Nowa fabryka akumulatorów Stellantis i CATL będzie czwartym tego typu zakładem w Europie. Francuzi we współpracy z chińskim producentem chcą w ten sposób obniżyć cenę pojazdów elektrycznych. Jak donosi Agencja Reuters, obie firmy ogłosiły we wtorek podpisanie umowy na dostawę ogniw i modułów z fosforanu litowo-żelazowego.
Fabryka akumulatorów Stellantis i CATL
Agencja Reuters podaje, że Stellantis i CATL planują wspólnie wybudować fabrykę akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Koncern dąży do obniżenia kosztów produkcji akumulatorów i samochodów elektrycznych. Będzie to już czwarty tego typu zakład w regionie.
We wtorek obie firmy ogłosiły podpisanie wstępnej umowy w zakresie dostaw ogniw i modułów akumulatorów z fosforanu litowo-żelazowego. Obie firmy rozważają nawet założenie wspólnie spółki joint venture. Nowy podmiot miałby za zadanie wybudowanie nowej gigafabryki akumulatorów.
Zalety akumulatorów z fosforanu litowo-żelazowego
Zaletą akumulatorów wykonanych z fosforanu jest to, że są tańsze w procesie wytwarzania. W porównaniu z akumulatorami niklowo-manganowo-kobaltowymi mają one jednak mniejszą moc.
Tego typu akumulatory są idealne w wykorzystaniu w mniejszych i tańszych samochodach elektrycznych, jak choćby Citroen e-C3. Cena tego modelu to 23 300 euro. Przedstawiciel Stellantisa w rozmowie z Reutersem wskazał, że ta technologia akumulatorowa pozwoli na obniżenie kosztów w przypadku tańszych modeli, a jednocześnie pozwoli na zachowanie produkcji przypadku droższych modeli.
Podpisanie umowy pomiędzy Stellantis i CATL oznacza dalsze zacieśnienia relacji z chińskim producentem. Wcześniej Stellantis posiadał już swoją własną spółkę joint venture w chińskim Guangzhou. Tymczasem jak przypomina Reuters, w ubiegłym miesiącu firma podała szczegóły dotyczące transakcji o wartości 1,6 mln dolarów w zakresie zakupu udziałów w chińskiej spółce Leapmotor. Stellantis nie podaje jednak żadnych szczegółów dotyczących współpracy z CATL.
Stellantis buduje obecnie trzy gigafabryki akumulatorów: we Francji, we Włoszech i w Niemczech. Firma zawiązała w tym celu spółki joint venture z Mercedesem i Total Energy. Przyjęty przez firmę program Dare Forward 2030 zakłada osiągnięcie do 2030 r. poziomu 100 proc. sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie oraz udziału 50 proc. w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych. Do 2038 r. firma chce stać się korporacją o zerowej emisji gazów cieplarnianych.