Volkswagen przeprowadził badanie na grupie 7 500 osób w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech i Hiszpanii. Wynika z niego, że jedna na trzy osoby ogranicza swoją mobilność i planuje mniej podróży samochodem w związku z rosnącymi cenami i inflacją. Z badania wynika, że ponad połowa badanych chce kupić auto zelektryfikowane, jako swój następny samochód.
- Volkswagen przeprowadził badanie, z którego wynika, że 53 proc. ankietowanych wybierze jako swój kolejny samochód auto zelektryfikowane
- 17 proc. ankietowanych wskazało, że kupi auto elektryczne
- Badanie wskazuje, że 39 proc. kierowców zaczęło odbywać mniej podróży samochodem
Europejczycy a samochody elektryczne
Jednym z najbardziej znaczących ustaleń płynących z badania jest fakt, że ponad połowa (53 procent) Europejczyków planujących zakup samochodu w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy planuje nabyć samochód zelektryfikowany – czyli hybrydę typu plug-in (36 procent) z silnikiem benzynowym i baterią lub samochód w pełni elektryczny (17 procent).
Zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Niemczech
Patrząc na poszczególne kraje, nieco większe zainteresowanie zelektryfikowanymi samochodami jest w Niemczech (54 procent). 32 procent Niemców planujących zakup nowego samochodu stawia na PHEV, a 22 procent na samochód z napędem wyłącznie elektrycznym.
W 30 procentach gospodarstw domowych o najwyższych dochodach w Niemczech 45 procent osób zainteresowanych jest samochodem elektrycznym. Powodem tego są wyższe możliwości finansowe i często lepsza infrastruktura do ładowania w domu.
Europejczycy oszczędzają w kryzysie
Ankieta pokazuje również, że obecny kryzys wpływa na indywidualną mobilność tylko niektórych osób. Z badania wynika, że 39 procent europejskich właścicieli samochodów zaczęło ostatnio – lub wkrótce zacznie – odbywać mniej podróży samochodem. 34 procent jeździ bardziej efektywnie, a tym samym bardziej ekonomicznie. Głównym czynnikiem są tu wysokie koszty paliwa.
Oszczędzanie pieniędzy w czasie kryzysu energetycznego jest na porządku dziennym także w innych dziedzinach: patrząc na pięć krajów europejskich jako całość, oszczędności dokonywane są w wielu dziedzinach. Cięcia dotyczą ogrzewania (43 procent), zakupów (42 procent), a także energii elektrycznej i ciepłej wody (po 41 procent). Cięcia następują również w przypadku podróży samochodem. Wielka Brytania ma najwyższą wartość w tym obszarze, na poziomie 46 procent, podczas gdy w Niemczech wskaźnik odpowiedzi jest na poziomie 33 procent.
98 procent badanych stwierdziło, że w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy planuje utrzymać lub zwiększyć liczbę samochodów w swoim gospodarstwie domowym. Tylko jeden procent właścicieli aut pozbędzie się swojego auta, mimo że chce je zatrzymać. Wartości dla tego stwierdzenia są bardzo podobne we wszystkich przedziałach dochodów, co podkreśla fakt, że mobilność indywidualna pozostaje ważna w Europie.
E-mobilność zyskuje na popularności na obszarach wiejskich
Wyniki badania pokazują, że elektromobilność jest coraz popularniejsza również poza obszarami miejskimi. Prawie połowa (45 procent) ankietowanych posiadaczy aut elektrycznych mieszka w małych miastach poniżej 20 000 mieszkańców lub w społecznościach wiejskich.
W Niemczech bastionem aut elektrycznych jest Nadrenia Północna-Westfalia. Według federalnego urzędu ds. transportu samochodowego, 1 października 2022 r. w kraju związkowym o największej liczbie ludności zarejestrowanych było ponad 180 000 w pełni elektrycznych samochodów. Stanowi to 1,7 procent wszystkich samochodów. Hamburg i Hesja mają najwyższy procentowy udział elektryków w całej flocie pojazdów (2,1 procent w każdym landzie).
Liczba samochodów elektrycznych w Niemczech wyraźnie rośnie
Krajowy trend jest obiecujący w świetle rewolucji mobilności: w 2022 roku 31,4 procent nowych rejestracji samochodów dotyczyło pojazdów zelektryfikowanych. 362 093 nowo zarejestrowanych hybryd plug-in stanowiło udział na poziomie 13,7 procent – w porównaniu z rokiem poprzednim jest to wzrost o 11,3 procent. Liczba nowych rejestracji aut elektrycznych wyniosła 470 559 – co stanowi udział na poziomie 17,7 procent, a tym samym 32,2 procent więcej niż w 2021 roku. Przy obecnej liczbie w pełni elektrycznych samochodów na niemieckich drogach wynoszącej ponad 840 000, próg miliona pojazdów jest w zasięgu ręki. Analitycy spodziewają się, że w 2030 roku po niemieckich drogach będzie jeździło około 11 milionów elektryków, co stanowiłoby prawie jedną czwartą obecnej liczby samochodów w kraju.