Przejście na samochody elektryczne może zagrozić 60 000 miejsc pracy we Włoszech. Agencja Reuters podaje, że jeden z głównych związków zawodowych w kraju, wezwał rząd do wsparcia sektora, który jest „przytłoczony zmianami”.
- Analitycy twierdzą, że sektor motoryzacyjny we Włoszech może zostać dotknięty zwolnieniami w skali 60 tys. miejsc pracy
- Włoskie firmy wskazują, że potrzebują dopłat i zachęt, by wytrzymać tempo transformacji
- We Włoszech w sektorze motoryzacyjnym, w całym łańcuchu dostaw pracuje 278 tys. osób
Zwolnienia we Włoszech z powodu transformacji?
Reuters pisze, że analitycy branżowi twierdzą, że sektor motoryzacyjny we Włoszech może zostać dotknięty mocniej niż w innych krajach, ze względu na stosunkowo dużą liczbę małych i średniej wielkości firm w tym kraju. Innym czynnikiem jest także skala inwestycji potrzebna do dostosowania się do planów klimatycznych Unii Europejskiej „Fit-For-55”, czyli zmniejszenia emisji gazów o 55 proc. do 2030 roku, w stosunku do poziomów z 1990 r.
Związki zawodowe i Confindustria powiedziały, że wiele małych i średnich państw może zostać zmuszonych do zamknięcia, o ile rząd nie zapewni ulg podatkowych i zachęt dla sektora.
– Pomimo skarg i wniosków ze strony związków zawodowych i firm, w ustawie budżetowej rząd nie uwzględnił żadnej interwencji mającej na celu wsparcie sektora przytłoczonego zmianami spowodowanymi transformacją energetyczną – mówi Ferdinando Uliano, przewodniczący związku FIM CISL, i Stefano Boschini, szef FIM CISL.
Potrzeba więcej zachęt
Grupa stowarzyszeń branżowych sektora motoryzacyjnego również wydała w piątek oświadczenie, w którym skarży się na brak wsparcia w ustawie budżetowej i we włoskim planie ożywienia po pandemii.
Najwyżsi urzędnicy FIM CISL, wezwali rząd do stworzenia funduszu chroniącego pracowników oraz małe i średnie przedsiębiorstwa, wskazując, że potrzebne są zachęty do zakupu samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz odnowienia flot samochodowych administracji publicznej.
FIM CISL zwrócił się również do ministerstwa przemysłu o określenie warunków i korzyści dla przyciągnięcia inwestycji międzynarodowych w tym Vitesco Technologies, Bosch i Denso.
Włoskie stowarzyszenie motoryzacyjne ANFIA twierdzi, że we włoskim łańcuchu dostaw pracę znajduje 278 000 pracowników, co odpowiada za 6,2 proc. produktu krajowego brutto. Reuters wskazuje, że związek jednak nie powiedział, w jaki sposób obliczył liczbę zagrożonych miejsc pracy.