Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wyraziło poważne obawy dotyczące wniosku Komisji Europejskiej w sprawie nowych norm emisji zanieczyszczeń dla samochodów – Euro 7. Ich zdaniem nowe przepisy spowolnią przechodzenie na elektromobilność.

  • ACEA krytykuje wprowadzenie w UE normy emisji spalin Euro 7
  • Zdaniem producentów aut terminy wprowadzenia nowej normy są mało realistyczne
  • ACEA podkreśla, że nowa norma emisji spalin spowolni transformację w kierunku zeroemisyjności

Norma Euro 7 krytykowana przed producentów samochodów

Na stronie ACEA czytamy, że dzięki obecnym przepisom Euro 6 Unia Europejska posiada najbardziej rygorystyczne normy emisji zanieczyszczeń (takich jak NOx i PM) na świecie. Zdaniem organizacji emisja spalin jest już na ledwie mierzalnym poziomie dzięki najnowocześniejszej technologii pojazdów.

– Przemysł samochodowy bardzo poważnie traktuje swoją rolę w zakresie redukcji zarówno emisji CO2, jak i zanieczyszczeń. Rzeczywiście, w zeszłym roku przedstawiliśmy bardzo konstruktywną propozycję nowego Euro 7, która przyniosłaby znaczną redukcję zanieczyszczeń kryterialnych, poprawiając tym samym jakość powietrza. Niestety, korzyści dla środowiska wynikające z propozycji Komisji są bardzo ograniczone, natomiast mocno podnosi ona koszty pojazdów – wyjaśnił Oliver Zipse, prezes ACEA i dyrektor generalny BMW.

Propozycja Euro 7 jest szczególnie surowa dla samochodów ciężarowych. Zdaniem ACEA całkowicie pomija ona transformację w kierunku pojazdów o zerowej emisji, a także ignoruje wpływ przyszłych celów dotyczących emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych.

– Aby spełnić wymogi Euro 7, producenci ciężarówek będą musieli przenieść znaczne zasoby inżynieryjne i finansowe z pojazdów elektrycznych z powrotem na silniki spalinowe. To poważnie wpłynie na nasze przejście w kierunku pojazdów o zerowej emisji. Nie jest to dobre dla klimatu, nie jest dobre dla zdrowia ludzi i nie jest dobre dla branży – stwierdził Martin Lundstedt prezes zarządu Volvo Group i Przewodniczący Rady ds. Pojazdów Użytkowych ACEA.

Norma Euro 7 — zdaniem producentów mało realistyczna

Pakiet legislacyjny ws. Euro 7 prawdopodobnie nie będzie gotowy przed połową 2024 roku, szczególnie biorąc pod uwagę długą listę dodatkowych testów, które on obejmuje. Proponowane daty wdrożenia nowych przepisów, czyli w lipcu 2025 r. dla samochodów osobowych i dostawczych oraz w lipcu 2027 r. dla pojazdów ciężarowych – są zdaniem ACEA nierealistyczne, biorąc pod uwagę ogromną liczbę modeli i wariantów pojazdów, które muszą zostać opracowane, zaprojektowane, przetestowane i homologowane przed tym terminem. Euro 7 może być zatem bardzo skomplikowane i kosztowne – ostrzega ACEA.

Zobacz też: Nowy bolid formuły E Porsche 99X Gen3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię