’Wall Street Journal” pisze, że BMW wstrzymało eksport samochodów do Rosji. Dodatkowo bawarski producent podał we wtorek, że zaprzestanie montażu samochodów u swojego partnera w Kaliningradzie.

  • BMW wstrzymuje dostawy samochodów do Rosji
  • BMW zawiesza także produkcję samochodów w Kaliningradzie
  • Oprócz BMW, na takie obostrzenia zdecydował się m.in. Jaguar Land Rover, czy Volvo

BMW wstrzymuje dostawy do Rosji

– Potępiamy agresję na Ukrainę i z wielkim niepokojem i przerażeniem śledzimy rozwój wydarzeń. Ze względu na obecną sytuację geopolityczną wstrzymamy do odwołania naszą lokalną produkcję i eksport na rynek rosyjski – mówi rzecznik BMW cytowany przez „WSJ”.

BMW podkreśla także, że z powodu wojny w Ukrainie cierpią niektóre fabryki BMW. W Ukrainie zlokalizowanych było bowiem kilku dostawców części.

Fabryka BMW w Monachium zdjęcie
BMW iX w montowni w fabryce w Monachium
zdjęcie: BMW

BMW wstrzymuje produkcję w Kaliningradzie

BMW produkuje swoje samochody w Kaliningradzie. Dwa lata temu, firma nawiązała współpracę z rosyjskim producentem Avtotor, który montuje auta z tak zwanych zestawów semi-knockdown. Zestawy te zawierają już pewne komponenty i są w całość montowane w fabryce w samochodach. „WSJ” wskazuje, że jest to powszechna praktyka, a tego typu działania podejmowane są w momencie, w którym nie ma interesu ekonomicznego budowania całej fabryki.

Fabryka samochodów BMW zdjęcie: BMW
Fabryka samochodów BMW zdjęcie: BMW

BMW nie jest jedyne. Volvo też wstrzymuje dostawy samochodów do Rosji

28 lutego Volvo podało, że zawiesza do odwołania dostawy samochodów na rynek rosyjski.

Volvo podjęło taką decyzję w związku z nałożonymi przez Unię Europejską i USA sankcjami na Rosję. To zaś generuje dla producentów samochodów ryzyko związane z handlem z Rosją. 

Tył samochodu Volvo C40 Recharge
zdjęcie: Volvo

Reuters wskazuje, że szwedzki producent samochodów wysyła do Rosji swoje samochody wyprodukowane w Chinach, USA i Szwecji. W ubiegłym roku Volvo sprzedało w Rosji 9000 samochodów.

Wojna na Ukrainie a rosyjskie problemy 

Problemy rosyjskiego rynku motoryzacyjnego nie kończy się na Volvo. Najbardziej Rosjan dotknęła chyba informacja, że koncern paliwowy BP podał, że wycofuje się ze swojego udziału w największej rosyjskiej spółce petrochemicznej – Rosniefcie. Decyzja BP została podjęta po Niemcach 30 latach współpracy. 

Logo marki Volvo
Zdjęcie: Unsplash/Adam Cai

Także ciężarowa część Volvo zapowiedziała, że wstrzymuje produkcję i sprzedaż swoich ciężarówek w Rosji. Agresja na Ukrainę doprowadziła także do tego, że Daimler Truck podał w poniedziałek, że zawiesza prowadzenie swojego biznesu w Rosji. Daimler współpracował na terenie Rosji z tamtejszym Kamazem. 

Wcześniej Volkswagen podawał, że na kilka dni zatrzyma produkcję w dwóch swoich zakładach zlokalizowanych w Rosji. Jest to m.in. związane z brakiem dostaw części, które dotychczas były produkowane na Ukrainie.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię