Elimen Group – polska firma projektująca zaawansowane napędy elektryczne – podpisało umowę licencyjną obejmującą przekazanie technologii produkcji silników elektrycznych oraz falowników indyjskiej firmie Flash Electronics. Umowa licencyjna przewiduje na początek produkcję urządzeń do motocykli, autobusów i pojazdów ciężarowych. W następnym etapie – samochodów osobowych i ciężkich maszyn drogowych. Pierwsze silniki elektryczne i falowniki skonstruowane przez Elimen Group zjadą z taśm produkcyjnych fabryki Flash Electronics w indyjskim mieście Pune już w 2024 roku.

  • Elimen Group podpisał umowę licencyjną z Flash Electronics
  • Pierwsze silniki polskich projektantów zjadą z linii produkcyjnej w 2024 roku
  • Flash Electronics w ciągu dwóch lat na współpracę z Elimen Group przeznaczy równowartość ponad 80 mln zł

Elimen Group podpisał umowę z Flash Electronics

W listopadzie pisaliśmy w AutoElectroMoto.pl, że Elimen Group podpisało porozumienie o współpracy z indyjską firmą Flash Electronics. Miała ona obejmować projekty oraz produkcję silników i sterowników i było to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w Indiach. Teraz Elimen podpisał tzw. Technology Licence Agreement. Umowa została podpisana podczas wizyty kierownictwa polskiej firmy w Indiach w styczniu 2023 roku. Łukasz Blichewicz prezes Assay Group – funduszu venture capital, który jest inwestorem w spółce Elimen – mówi, że polski startup dopiero się rozkręca.

— Podpisanie umowy licencyjnej otwiera drogę do szerokiego wdrożenia urządzeń zaprojektowanych przez Elimen Group. Dla nas kluczowa jest skala i potencjał rynku, na który firma właśnie wchodzi. Cieszę się, że uruchomienie produkcji w Indiach znacząco zwiększy wartość spółki, na czym skorzystają nasi inwestorzy. A to dopiero początek globalnej ekspansji Elimen Group – powiedział Łukasz Blichewicz, prezes Grupy Assay.

Fabryka Flash Electronics w Pune w Indiach
Cezary Klimont prezes Elimen Group i Daniel Śliwka główny inżynier Elimen Group w fabryce Flash Electronics w Pune w Indiach

Co przewiduje umowa licencyjna?

Umowa licencyjna przewiduje na początek produkcję 4 rodzin silników o bazowych parametrach momentu szczytowego 3200Nm, 360Nm, 64Nm, 25Nm i mocach odpowiednio 360kW, 180kW, 16kW oraz 5,7kW, jak również przeznaczone do nich falowniki. Szacowane wielkości produkcji sięgać będą od 3 do 25 tys. jednostek miesięcznie, a pierwsze silniki elektryczne i falowniki skonstruowane przez Elimen Group będą montowane w motocyklach, autobusach i pojazdach ciężarowych.

W kolejnych etapach współpracy, skonstruowane przez Polaków jednostki napędowe trafią do samochodów osobowych oraz ciągników siodłowych i ciężkiego sprzętu drogowo-budowlanego. W związku z tą współpracą Flash Electronics zamierza uruchomić w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną opartą na najnowszej technologii uzwojeń silników. Obie firmy milczą jednak, jeśli chodzi o wartości kontraktu. Wiadomo jednak, że Flash Electronics w ciągu dwóch lat na współpracę z Elimen Group (łącznie z uruchomieniem linii produkcyjnej) przeznaczy równowartość ponad 80 mln zł.

Elimen Group i Flash Electronics przewidują, że produkcja seryjna silników i falowników na bazie umowy licencyjnej ruszy w trzecim kwartale 2024 roku. Do tego czasu partnerzy będą wspólnie pozyskiwać nowych odbiorców na silniki i falowniki elektryczne na rynku indyjskim. 

— Nasza wizyta w Indiach oraz udział w targach Auto Expo Components 2023, największej imprezie tego typu na kontynencie azjatyckim, stała się znakomitą okazją do nawiązania bezpośredniego dialogu z finalnymi odbiorcami produktów, dokładniejszego zrozumienia ich potrzeb, a w efekcie – lepszego dostosowania oferty do potrzeb rynku indyjskiego i innych rynków Azji – powiedział Cezary Klimont, prezes Elimen Group

Rynek motoryzacyjny w Indiach

W samych Indiach zarejestrowanych jest ponad 300 mln pojazdów, nie licząc pozostałych rynków azjatyckich. Przewidywana wartość rynku pojazdów elektrycznych ma sięgnąć w 2027 roku wartość 361 mld dolarów. Elimen Group wraz z Flash Electronics dzięki współpracy chcą zająć silną pozycję, zarówno jeśli chodzi o produkcję nowych pojazdów, jak i konwersje tych spalinowych.

— Naszym celem jest osiągnięcie pozycji lidera w obszarze projektowania i produkcji napędów elektrycznych zasilanych napięciem 400 V oraz 800 V, które wykorzystywane są w elektrycznych autobusach i pojazdach dostawczych. Jako projektanci dysponujemy już gotowym kompletem tych urządzeń, które trafią do produkcji seryjnej. Na tym etapie budujemy także dział bezpieczeństwa funkcjonalnego, w ramach którego w oparciu o zapisy normy ISO 26262 będziemy doskonalić nasze procesy projektowania, prototypowania i przygotowywania modeli przedprodukcyjnych — mówi Daniel Śliwka, współwłaściciel i główny inżynier Elimen Group.

Flash Electronics — kim jest indyjski gigant?

Flash Electronics to jeden z liderów indyjskiego sektora produkcji części mechanicznych i elektroniki dla pojazdów wszystkich kategorii. Firma odniosła spory sukces w kategorii 2- i 3-kołowców, samochodów osobowych, autobusów oraz pojazdów dostawczych. Flash działa na tamtejszym rynku od trzydziestu lat. Firma Flash ma siedzibę w Pune, jednym z najważniejszych ośrodków przemysłowych w zachodnich Indiach, gdzie dynamicznie rozwija się przemysł samochodowy, zbrojeniowy oraz elektroniczny.

Firma posiada sześć w pełni zautomatyzowanych zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Indiach, Niemczech i na Węgrzech, zatrudniając łącznie ponad 2500 osób.

– W Indiach transport odpowiada za ponad 10 proc. emisji CO2 całego kraju, dlatego tak ważne jest poszukiwanie nowych dróg jego rozwoju. Indyjski rząd opracował mapę drogową zmian w branży transportowej, której celem jest stopniowe przejście na pojazdy napędzane elektrycznie. Cieszymy się ze współpracy z Elimen Group, ponieważ to ważny etap w drodze do transformacji branży motoryzacyjnej na jednym z największych rynków świata – mówi Sanjeev Vasdev, dyrektor zarządzający oraz główny udziałowiec Flash Electronics.

Flash Electronics dostarcza komponenty między innymi do Bajaj Auto, India Yamaha Motor, Suzuki Motorcycle India i Jawa Motorcycles. W skali globalnej ma wśród swoich klientów takie marki jak: BMW, Harley-Davidson Motor Company, Ducati Motor Holding i Triumph.

Firma rozpoczęła także prace nad prototypami dla niektórych swoich europejskich klientów silników i kontrolerów mających potencjał w wykorzystaniu w autach wodorowych. W tym zakresie Flash chce także uruchomić swoje własne małe projekty pilotażowe w 2023 i 2024 roku.

Zobacz też: Elektryczny Volkswagen ID.Buzz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię