Volkswagen na problemy w Rosji napotkał na kolejne problemy. Tamtejszy sąd zamroził aktywa niemieckiego koncernu, co jest kolejną barierą na drodze do ich sprzedania. Volkswagen chce sprzedać swoje zakłady w Rosji już od ponad roku.
- Aktywa Volkswagena w Rosji zostały zamrożone
- Niemiecki koncern nie może wobec tego sprzedać swoich aktywów
- Volkswagen chce już od roku pozbyć się swoich aktywów w Rosji
Volkswagen na problemy w Rosji — ze sprzedażą
Volkswagen ma nowe problemy w Rosji. Jak donosi Agencja Reuters, sąd zamroził w poniedziałek aktywa rosyjskie należące do Volkswagena. Jest to nowa przeszkoda dla niemieckiego koncernu na drodze ich pozbycia się. Volkswagen od roku próbuje je zbyć. Wśród nich znajduje się m.in. fabryka w Kałudze, której zdolność produkcyjna sięga 225 000 samochodów rocznie. Prace zakładu zostały wstrzymane tuż po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, w marcu 2022 roku.
Volkswagen zawiesił swoją działalność w Rosji, podobnie jak inni zagraniczni producenci samochodów, po tym, jak kraje zachodnie nałożyły na Moskwę bezprecedensowe sankcje w związku z konfliktem na Ukrainie.
Konflikt z GAZ — największy problem Volkswagena w Rosji
Rosyjski producent samochodów GAZ, który został zakontraktowany do produkcji pojazdów Volkswagena w swojej fabryce w Niżnym Nowogrodzie, dążył do wstrzymania jakiejkolwiek sprzedaży aktywów Volkswagena, w ramach pozwu przeciwko niemieckiemu producentowi samochodów. GAZ uważa, że Volkswagen złamał zapisy umowy, wypowiadając umowę produkcyjną w sierpniu.
Rosyjski GAZ wskazuje, że podjęta przez Volkswagena próba opuszczenia rosyjskiego rynku zagroziła jego własnym interesom. W związku z tym Rosjanie domagają się 15,6 mld rubli odszkodowania. Rosyjski sąd zgodził się na zamrożenie wszystkich aktywów Volkswagena w Rosji, na czas trwania sporu.
Agencja Reuters podaje, że Rosja wymaga, by firmy z państw, które uczestniczyły w sankcjach, musiały podczas opuszczania Rosji posiadać zgodę komisji rządowej. Zagraniczne podmioty obawiały się nacjonalizacji, co w Rosji miało już miejsce. W lipcu ubiegłego roku prezydent Władimir Putin wydał dekret o przejęciu pełnej kontroli nad projektem gazowo-naftowym Sachalin 2 na dalekim wschodzie Rosji, odbierając prawie 50 proc. udziałów firmy Shell i dwóm japońskim firmom handlowym.
Aktywa Volkswagena w Rosji
Volkswagen posiada fabrykę w regionie Kaługi w Rosji. Zakład powstał w listopadzie 2007 roku i od tego czasu przeszedł kilka modernizacji. Fabryka Volkswagena miała zdolność produkcyjną 225 000 pojazdów rocznie i zatrudniała ponad 3 000 osób.
Fabryka w Kałudze produkuje kilka modeli Volkswagena i Skody, w tym Volkswagen Polo, Volkswagen Tiguan, Skoda Rapid i Skoda Octavia. Powstają tam także silniki, które zasilały rosyjskie i europejskie fabryki Volkswagen Group.
Region Kaługi, który jest oddalony o 190 km na południowy zachód od Moskwy, od 2006 roku przyciągnął ponad 1,3 biliona rubli (15 miliardów dolarów) inwestycji, głównie zagranicznych.
W lipcu 2022 roku Volkswagen zdecydował o wycofaniu się z produkcji kontraktowej w zakładzie w Niżnym Nowogrodzie. Umowa z GAZ została po raz pierwszy podpisana w 2011 roku i miała trwać, co najmniej do 2025 roku.
VW Group Rus zaoferował wówczas „dobrze wyważony pakiet korzyści” dla tych pracowników w Niżnym Nowogrodzie, którzy chcieli skorzystać z dobrowolnego programu zwolnień.
Próba wycofania się
W październiku 2022 roku Frankfurter Allgemeine Zeitung podawał, że sprzedaż aktywów Volkswagena w Rosji była tematem już w ubiegłym roku. Rada nadzorcza koncernu nie widziała możliwości odnowienia dostaw komponentów. Wobec tego firma dążyła do sprzedaży zakładu w Kałudze. Wskazywano wówczas, że najprawdopodobniej rosyjskim lub chińskim inwestorom.
Gazeta pisała, że Volkswagen nie będzie mógł wyjść z Rosji, dopóki nie wyjaśni się, kto przejmie utrzymania zakładu, a wszystkie zobowiązania wobec 4 tys. lokalnych pracowników nie zostaną wypełnione.
Rosyjskie media wskazywały wcześniej, że firma zaczęła już przygotowywania do sprzedaży, a zakłady odwiedziły delegacje potencjalnych nabywców z Kazachstanu i przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu i Handlu. Na liście potencjalnych nabywców miała znaleźć się nawet kazachska firma Asia Auto, która posiada licencję na produkcję samochodów marki Volkswagen i Skoda.
Renault i Nissan opuścili już Rosję
Renault zakończył swoją działalność w Rosji już w maju. Rada Administrująca Grupy Renault zatwierdziła jednogłośnie podpisanie umowy o zbyciu 100 proc. udziałów w spółce Renault Russia, na rzecz miasta Moskwa oraz 67,69 proc. udziałów w AwtoWAZ na rzecz NAMI – Centralnego Instytuty Badawczo-Rozwojowego Pojazdów i Silników.
Renault w komunikacie podkreślało, że przeprowadzenie transakcji nie jest obwarowane żadnymi warunkami – wszystkie niezbędne zezwolenia zostały uzyskane.
Umowa przewiduje opcję odkupienia przez Grupę Renault udziałów w AwtoWAZ w ciągu najbliższych sześciu lat.
W październiku 2022 roku Rosję opuścił Nissan. Komitet Wykonawczy firmy po zapowiedzi rychłego wycofania się z tamtejszego rynku zatwierdził sprzedaż swoich rosyjskich aktywów. Nabywcą zostało NAMI – Centralny Instytut Badań i Rozwoju Samochodów i Silników.
Nissan podawał, że w ramach transakcji sprzedaży całość aktywów w Rosji, zarządzanych przez Nissan Manufacturing Russia LLC, zostanie zbyta na rzecz NAMI, na potrzeby przyszłych projektów związanych z pojazdami osobowymi. Aktywa te obejmują zakłady produkcyjne i badawczo-rozwojowe Nissana w St. Petersburgu oraz centrum sprzedaży i marketingu w Moskwie, które będą działać pod nową nazwą.
Decyzja Nissana była następstwem zawieszenia działalności na rynku rosyjskim od marca 2022 roku. W związku ze zmianą właściciela wszystkim pracownikom Nissana na tym rynku przysługiwał 12-miesięczny okres ochrony zatrudnienia. Zgodnie z warunkami transakcji Nissanowi przysługuje prawo odkupu zbywanego podmiotu wraz z zarządzanymi przez niego aktywami przez okres najbliższych sześciu lat.