Samochody elektryczne w Polsce coraz częściej są widywane na naszych drogach. Na koniec lutego w Polsce zarejestrowanych było 33 902 auta elektryczne. W marcu przybyło 1 913 aut elektrycznych. Z danych ACEA wynika jednak, że Polska jest ogonie Unii Europejskiej, jeśli chodzi o przystępność elektryków.

Samochody elektryczne w Polsce a dochód Polaków

ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) opublikowało wyliczenia dotyczące przystępności samochodów elektrycznych w korelacji do rocznego dochodu netto. Z danych wynika, że samochody elektryczne w Polsce mają przed sobą spore wyzwanie, bo jesteśmy wciąż za biedni. Polska znalazła się w szarym ogonie.

Auta elektryczne a zamożność obywateli

ACEA wskazuje, że pojazdy zelektryfikowane stanowią 21,6 proc. nowych samochodów zarejestrowanych w UE w 2022 r. Ich udział w rynku w ponad połowie państw członkowskich wynosi tylko 9 proc. lub mniej. W krajach, w których udział tego typu aut w rynku wynosi mniej niż 9 proc. wiąże się to głównie z niską zamożnością społeczeństwa. Średni dochód netto wynosi około 13 000 euro na pracownika. Wśród tego typy państw znalazły się:

  • Słowacja – 3,7 proc. – średni dochód na poziomie 10 985 euro
  • Czechy – 3,9 proc. – średni dochód na poziomie 13 836 euro
  • Bułgaria – 4 proc. – średni dochód na poziomie 7 272 euro
  • Polska – 5 proc. – średni dochód na poziomie 10 782 euro
  • Chorwacja – 5 proc. – średni dochód na poziomie 10 391 euro

Gdzie jest najlepiej?

Największe udziały (ponad 30 proc.) skupione są w zaledwie pięciu krajach Europy Północnej i Zachodniej. Tam roczny dochód netto przekracza 32 000 euro. W Szwecji, gdzie roczny dochód netto wynosi ponad 35 000 euro, ponad połowa nowo zarejestrowanych samochodów to pojazdy zelektryfikowane.

ACEA podkreśla, że dane te potwierdzają znaczne rozbieżności w przystępności cenowej tego typu samochodów w poszczególnych regionach Europy. Europa Północna i Zachodnia przoduje pod względem najwyższego poziomu dostępności, a Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa – pod względem najniższego.

Auta elektryczne w Polsce – dane

Na koniec lutego 2023 roku Licznik Elektromobilności odnotował łączną liczbę 70 263 zarejestrowanych aut elektrycznych w Polsce. 

Oznacza to 56 proc. wzrost w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku. W tym czasie przybyło 5 056 nowych pojazdów. Spośród tych samochodów 66 685 to samochody osobowe, składające się w 51 proc. z pełni elektrycznych samochodów (33 902) i w 49 proc. z hybryd typu plug-in (32 783). 

Elektryczne auta dostawcze w Polsce w lutym 2023 roku

Ponadto na polskich drogach było 3 578 elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych oraz 16 602 skuterów i motocykli elektrycznych, a także 506 344 hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych. Liczba elektrycznych autobusów na polskich drogach również wzrosła, do 846 jednostek pod koniec ubiegłego miesiąca.

Rozwój infrastruktury ładowania

Infrastruktura ładowania dla aut elektrycznych w Polsce rozwija się równolegle z rosnącą liczbą pojazdów. Na koniec lutego 2023 roku w Polsce było dostępnych 2 680 publicznych stacji ładowania, które składały się z 5 266 punktów. Spośród nich 30 proc. stanowiły stacje szybkiego ładowania z prądem stałym (DC), a ładowarki AC, których maksymalna moc sięga 22 kW stanowiły 70 proc. Dodatkowo w lutym uruchomiono 58 nowych publicznych stacji ładowania (127 punktów).

Dobry koniec roku dla aut elektrycznych w Polsce

Według Licznika Elektromobilności, na koniec ubiegłego roku nad Wisłą łącznie jeździło 64 705 elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych. W porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r. to oznacza wzrost o 33 proc. Przybyło w tym czasie 26 439 nowych jednostek.

Spośród 61 570 elektrycznych samochodów osobowych poruszających się po polskich drogach na koniec grudnia 2022 r., 51 proc. stanowiły w pełni elektryczne auta (31 249 egzemplarzy). 49 proc. udział stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV) z 30 321 jednostkami. Dodatkowo flota elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczyła 3 135 jednostek. Flota elektrycznych motorowerów i motocykli nadal się powiększała i sięgnęła na koniec grudnia 16 274 jednostek. Ponadto liczba osobowych i użytkowych samochodów hybrydowych wzrosła do 475 807 aut.

W Polsce brakuje ładowarek

W Europie brakuje stacji ładowania dla samochodów elektrycznych. Dane ACEA pokazują, że na Starym Kontynencie jest 10 krajów, gdzie nie ma nawet jednej ładowarki na 100 km głównych dróg. We wszystkich tych krajach udział rynkowy samochodów elektrycznych jest znacznie poniżej 3 procent (z wyjątkiem Węgier). W 18 państwach członkowskich UE jest mniej niż 5 punktów ładowania przypadających na 100 km dróg. Tylko cztery z nich posiada ponad 10 ładowarek na 100 km dróg.

Lista pięciu krajów z najmniejszą ilością stacji ładowania na 100 km:

Litwa – 0,2

Grecja – 0,2

Polska – 0,4

Łotwa – 0,5

Rumunia – 0,5

Brak ładowarek i cele klimatyczne

W ramach pakietu klimatycznego Fit for 55 KE chce, by emisje CO2 z nowych samochodów były o 55 procent niższe w 2030 roku niż w 2021 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię