Ile trwa naładowanie samochodu elektrycznego? To pytanie zadaje sobie wielu fanów elektromobilności. Z pewnością trudno porównywać czas ładowania samochodu z tankowaniem benzyny. Odpowiedź na pytanie: ile trwa ładowanie – nie jest prosta. Wszystko zależy od tego, jakie mamy auto, a także, z jakiego sposobu korzystamy. 

  • czas jest uzależniony bezpośrednio od sposobu ładowania oraz modelu samochodu
  • ładowanie auta będzie szybsze przy wykorzystaniu łącza DC
  • samochód elektryczny można ładować także z gniazdka domowego – jest to najwolniejsza, ale jednocześnie najtańsza metoda

Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Ładowanie samochodu różni się od zwykłego tankowania benzyny, z czym mamy do czynienia w przypadku samochodów spalinowych. Przede wszystkim jest dłuższe. Wykorzystując nawet najszybsze ładowarki, nie jesteśmy w stanie osiągnąć czasu w jakim jesteśmy w stanie zatankować samochód z silnikiem benzynowym, czy nawet samochód wodorowy – także elektryczny – zasilany ogniwami paliwowymi. Samochody elektryczne to zupełnie inna historia.

 Istotne jest jednak to, że samochód elektryczny możemy naładować na kilka sposobów – i to bez konieczności jechania na stację benzynową. Samochód elektryczny możemy naładować ze zwykłego gniazdka z domu. Zostawiając je podłączone do sieci na noc – rano możemy cieszyć się naładowanym samochodem. 

Ładowanie samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznego zdjęcie: Unsplash/Andrew Roberts

Jak ładuje się samochód elektryczny?

Ale po kolei. Jak już wspomnieliśmy, prędkość ładowania, zależy m.in. od metody ładowania, jaką zastosujemy w naszym samochodzie.

Ładowanie ze zwykłego gniazdka w domu. Domowe gniazdko nie jest najszybszą metodą. Przy tej formie ładowania należy pamiętać, że w gniazdku korzystamy z prądu zmiennego o natężeniu 230V i natężeniu 16A. Ładowanie aut elektrycznych w tym przypadku przy użyciu gniazda AC. Niestety nie jest to najszybsza metoda ładowania elektryka.

W czasie ładowania korzystamy wówczas z mocy ok. 2,3 kW w godzinie. To oznacza, że jeśli zostawimy samochód na całą noc, rano możemy cieszyć się w miarę zadowalającym zasięgiem. Jeżeli mamy np. samochód z akumulatorem 40 kWh, musimy liczyć się, że rano nie będziemy „naładowani pod korek”. Ogólnie ta forma potrafi zająć kilkadziesiąt godzin

Stacja szybkiego ładowania Shell IONITY
Shell i IONITY budują kolejne dwie stacje ładowania zdjęcie: Shell/IONITY

Wallbox’em w domu

Ładowanie samochodu z tzw. wallbox’a. Tutaj warto pamiętać, że naładowanie samochodu elektrycznego z wallbox’a odbywa się przy użyciu prądu zmiennego – AC. Wallbox daje większe możliwości niż ładowanie ze zwykłego, domowego gniazdka i znacznie skraca czas ładowania samochodu elektrycznego. Jednofazowy wallbox ma moc ok. 7,5 kW. Z kolei 3-fazowy nawet 22 kW. 

Ile czasu ładuje się prądem stałym?

Ze wszystkich dostępnych na rynku rozwiązań, najszybszą metodą ładowania samochodu elektrycznego, są stacje szybkiego ładowania. W profesjonalnych ładowarkach, jakie znajdziemy na stacjach szybkiego ładowania mamy do czynienia z wykorzystywaniem prądu stałego – DC. Korzystają one z mocy średnio od 25-150 kW.

Ładowanie Porsche Taycan na stacji IONITY zajmuje kilkanaście minut
zdjęcie: Porsche

Szybkie ładowarki

Dla przykładu, korzystając z ładowarki 50 kW, możemy naładować swój samochód elektrycznych w zakresie 20-80 proc. w około 30-60 minut. Szybkich ładowarek jest jednak wciąż mało w naszym kraju. Wydłuża to niestety czas potrzebny na uzupełnienie energii, bo musimy często czekać w kolejce.

Pojemności baterii w aucie elektrycznym a czas

Czas ładowania przykładowego samochodu elektrycznego z baterią 58 kWh, wynosi średnio ok. 28 godzin, przy ładowaniu samochodu ze zwykłego domowego gniazdka w zakresie od 0-100 proc. W przypadku domowego wallboxa o mocy 11 kW wyniesie ok. 6 godzin.

Koncepcyjny model elektrycznego Mercedesa VISION EQXX może przejechać na jednym ładowaniu 1000 km
Koncepcyjny model elektrycznego Mercedesa VISION EQXX może przejechać 1000 km na jednym ładowaniu zdjęcie: Mercedes

W przypadku stacji ładowania DC o mocy 50 kW będziemy musieli spędzić na ładowaniu ok. godziny, zaś gdyby ta stacja posiadała moc 100 kW, czas skróciłby się w zasadzie o połowę – do 35 minut. 

Ogólnie rzecz biorąc jednym z istotnych czynników, który determinuje ładowanie auta elektrycznego jest moc ładowania.

Czas ładowania samochodu elektrycznego – bateria

Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy także od samej baterii. Warto pamiętać, że nigdy nie należy rozładowywać jej do końca. Dlaczego?

Chodzi przede wszystkim o to, że stosowane w samochodach elektrycznych akumulatory litowo-jonowe mogą się uszkodzić. To przekłada się na liczbę cyki życia baterii.

Żywotność baterii ma znaczenie

W tym momencie należy nadmienić, że to, że kierowca stresuje się tym, że widzi na wskaźniku 0 proc., nie oznacza, że akumulator jest rozładowany do zera.

Akumulatory są konstruowane przez producentów w ten sposób, że posiadają specjalne mechanizmy obronne, które w rzeczywistości nigdy nie dopuszczą do całkowitego rozładowania akumulatora. 

W tej sytuacji optymalny poziom ładowania baterii wynosi od 50-80 proc. 

Ładowanie samochodu elektrycznego – które rozwiązanie lepsze?

Zgodnie z opublikowanym w lipcu 2021 roku badaniem przeprowadzonym przez EV Klub Polska we współpracy z marką Volkswagen oraz InsightOut Lab, dla większości użytkowników samochodów elektrycznych, naładowanie akumulatora nie jest kluczowym aspektem.

Większość użytkowników elektryków po prostu woli naładować samochód elektryczny w domu lub w pracy. Jakie są plusy takiego rozwiązania? Samochód elektryczny ładuje się w czasie, w którym kierowcy siedzą w pracy, bądź śpią. Z badania wynika, że 83 proc. kierowców elektryków woli ładować swój samochód z prywatnych źródeł energii. 

– POWÓD JEST PROSTY – TO BARDZO KOMFORTOWE ROZWIĄZANIE, W PRAKTYCE NIERÓŻNIĄCE SIĘ OD ŁADOWANIA SMARTFONA. A PONADTO JEST NAJBARDZIEJ OPŁACALNE POD WZGLĘDEM FINANSOWYM. DZIĘKI MOŻLIWOŚCI SKORZYSTANIA Z TARYFY NOCNEJ G12 PRZEJECHANIE 100 KM SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM KLASY KOMPAKTOWEJ MOŻE KOSZTOWAĆ TYLKO OK. 9 ZŁ. BIORĄC POD UWAGĘ OBECNE CENY PALIWA, NA POKONANIE TEGO SAMEGO DYSTANSU PORÓWNYWALNYM SAMOCHODEM SPALINOWYM MUSIELIBYŚMY WYDAĆ OK. 30 ZŁ – WYJAŚNIAŁ ALBERT KANIA Z POLSKIEGO STOWARZYSZENIA PALIW ALTERNATYWNYCH.

Ładowanie samochodu elektrycznego – koszt

Ładowanie elektryka różni się między sobą w zależności od metody – nie tylko jeśli chodzi o czas, ale także i koszty. Tutaj kluczowy jest sposób, w jaki ładujemy nasz samochód. Okazuje się, że ceny za 1 kWh w przypadku szybkich stacji ładowania wahają się od 1,29 do 2,99 zł. W przypadku ładowania prądem przemiennym – AC – należy liczyć się z wydatkiem w przedziale 0,99 – 1,59 zł za 1 kWh. 

Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w przypadku samochodów miejskich, które charakteryzują się mniejszym zasięgiem, naładowanie auta do pełna to wydatek do 80 zł, w przypadku korzystania ze złącza DC

W ramach kampanii „elektromobilni.pl” PSPA przygotowało specjalny kalkulator dotyczący kosztów ładowania. Dzięki niemu kierowcy mogą porównać koszty ładowania swojego elektryka o w różnych miejscach: na stacjach GreenWay, Lotos, Orlen, PGE, Tauron, czy innych. 

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię