusów z silnikiem diesla w UE spadły w 2022 r. o 7,8 proc., do 18 500 sprzedanych sztuk. Autobusy napędzane olejem napędowym pozostały jednak najpopularniejsze spośród wszystkich nowych autobusów, stanowiąc 67,3 proc. całej sprzedaży nowych autobusów. Trzy z czterech głównych rynków regionu odnotowały dwucyfrowe straty: Niemcy (-28,9 proc.), Francja (-21,4 proc.) i Włochy (-21,4 proc.). Natomiast w Hiszpanii odnotowano znaczny wzrost rejestracji nowych autobusów z silnikiem diesla (+52,2 proc.).

Z drugiej strony w całym regionie sprzedano w ubiegłym roku zaledwie trzy autobusy zasilane benzyną.

Autobusy z napędem alternatywnym

W 2022 r. sprzedaż nowych autobusów zasilanych elektrycznie w UE wzrosła o 13,7 proc. i osiągnęła poziom 3 505 sztuk, co stanowiło 12,7 proc. całego rynku autobusów w UE. Francja – największy rynek dla tego typu napędu – odnotowała wzrost o 26,4 proc., przyczyniając się do ogólnego pozytywnego wyniku. Niemcy i Dania – drugi i trzeci największy rynek pod względem wielkości – również odnotowały silny wzrost, odpowiednio o 10,1 proc. i 79,5 proc. Wraz z Francją, te trzy kraje stanowiły ponad 50 proc. wszystkich autobusów elektrycznych zarejestrowanych w UE.

Na znaczeniu straciły hybrydowe autobusy elektryczne, przy czym ich sprzedaż spadła o 25,9 proc., a udział w rynku skurczył się z 10,3 proc. w 2021 r. do 8,1 proc. w ubiegłym roku. Spadek ten był głównie napędzany przez gorszy wynik odnotowany w Niemczech (-25,3 proc.), które same odpowiadają za prawie połowę wszystkich hybrydowych autobusów elektrycznych zarejestrowanych w UE.

W sumie 11,9 proc. wszystkich nowych autobusów i autokarów zarejestrowanych w 2022 r. jeździło na paliwach alternatywnych, z czego większość była zasilana gazem ziemnym. Francja – największy rynek w tej kategorii – odnotowała w tej kategorii spadek na poziomie 11,5 proc. Z drugiej strony spore wzrosty zanotowano we Włoszech i Hiszpanii (odpowiednio +112,6 proc. i +28,6 proc.). W rezultacie ogólny wzrost rejestracji autobusów napędzanych gazem ziemnym wyniósł 8 proc., a w całej UE zarejestrowano 3 262 egzemplarze tego typu maszyn. 

Zobacz też: Nowy bolid formuły E Porsche 99X Gen3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię