Brytyjski Royal Automobile Club przyznał nagrodę Dewar Trophy układowi napędowemu Mercedesa-AMG ONE. Jest to już trzecie tego typu wyróżnienie przyznane napędom Mercedesa. Dewar Trophy przyznawane jest od 1957 roku.

  • Royal Automobile Club wyróżnił napęd hybrydowy Mercedesa-AMG ONE
  • Napęd Mercedesa-AMG ONE wzorowany jest na napędach stosowanych w Formule 1
  • Na świecie powstanie łącznie 275 egzemplarzy

Nagroda dla Mercedesa-AMG ONE

Przyznając tę nagrodę, Automobilklub Królewski docenił udany rozwój i wdrożenie jednostki napędowej z Formuły 1 w dopuszczonym do ruchu ulicznego hipersamochodzie. Jury przyznaje Dewar Trophy od 1957 roku za osiągnięcia techniczne w branży motoryzacyjnej. Jest to już trzecia okazja, przy której Mercedes-Benz został obdarowany tym trofeum – poprzednio zdobył je w 2009 roku za system odzyskiwania energii kinetycznej w Formule 1 oraz w 2014 roku za zwycięską w Mistrzostwach Świata hybrydową jednostkę napędową PU106A.

– Mercedes-AMG ONE to najbardziej ambitny projekt, jakiego kiedykolwiek się podjęliśmy. Nasz hipersamochód po raz pierwszy przenosi technologię hybrydową Formuły 1 niemal jeden do jednego z toru wyścigowego na drogę. Komisja ekspertów doceniła również ścisłą współpracę zespołową, która umożliwiła powstanie AMG-ONE. Dotyczy to zarówno rozwoju, jak i produkcji auta – mówił Jochen Hermann, dyrektor techniczny Mercedes-AMG i członek Rady Nadzorczej Mercedes-AMG High Performance Powertrains.

Brytyjski królewski automobilklub wyróżnił układ napędowy Mercedesa-AMG ONE
Brytyjski królewski automobilklub wyróżnił układ napędowy Mercedesa-AMG ONE
Układ napędowy Mercedesa-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE

Wyróżniony układ napędowy Mercedesa-AMG ONE

Mercedes-AMG produkuje kompletny hybrydowy układ napędowy dla Mercedes-AMG ONE w swoim zakładzie w Brixworth. Składa się on z silnika V6 turbo o pojemności 1,6 litra, baterii wysokiego napięcia, czterech silników elektrycznych. Zanim elementy napędowe zostaną dostarczone do Coventry w celu zamontowania w pojeździe, przechodzą obszerny przegląd na stanowiskach testowych w Brixworth, aby upewnić się, że spełniają specyfikacje wydajności. Testy przeprowadzane są przy użyciu dokładnie tych samych procedur, które są stosowane w jednostkach napędowych Formuły 1.

Układ napędowy Mercedesa-AMG ONE

Produkcja Mercedesa-AMG ONE ruszyła

Średnie zużycie paliwa Mercedesa-AMG ONE to 8,7 l/100 km, a zużycie energii szacowane jest na 32 kWh/100 km. W sierpniu Mercedes podał, że ruszy z produkcją swojego nowego samochodu. Łącznie powstanie teraz 275 egzemplarzy. Model Mercedes-AMG ONE wywodzi się bezpośrednio z Formuły 1 i powstał w ścisłej współpracy z ekspertami z Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Składa się on z wysoce zintegrowanego i inteligentnie połączonego zespołu, obejmującego hybrydowy, turbodoładowany silnik spalinowy oraz cztery silniki elektryczne. Jeden z tych silników zintegrowano z turbosprężarką, drugi zainstalowano bezpośrednio na silniku spalinowym, łącząc go ze skrzynią korbową. Pozostałe dwa silniki napędzają koła przednie.

Hybrydowy Mercedes-AMG ONE

Hybrydowy Mercedes-AMG One — silnik

Hybrydowy silnik benzynowy V6 o pojemności 1,6 litra ze wspomaganym elektrycznie turbodoładowaniem odpowiada pod względem technicznym jednostkom napędowym stosowanym obecnie w Formule 1. Cztery górne wałki rozrządu napędzane są za pomocą przekładni zębatej typu czołowego. W celu uzyskania wysokich obrotów silnika mechaniczne sprężyny w zaworach zastąpiono sprężynami pneumatycznymi. Silnik zamontowany w pozycji środkowej przed tylną osią, rozwija prędkość obrotową do 11 tys. obrotów na minutę

Choć w hybrydowym Mercedesie dostępny jest też tryb jazdy czysto elektrycznej, w napędzie hybrydowym nacisk położono na moc i osiągi. Według wstępnych danych zużycie energii elektrycznej wynosi 32 kWh/100 km, a zużycie benzyny to 8,7 litra/100 km, co równa się emisji CO2 na poziomie 198 g/km.

Produkcja hybrydowego Mercedesa-AMG ONE

Hybrydowy Mercedes-AMG ONE produkowany jest w Coventry w Wielkiej Brytanii. Współpracując z partnerem produkcyjnym Multimatic, Mercedes uruchomił tam swój własny zakład do produkcji niskonakładowej. Każdy pojazd jest ponownie testowany przez kierowcę fabrycznego na pobliskim poligonie.

W sumie powstanie tylko 275 sztuk. Produkcja ekskluzywnego auta jest realizowana ręcznie na łącznie 16 stanowiskach montażowych i testowych. Niektóre podsystemy Mercedesa-AMG One są najpierw wstępnie montowane i sprawdzane pod kątem działania, następnie ponownie demontowane i dopiero wtedy ostatecznie montowane w pojeździe.

Hybrydowy Mercedes-AMG ONE

Sposób montażu Mercedesa-AMG One

Jako pierwsza montowana jest zewnętrzna powłoka. Wszystkie pasowania są skrupulatnie sprawdzane i w razie potrzeby dopasowywane do rozmiaru. W tym procesie specjaliści muszą uwzględnić końcowe lakierowanie, które dodaje własną grubość materiału. Biorąc pod uwagę, że grubość ścianek karbonu wynosi w niektórych miejscach tylko 1,2 milimetra, jest to bardzo trudne zadanie. Gdy już wszystko idealnie do siebie pasuje, w tym drzwi i maska, są ponownie demontowane, a następnie ręcznie malowane.

W sumie nad każdym pojedynczym Mercedes-AMG ONE pracuje ponad 50 specjalistów. Po każdym stanowisku przeprowadzane są dogłębne kontrole jakości na podstawie zdefiniowanych cech, co skutkuje obszerną dokumentacją procesu produkcji. Proces produkcyjny uzupełniają najnowsze metody produkcyjne Industry 4.0, które Mercedes-AMG wykorzystuje również w zakładzie w Affalterbach do produkcji silników AMG. Dzięki temu komponenty są wstępnie sortowane w skoordynowanych zestawach w nośnikach materiałów i są dostępne dokładnie w odpowiednim czasie we właściwym miejscu.

Ostatnim etapem produkcji jest roll-out na pobliskim poligonie, gdzie każdy Mercedes-AMG ONE przechodzi ostateczne testy akceptacyjne przeprowadzane przez fabrycznego kierowcę testowego. Zaraz po ich zatwierdzeniu pojazd otrzymuje odpowiednie zabezpieczenie transportowe i jest przewożony w zamkniętej ciężarówce do siedziby Mercedes-AMG w Affalterbach. Tam odbywa się zarówno odprawa techniczna pojazdu przez ekspertów Mercedes-AMG ONE, jak i przekazanie pojazdu klientowi.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię