Mercedes zaprezentował nowy koncepcyjny model samochodu elektrycznego – VISION EQXX. Niemcy pokazują, że samochód elektryczny może przejechać na jednym ładowaniu 1000 km, a jednocześnie może zachować komfort na najwyższym poziomie, a sama bryła samochodu sprawi, że przechodnie nie pozostaną obojętni. Mercedes pokazuje, jaka będzie przyszłość motoryzacji.
- Elektryczny Mercedes Vision EQXX może przejechać na jednym ładowaniu 1000 km
- Vision EQXX na dachu ma 117 ogniw solarnych
- Mercedes Vision EQXX ma baterię 100 kWh
Mercedes VISION EQXX – luksusowa wizja elektromobilności od Mercedesa
Samochód koncepcyjny zasilany energią słoneczną, może osiągnąć 1000 kilometrów na jednym ładowaniu. To wystarczy, aby na jednym ładowaniu przejechać z Berlina do Paryża lub z Pekinu do Nanjingu. Auto robi duże wrażenie, w porównaniu z innymi samochodami elektrycznymi dalekiego zasięgu, które są obecne na drogach, takich jak Lucid Air i Tesla Model S Long Range Plus. W przeciwieństwie do nich Vision EQXX to tylko koncepcja.
Mercedes zaprezentował samochód na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas. Ze sportową sylwetką, eleganckim, futurystycznym designem Vision EQXX prawdopodobnie posłuży jako podstawa samochodu produkcyjnego, który będzie mógł z powodzeniem konkurować z innymi luksusowymi autami elektrycznymi, takimi jak Porsche Taycan, czy Audi E-tron GT.
Mercedes Vision EQXX – zużycie energii
Mercedes twierdzi, że oparła szacunki zasięgu samochodu na symulacji rzeczywistych warunków drogowych, twierdząc, że będzie zużywać energię w tempie 10 kWh na 100 kilometrów. Koncepcyjny model elektrycznego Mercedesa VISION EQXX powstał w 1,5 roku. Mercedes zauważa, że 10 kWh to ekwiwalent korzystania z suszarki bębnowej lub klimatyzatora przez trzy godziny lub oglądania 50 godzin telewizji na 50-calowym ekranie LED. Producent podkreśla, że gama Vision EQXX jest „całkowicie realistyczna” i że wiele z jej osiągnięć technologicznych zostanie zintegrowanych z przyszłymi pojazdami produkcyjnymi dzięki modułowej architekturze Mercedes-Benz.
Mercedes twierdzi, że osiągnął tę efektywność energetyczną nie przez wciśnięcie przewymiarowanego akumulatora pod podłogę pojazdu, ale poprzez wydajności układu napędowego, gęstości energii, aerodynamiki i lekkiej konstrukcji. Masa całkowita samochodu to 1750 kg. Większość tej masy prawdopodobnie to waga 100 kWh akumulatora. Śliski kształt łzy ma zmniejszyć opór aerodynamiczny, a Mercedes twierdzi, że „wzorcowy” współczynnik oporu wynosi 0,17 – testy wykonano w tunelu aerodynamicznym przy prędkości 140 km/h. Dla porównania współczynnik oporu EQS wynosi 0,20.
Vision EQXX – energia ze słońca i wnętrze
Vision EQXX będzie także zasilany otrzyma liczbą 117 ogniw słonecznych, zainstalowanych na dachu. Opracowany we współpracy z naukowcami dach słoneczny, ma zrównoważyć odpływ energii w systemie wysokiego napięcia, jednocześnie zwiększając zasięg. Według Mercedesa ogniwa słoneczne mogą zwiększyć zasięg nawet do 25 km na długich trasach, w idealnych warunkach słonecznych.
Ale Mercedes nie jest jedyną firmą, która pracuje nad tego typu technologią. Niemiecki startup Sono Motors pracuje również nad samochodem elektrycznym zasilanym energią słoneczną.
We wnętrzu Vision EQXX znajduje się ogromny 47,5-calowy ekran, który rozciąga się na całą szerokość pojazdu. W przeciwieństwie do Hyperscreen, który jest połączeniem trzech oddzielnych ekranów umieszczonych w jednym solidnym, 56-calowym kawałku szkła, ekran Vision EQXX jest jednoczęściowym wyświetlaczem, który będzie również miał rozdzielczość 8K i będzie mógł najnowocześniejszą grafikę.
Mercedes twierdzi, że współpracuje z firmą o nazwie NAVIS Automotive Systems, aby opracować „pierwszy system nawigacji 3D w czasie rzeczywistym” na ekranie tej wielkości. Ten nowatorski system nawigacji umożliwi bezproblemowe powiększanie i przewijanie widoku satelitarnego.
Podobnie jak większość swoich konkurentów, Mercedes z pełną prędkością zmierza w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości. Firma twierdzi, że do 2030 r. przeznaczy 40 miliardów euro na elektryfikację swojej.