Logo Skody ma już 100 lat. Znak towarowy zarejestrowano 15 grudnia 1923 roku. Latająca strzała z trzema piórami miała wówczas odzwierciedlać postęp i szybkość. W ostatnim czasie logo Skody zmieniło się na nowocześniejsze. 

Logo Skody ma 100 lat 

Skoda zarejestrowała swój charakterystyczny znak towarowy 15 grudnia 1923 roku. Strzała była obecna na maskach samochodów produkowanych od 1925 roku. Znak ten zastąpił wykorzystywane wcześniej logo Laurin & Klement. Pierwotnie Skoda zaczynała, jak wielu innych producentów od produkcji rowerów. Nosiły one wówczas nazwę Slavia, które nosiły także emblematy swoich założycieli: Laurin & Klement. 

Logo Slavia

Podobnie to wyglądało w przypadku motocykli, które produkowano od 1899 roku. Pierwsze samochody zaczęto produkować od 1905 roku. Wówczas to wprowadzono okrągłe logo zawierające inicjały K&L, okraszone wieńcem laurowym na obwódce. Miało to odzwierciedlać osiągi sportowe, a kaligraficzny znak K&L utrzymywał się do końca lat 20-tych XX wieku. 

Nowe logo Skody

Skoda 15 grudnia 1923 roku oficjalnie zarejestrowała znak towarowy Skoda. Posiadał on strzałkę i było to nowe logo Skoda Works, firmy inżynieryjnej z Pilzna. Firma jednocześnie opatentowała alternatywę z pięcioma piórami i zintegrowanym napisem Skoda, która nigdy nie była używana.

Nowe logo było efektem ponad rocznych poszukiwań odpowiedniego znaku towarowego, które rozpoczęły się przetargiem publicznym. Wśród około trzystu projektów zwyciężył wariant przypominający głowę indiańskiego wodza z nakryciem głowy z piór. Było to dzieło zbiorowe, które stopniowo modyfikowano w różnych działach firmy. 

Rezygnacja z pięciu piór, które niejako utrzymywały strzałę w locie, do trzech wynikała z faktu, że nowy znak towarowy, stosowany na szerokiej gamie produktów, musiał być wyraźny nawet wtedy, gdy był dość mały. Z tych powodów ostatecznie porzucono również dodatkowe słowo „Skoda”. Nowy znak zaczął pojawiać się na samochodach z Mlada Boleslav niespełna dwa lata później, po włączeniu fabryki samochodów Laurin & Klement do koncernu inżynieryjnego Škoda.

Kolor zielony zamiast niebieskiego

Kiedy na początku lat 90. Skoda stała się częścią Grupy Volkswagen, koncepcja graficzna logo uległa zmianie. Oryginalną niebiesko-białą wersję stosowano w materiałach drukowanych firm do przełomu 1992 i 1993 r. Jako emblematu na samochodach używano go do 1995 r.

W grudniu 1992 roku nastąpiła modyfikacja znaku towarowego: kolor niebieski zastąpiono zielonym, a w okręgu koła pojawiła się nazwa Skoda z nowym krojem pisma. Nieco zmodyfikowaną formę stosowano jako emblemat w samochodach z rozwijanej wówczas serii Skoda Felicia. Emblemat zastosowany na samochodach zawierał także wieniec laurowy, nawiązując do bogatej tradycji sportowej firmy i historycznych wariantów logo Laurin & Klement.

3 marca 2011 roku na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie zaprezentowano nie tylko nowości w gamie Skody. Firma obchodziła właśnie 110. rocznicę udanego zaangażowania w sporty motorowe związanego z debiutem modelu Fabia Monte Carlo. Kolejnym przedmiotem uwagi było badanie Vision D — pierwszego demonstracyjnego wówczas języka projektowania czeskiej marki. 

Charakterystyczne cechy stylistyczne Skody zostały uzupełnione wyraźnymi, czystymi liniami. Zielony odcień uskrzydlonej strzałki zmieniono na jaśniejszy, zwany Skoda Green. Otoczono go delikatniejszym chromowanym (wcześniej czarnym) okręgiem. Zastosowanie elementu 3D znacząco zwiększyło także plastyczność logo. Później 1 marca stare logo w całym zakładzie macierzystym w Mladá Boleslav zastąpiono nowym. Następnego dnia miało to miejsce w oddziałach w Kvasinach i Vrchlabí. Od 2012 roku nowe logo wprowadzono także na elementach samochodów: kołach, osłonie chłodnicy i kierownicy.

Najnowsze logo Skody

W 2023 roku Skoda zdecydowała się na wprowadzenie zupełnie nowego logo. Chodziło o nowe logo dźwiękowe, akustyczny „podpis” firmy. Zostało ono zainspirowane wełtawskim poematem symfonicznym z cyklu „Mój kraj” autorstwa czeskiego kompozytora Bedřicha Smetany. Nawet w sensie metaforycznym i oddanym przez nowoczesny syntezator oznacza początek podróży, nową erę dla marki – jednocześnie składając hołd tradycji firmy i czeskim korzeniom kulturowym.

Oprócz okrągłego logo ze uskrzydloną strzałką, w formie istniejącej od 2011 roku, siedem lat później zaczęto umieszczać charakterystyczny napis Skoda także z tyłu samochodów. W 2022 roku napis ten stał się głównym narzędziem komunikacji. Aby napis był bardziej wyrazisty, nadano mu nowy wygląd ze zintegrowanym akcentem „haczyka” nad literą S, a także bardziej symetrycznym połączeniem krzywizn i krawędzi. Typowy hakowy akcent, który zwykle znajduje się nad literą S, jest z nim zintegrowany i wtapia się w symetrię logo.

Symbol uskrzydlonej strzałki przeszedł mniejszą zmianę. Logo uproszczono i obecnie jest ono płaskie. Dostosowano je do ery cyfrowej. Wersja dwuwymiarowa jest bardziej efektywna, szczególnie na urządzeniach mobilnych i pozwala na elastyczną integrację z różnymi formatami w odpowiedzi na zwrot w kierunku jeszcze większej cyfryzacji komunikacji. Nowa tożsamość obejmuje także dwa nowe odcienie zieleni: szmaragdową i elektryczną zieleń. Zachowują one nawiązanie do historii, jednocześnie odświeżając logo i wyraźniej nawiązując do elektromobilności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię