W fabryce Mirafiori w Turynie Stellantis planuje tymczasową redukcję personelu, która dotknie około 2 250 pracowników. Producent samochodów wprowadzi te środki w odpowiedzi na słaby popyt na samochody.
Przymusowe urlopy w fabryce Mirafiori w Turynie
Działania obejmą 2 250 pracowników, a jak donosi Agencja Reuters, 1 250 z nich pracuje przy produkcji elektrycznego Fiata 500. Kolejnych 1 000 pracuje przy produkcji modelów Maserati, a same urlopy będą trwały od 12 lutego do 3 marca.
Związki zawodowe wyraziły obawy dotyczące tego typu działań i wezwały spółkę do rozpoczęcia rozmów. Stellantis wcześniej wprowadził już podobne środki w październiku i listopadzie ubiegłego roku. Wówczas to przymusowymi urlopami objęto 2 400 pracowników. 1 222 osoby pracowały przy produkcji elektrycznego Fiata 500, a kolejnych 1 174 pracowników przy modelach Maserati. Ograniczenia trwały od 19 października do 3 listopada.
Niższy popyt na auta elektryczne we Włoszech
W ubiegłym tygodniu włoski związek zawodowy stwierdził, że konsumenci wstrzymują się z zakupem pojazdów elektrycznych, a także oczekują rządowych zachęt.
Stellantis napotyka trudności w produkcji w pełni elektrycznych pojazdów we Włoszech, zwłaszcza modelu 500e, produkując znacznie mniej jednostek, niż planowano jeszcze w ubiegłym roku. Informację taką potwierdzają także związkowcy z FIM CISL, którzy wskazują na konieczność wprowadzenia zachęt do zakupu pojazdów elektrycznych we Włoszech.
Produkcja spada
Reuters przypomina, że mimo ogólnego wzrostu produkcji o 9,6 proc. do 751 384 pojazdów we Włoszech w 2023 roku, głównie dzięki pojazdom użytkowym, produkcja samochodów sportowych Maserati spadła o 49 proc.
Produkcja modelu Fiata 500e w 2023 roku sięgnęła poziomu 77 000 pojazdów. Wcześniejsze założenia wskazywały na wynik 90 000 aut.
Związkowcy wskazują, że rynek pojazdów elektrycznych ogranicza także brak wystarczającej infrastruktury do ładowania, a także ograniczenia w dopłatach. Sprzedaż samochodów elektrycznych we Włoszech stanowi około 4 proc. ogólnej sprzedaży. Średnia europejska wynosi 14 proc.
W grudniu włoski rząd ogłosił plany przeznaczenia 930 milionów euro na pomoc gospodarstwom domowym o niższych dochodach w zakupie ekologicznych pojazdów i ma to zmienić krajobraz włoskiego przemysłu motoryzacyjnego.