Startup zajmujący się samochodami elektrycznymi – Rivian – może być wart podczas debiutu na giełdzie prawie tyle, co Honda. Agencja Reuters wskazuje, że startup sięgnie wartości 53 miliardów dolarów.
- Rivian, którego udziałowcami są Amazon i Ford wchodzi na giełdę
- Rivian zdaniem Agencji Reutersa może być wyceniony na 53 mld dolarów
- Na debiucie giełdowym Rivian może pozyskać 8,4 mld dolarów
Rivian idzie na giełdę – wycena spółki idzie na rekord
Reuters pisze, że Rivian Automotive, którego udziałowcem jest Amazon, zamierza wycenić swój debiut w USA na ponad 53 miliardy dolarów. To czyni startup zajmujący się samochodami elektrycznymi, potencjalnie prawie tak samo wartościowym jak Honda.
Rivian chce pozyskać z wejścia na giełdę do 8,4 miliarda dolarów. To zaś oznacza, że IPO Riviana, byłoby trzecią co do wielkości pierwszą ofertą publiczną w ciągu ostatniej dekady w Stanach Zjednoczonych.
Według danych Dealogic tylko trzy inne firmy od 2011 r. zebrały ponad 8 miliardów dolarów podczas wejścia na giełdę. Były to:
- Alibaba zebrała rekordowe 25 miliardów dolarów w 2014 roku,
- Meta Platforms zarobiła 16 miliardów dolarów w 2012 roku,
- Uber 8,1 miliarda dolarów w 2019 roku.
Firmy od aut elektrycznych w centrum inwestorów
Od zeszłego roku firmy działające w przestrzeni aut elektrycznych, były postrzegane jako jedne z najciekawszych inwestycji. Inwestorzy poszukiwali bowiem kolejnej Tesli. Niektórzy sądzą nawet, że Rivian może być wyceniany wyżej niż Ferrari, ale mniej niż Ford, który także jest inwestorem w startupie.
Rivian – sytuacja na rynku, historia firmy
Założony w 2009 roku przez RJ Scaringe startup, pod nazwą Mainstream Motors, zmienił w 2011 roku nazwę na Rivian. Nazwa wywodzi się od „Indian River” na Florydzie, miejsca, które Scaringe często odwiedzał w młodości, pływając na łodzi.
Startup intensywnie inwestuje, aby zwiększyć swoją produkcję, w tym produkcję ekskluzywnego, całkowicie elektrycznego pickupa – R1T. Jego produkcja została uruchomiona we wrześniu, pokonując konkurencję ze strony uznanych rywali, takich jak Tesla, General Motors i Ford.
Rivian w pierwszej połowie tego roku, odnotował stratę w wysokości prawie 1 miliarda dolarów. Firma we wrześniu miała około 48 390 zamówień przedpremierowych na swoje pickupy i SUV-y w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Obecnie Rivian realizuje dwutorową strategię: buduje elektryczne samochody dostawcze dla Amazona oraz rozwija markę elektrycznych pickupów i SUV-ów, skierowaną do osób zamożnych.
Amazon kupuje u Riviana
Amazon, który pod koniec października ujawnił 20 proc. swoich udziałów w Rivian, zamówił 100 000 elektrycznych samochodów dostawczych, w ramach transformacji w kierunku zmniejszenia śladu węglowego.
Z wniosku, jaki został złożony w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, wynika, że Ford posiada ponad 5 proc. udział w startupie.
Rivian musi stawić czoła konkurencji
Rivian, która w sierpniu złożyła papiery konieczne do IPO, będzie jednak musiał zmierzyć się z silną konkurencją ze strony producentów samochodów zarówno na rynku samochodów użytkowych, jak i dostawczych.
Ford poinformował w zeszłym tygodniu, że ma ponad 160 000 zamówień na elektrycznego pickupa F-150 Lightning oraz, że elektryczna wersja jego dostawczego vana Transita jest „całkowicie wyprzedana”.
General Motors przygotowuje się do produkcji elektrycznych samochodów dostawczych, SUV-ów i pickupów.
Rivian zapowiedział, że sprzeda 135 milionów akcji w przedziale cenowym od 57 do 62 dolarów za sztukę. Reuters poinformował we wrześniu, że wycena startupu może sięgnąć prawie 80 miliardów dolarów.
Głównymi ubezpieczycielami IPO są Morgan Stanley, Goldman Sachs i J.P. Morgan. Rivian pojawi się na Nasdaq pod symbolem „RIVN”.