Cła UE na chińskie elektryki stają się coraz bardziej prawdopodobnym scenariuszem. Komisja Europejska ruszy z rejestracją celno-taryfową importu chińskich aut elektrycznych. Otworzy to z kolei możliwość nałożenia ceł. 

Cła UE na chińskie elektryki

Komisja Europejska prowadzi obecnie postępowanie dotyczące chińskich pojazdów elektrycznych w celu oceny, czy konieczne jest nałożenie na nie ceł. Śledztwo zakończy się w listopadzie. Prowizoryczne opłaty mogą być jednak nałożone już w lipcu. W dokumencie opublikowanym przez Komisję wskazano na istnienie wystarczających dowodów sugerujących, że chińskie auta elektryczne są dotowane przez rząd w Pekinie. Od października, kiedy ruszyło postępowanie KE, import chińskich elektryków wzrósł o 14 proc.

UE boi się chińskich producentów

UE wyraziła obawy dotyczące potencjalnej szkody jakie mogą ponieść europejscy producenci, jeśli import chiński będzie rósł w tak dużym tempie, jeszcze przed zakończeniem śledztwa. Reuters pisze, że Chińska Izba Handlowa w UE wyraziła rozczarowanie stanowiskiem UE, przypisując wzrost importu rosnącemu popytowi na rynku europejskim.

Według doniesień prasowych Komisja Europejska zgromadziła wystarczające dowody na udowodnienie korzyści osiąganych przez chińskich producentów w ramach dotacji. To z kolei zniekształca europejski rynek motoryzacyjny. 

Działania UE mają miejsce po serii wizyt Komisji Europejskiej w chińskich fabrykach BYD, Geely i SAIC w celu weryfikacji informacji. UE zainicjowała dochodzenie antydumpingowe w październiku 2023 roku.

Bariery handlowe konieczne?

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen wcześniej wskazywała w Parlamencie Europejskim na obawy dotyczące zalewu rynku tańszymi chińskimi samochodami elektrycznymi. Przed skutkami ich ekspansji w Europie ostrzegali także producenci samochodów, a także sam Elon Musk. Szef Tesli mówił, że azjatyccy producenci mogą pokonać europejskich producentów, jeżeli UE nie nałoży odpowiednich barier handlowych. Warto przypomnieć, że w czwartym kwartale 2023 roku Tesla została zdetronizowana z pozycji największego producenta aut elektrycznych na świecie. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię