Niedobór chipów psuje nastroje producentów samochodów. O powrocie do wyników sprzed pandemii można zapomnieć, dopóki na rynku będzie utrzymywał się niedobór półprzewodników. Sprzedaż samochodów w 2021 roku w Europie spadła o 1,5 proc.

  • Sprzedaż nowych samochodów w Europie spadła o 1,5 proc. w stosunku do 2020 roku
  • W stosunku do 2019 roku rynek zmalał o 25 proc.
  • Najpopularniejszą marką i grupą, która najwięcej sprzedaje był Volkswagen

Sprzedaż samochodów w Europie spada

Według Europejskiego Stowarzyszenia producentów samochodów ACEA sprzedaż samochodów osobowych w Europie spadła w grudniu o 21,7 proc.

W Europie marką numer jeden był niemiecki Volkswagen, którego sprzedaż spadła w ubiegłym roku o 6,2 proc. do 1 274 137 samochodów. Na drugim miejscu uplasował się Peugeot, ze spadkiem 2,3 procent. Francuski Peugeot sprzedał w ubiegłym roku 724 383 samochodów. To tylko o 12 000 więcej niż Toyota, która zajęła trzecie miejsce. Warto wspomnieć, że jeszcze w 2020 roku japoński koncern był na szóstej pozycji.

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross zdjęcie: Toyota

Największe wzrosty odniosły grupy, które najlepiej radziły sobie z niedoborem chipów – Hyundai i Toyota.

W 2021 r. na rynkach UE, Wielkiej Brytanii i EFTA zarejestrowano było łącznie 11 774 885 nowych samochodów osobowych. Tylko w grudniu zarejestrowano 950 218 samochodów.

Brak chipów psuje plany producentów

ACEA wskazuje, że 2021 rok, był rokiem ekstremalnej zmienności, ponieważ producenci samochodów traktowali priorytetowo produkcję najbardziej dochodowych modeli i pojazdów zelektryfikowanych, aby poradzić sobie z brakiem chipów. Nadzieje, że rynek gwałtownie odbuduje się po zakłóceniach spowodowanych koronawirusem w 2020 roku, nie spełniły się i nie zbliżyły nawet producentów do poziomów z 2019 roku.

W porównaniu z 2019 rokiem rynek spadł o 25 procent. Wówczas to sprzedano 15 805 752 samochodów osobowych. Sprzedaż w 2020 roku spadła o 24,3 procent w stosunku do 2019 roku.

Producenci samochodów w Europie – rośnie Hyundai i Toyota

Jednym z czarnych koni ubiegłego roku był Hyundai Group, który sprzedał w Europie 1 018 563, co stanowi 21-procentowy wzrost, a do Renault tracił zaledwie 75 000 sztuk. W 2010 roku Hyundai wyprzedził Renault o 400 000 sztuk.

Producent pojazdów Hyundai i Kia odnotował w 2021 roku wzrost udziału w rynku do 8,7 procent, z 7 procent w 2020 roku, ponieważ był w stanie uniknąć paraliżujących przestojów zakładów związanych z niedoborem chipów.

KIA e-Niro w trakcie jazdy
KIA e-Niro zdjęcie: KIA

Grupa Toyota, do której należy Lexus, urosła o 9,6 procent. Sprzedaż w 2021 roku w Europie sięgnęła 760 178 samochodów, a jej udział w rynku wzrósł do 6,5 procent, z 5,8 procent w 2020 roku. Toyota wyprzedziła producenta Daimlera, stając się szóstą co do wielkości grupą.

Przetasowanie na rynku producentów

Sprzedaż BMW Group wzrosła o 1,3 procent i wyniosła 858 762 samochodów. Zarówno marki BMW (wzrost o 1,2 proc.) jak i Mini (wzrost o 1,7 proc.) odnotowały wzrost. Udział BMW w rynku pozostał w dużej mierze na niezmienionym poziomie 7,3 proc., w porównaniu z 7,1 proc. w 2020 roku.

BMW iX w montowni w fabryce w Monachium

Stellantis, który powstał 16 stycznia ubiegłego roku, po połączeniu Grupy PSA i Fiat Chrysler Automobiles, sprzedał 2 378 979 samochodów, co oznacza spadek o 1,8 procent. Udział w rynku wyniósł 20,2 proc. – tyle samo, co w 2020 roku.

Grupa Volkswagen na tronie

Grupa Volkswagen pozostała największym europejskim producentem samochodów, ze sprzedażą 2 944 117 aut. Sprzedaż w 2021 roku spadła o 3,7 procent, co dało koncernowi z Wolfsburga 25-procentowy udział w rynku, czyli o 0,6 punktu procentowego mniej niż w 2020 roku.

Grupa Renault, trzecia co do wielkości grupa w Europie, odnotowała sprzedaż na poziomie 1 093 539 samochodów. Udział w rynku wyniósł 9,3 procent, czyli o 1 pkt procentowy mniej, niż w 2020 roku.

Elektryczne Renault Mégane E-TECH
Ceny elektrycznego Renault Mégane E-TECH zaczynają się od 154 tys. zł. zdjęcie: Renault

Sprzedaż Jaguara Land Rovera sięgnęła 149 784 samochodów. Sprzedaż Land Rovera spadła o 0,9 procent, ale z kolei Jaguar spadł o 18,5 procent.

Daimler miał również słaby rok, ze sprzedażą na poziomie 678 574 samochodów, co stanowi 11-procentowy spadek. Udział producenta w rynku spadł do 5,8 proc. z 6,4 proc. w 2020 roku. Mercedes stracił również koronę światowej sprzedaży w segmencie premium na rzecz BMW.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię