Grupa Volkswagen rusza z pracami nad budową swojej pierwszej gigafabryki w Ameryce Północnej. Niemiecka firma podpisała kolejną umowę z władzami Kanady ws. poszukiwania odpowiedniej lokalizacji.

  • Volkswagen szuka miejsca pod budowę gigafabryki w Kanadzie
  • Grupa Volkswagen i Kanada podpisały niewiążący protokół ustaleń w sierpniu 2022 roku
  • Volkswagen rozwija swoją aktywność w produkcji materiałów potrzebnych do produkcji akumulatorów poprzez spółkę PowerCo

Volkswagen i gigafabryka w Ameryce Północnej

Grupa Volkswagen i jej spółka akumulatorowa PowerCo SE założona w lipcu 2022 roku zamierzają przyspieszyć budowę swojego globalnego biznesu akumulatorowego poprzez szybką ekspansję do Ameryki Północnej. Prezes zarządu Volkswagena Oliver Blume i kanadyjski minister innowacji, nauki i przemysłu François-Philippe Champagne podpisali w Wolfsburgu aneks do niewiążącego protokołu ustaleń (MoU) z sierpnia tego roku w celu zidentyfikowania odpowiednich miejsc dla fabryki ogniw w Kanadzie. 

Volkswagen Group i PowerCo SE rozpoczynają poszukiwania lokalizacji dla pierwszej gigafabryki w Ameryce Północnej

Obie strony będą kontynuować nawiązaną w sierpniu współpracę w zakresie tworzenia wartości w zakresie łańcucha dostaw surowców oraz produkcji materiałów katodowych. Ponadto PowerCo i grupa technologii materiałowych Umicore uzgodniły zbadanie strategicznej umowy na dostawy materiałów katodowych dla Ameryki Północnej. We wrześniu obie firmy ogłosiły, że będą współpracować w Europie, tworząc spółkę joint venture w zakresie produkcji materiałów katodowych.

– Technologia akumulatorów jest kluczowa dla naszej strategii – dlatego z pełną prędkością kontynuujemy ekspansję biznesu akumulatorowego. Kanada jest jedną z logicznych opcji dla budowy naszej gigafabryki w regionie Ameryki Północnej. Kraj ten oferuje wysokie standardy zrównoważonego rozwoju i idealne warunki ekonomiczne, a rząd Kanady już udowodnił, że jest silnym i wiarygodnym partnerem. To jednak dopiero początek: rynek aut elektrycznych w Ameryce Północnej znajduje się w punkcie zwrotnym, a my jesteśmy zaangażowani w inwestycje w całym regionie, aby wykorzystać tę historyczną szansę dla Volkswagena i naszych klientów – mówił prezes Grupy Volkswagen Oliver Blume. 

Gigafabryka Volkswagena w Kanadzie?

Grupa Volkswagen i Kanada podpisały niewiążący protokół ustaleń w sierpniu 2022 roku. Dla rozwoju zrównoważonej produkcji baterii obie strony zamierzają kontynuować współpracę w oparciu o kryteria ESG (environmental, social and corporate governance) pomiędzy PowerCo a kanadyjskim sektorem górniczym, który jest postrzegany jako światowy lider w zakresie odpowiedzialności i przejrzystości.

– Przemysł samochodowy jest niezbędny dla kanadyjskiej gospodarki, wspierając setki tysięcy rodzin pracowników. W miarę jak świat przechodzi na czystszą i bardziej zrównoważoną gospodarkę, wysoko wykwalifikowani kanadyjscy pracownicy będą kluczowi w budowaniu ekologicznych pojazdów przyszłości. Dzisiejsze porozumienie między Kanadą a VW stanowi kolejny duży krok naprzód, kontynuując naszą wspólną pracę na rzecz rozwoju kanadyjskiego i niemieckiego sektora czystego transportu oraz zaspokojenia globalnego i północnoamerykańskiego zapotrzebowania na pojazdy o zerowej emisji – mówił François-Philippe Champagne, kanadyjski minister innowacji, nauki i przemysłu. 

Volkswagen i produkcja akumulatorów

Kluczowym elementem podpisanego dokumentu jest poszukiwanie potencjalnych miejsc pod budowę gigafabryki. W celu rozwoju łańcuchów dostaw do produkcji ogniw w Ameryce Północnej, PowerCo i belgijska grupa technologii materiałowych Umicore, intensyfikują dotychczasową współpracę w zakresie rozwoju regionalnych łańcuchów dostaw materiałów akumulatorowych. 

Materiał katodowy ma kluczowe znaczenie dla transformacji w kierunku elektromobilności, stanowiąc kluczową dźwignię technologiczną dla wydajności baterii i główny czynnik kosztowy, stanowiący około 50 procent całkowitej wartości ogniwa. Obaj partnerzy już we wrześniu uzgodnili utworzenie wspólnej spółki, która od 2025 roku będzie dostarczać kluczowe materiały do produkcji zunifikowanego ogniwa PowerCo do europejskich zakładów produkujących ogniwa akumulatorowe.

Do końca dekady partnerzy będą produkować materiały katodowe dla 160 gigawatogodzin mocy ogniw rocznie w Europie, co odpowiada rocznej zdolności produkcyjnej około 2,2 mln pojazdów całkowicie elektrycznych. Transakcja pozostaje przedmiotem zatwierdzenia przez organy regulacyjne.

Volkswagen Group i PowerCo SE rozpoczynają poszukiwania lokalizacji dla pierwszej gigafabryki w Ameryce Północnej

Większa produkcja akumulatorów w Kanadzie

Poprzez dodatkowe porozumienie o dostawach strategicznych partnerzy rozszerzają swoją współpracę na Kanadę. Celem jest zabezpieczenie zdolności produkcyjnych po konkurencyjnych cenach, jak również stałych umów na dostawy materiałów katodowych dla przyszłej produkcji ogniw przez PowerCo SE. Dotyczy to wolumenu do 40 gigawatogodzin rocznie w 2030 roku, co odpowiada wolumenowi około 550 000 aut elektrycznych. Dostawy mają się rozpocząć w 2027 roku.

Aby móc zaopatrywać kilku partnerów, Umicore planuje od 2023 r. rozpocząć budowę zakładu do przemysłowej produkcji na dużą skalę materiałów katodowych w Kanadzie. Zakład ten będzie pierwszym tego typu obiektem w Ameryce Północnej.

PowerCo i ekspansja w zakresie baterii

PowerCo SE jest kluczowym graczem, który pod kierownictwem prezesa Franka Blome’a odpowiada za globalną działalność Grupy Volkswagen w zakresie baterii i zabezpiecza dostawy ogniw akumulatorowych dla ofensywy e-mobilności Volkswagena. Szybko rozwijający się biznes ogniw akumulatorowych jest kamieniem węgielnym strategii NEW AUTO Volkswagena, która ma na celu uczynienie Grupy wiodącym dostawcą zrównoważonej, napędzanej oprogramowaniem mobilności.

Zobacz też: Studyjny model autonomicznego Volkswagena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię