Grupa Volkswagen inwestuje akumulatory w Hiszpanii. W celu zwiększenia swoich możliwości produkcyjnych wyda 300 milionów euro na zakład montażu akumulatorów w Martorell. Produkowane są tam już samochody SEAT-a. 

Volkswagen inwestuje w akumulatory w Hiszpanii

Akumulatory dla Volkswagena od dłuższego czasu wpisano na listę priorytetów. Grupa wyda 300 mln euro na zakład montażu ogniw akumulatorowych w Martorell, w pobliżu Barcelony. Seat ogłosił, że zakład będzie zajmował łącznie 64 000 m2. Same ogniwa będą tam dostarczane także z Hiszpanii, z zakładu w Sagunt nieopodal Walencji. Zakład ten będzie powstawał od marca 2024 roku. 

Rozbudowa fabryki SEAT-a w Martorell

Sam zakład montażu będzie integralną częścią fabryki SEAT-a w Martorell i będzie sąsiadował z halą, w której powstawać będą samochody elektryczne hiszpańskich marek, w tym CUPRA Raval. Przedstawiciele koncernu podkreślają, że pomoże to znacznie uprościć procesy logistyczne. Firma chce w ten sposób zmniejszyć także ślad węglowy w procesie produkcji. 

Nowy zakład przyczyni się także do powstania 400 nowych miejsc pracy, a także 100 dodatkowych w całym łańcuchu produkcji. Budowa zakładu ruszy w 2023 roku i potrwa do 2025 roku. W lutym bieżącego roku SEAT podał, że wyda 3 mld euro na transformację swojego kluczowego zakładu w Martorell. Ma on zdobyć większe możliwości do produkcji mniejszych samochodów elektrycznych. Dodatkowo SEAT złożył wniosek do władz Hiszpanii o przyznanie dotacji w ramach programu Perte. 

Zakłady SEAT w Martorell
Zakłady SEAT w Martorell

Transformacja fabryki SEAT w Martorell

SEAT zapowiedział, że jego główna fabryka w Martorell do 2025 roku będzie produkowała w pełni elektryczne samochody marek z Grupy Volkswagen. Strategia zmian obejmuje pięć głównych filarów, takich jak zespół, produkcja, digitalizacja, zrównoważony rozwój oraz elektryfikacja. Zakład w Martorell ma stać się jednym z centralnych miejsc produkcyjnych aut elektrycznych Grupy Volkswagen. Będzie on także pełnił kluczową rolę w ramach łańcucha dostaw w Hiszpanii. 

Plany transformacji są związane z zaangażowaniem w projekt Future: Fast Forward. Jego nadrzędnym celem jest przede wszystkim elektryfikacja Hiszpanii. Zelektryfikowane mają zostać fabryki w Martorell, a także w Pampelunie. Plan przewiduje także, jak już zostało wyżej wspomniane, budowę gigafabryki akumulatorów w Sagunto w Walencji. W ramach tych zmian do Hiszpańskiej gospodarki popłynie łącznie ponad 21 miliardów euro.

Grupa Volkswagen poza akumulatorami chce także zmienić profil produkcyjny zakładu w Pampelunie. Tam także w przyszłości mają powstawać małe samochody elektryczne, takie jak Volkswagen ID.2 X oraz mniejsza, elektryczna Skoda.

Zakłady SEAT w Martorell

Fabryka SEAT-a w Martorell w liczbach

W fabryce SEATA w Martorell pracuje obecnie ok. 12 000 osób. Zakład obejmuje powierzchnię 2,8 mln m2. Odpowiada to z kolei powierzchni 40 boisk piłkarskich. Uruchomiono go w 1993 roku. Prace budowlane zajęły 34 miesiące. Łączny koszt inwestycji wyniósł 1,47 mln euro. Produkcję do Martorell SEAT przeniósł ze swoich wcześniejszych lokalizacji w Zona Franca w Barcelonie. Tam z kolei powstawały samochody hiszpańskiej marki już od 1953 roku. Od uruchomienia, w Martorell powstało łącznie ponad 12 mln samochodów, 45 modeli. Eksportowane one były do ponad 70 państw na całym świecie. W 2022 roku blisko 83 proc. produkcji trafiało na eksport. 

W Martorell jako pierwsze z linii montażowej zjeżdżały modele SEAT-a Ibizy drugiej generacji oraz Cordoby. Wówczas to powstawało ok. 1500 aut w czasie jednego dnia. W czasie 30 lat istnienia zakładu opuściło go łącznie ok. 4,7 mln sztuk SEAT-a Ibizy, 2,5 mln egzemplarzy SEAT-a Leona oraz 1 mln sztuk SEAT-a Cordoby. Dziś fabryka produkuje głównie model CUPRA Formentor. Powstają w niej też modele Audi Q3 oraz A1. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię