W 1900 roku współzałożyciel firmy Rolls-Royce, Charles Rolls, przepowiedział elektryczną przyszłość motoryzacji. Po nabyciu pojazdu elektrycznego o nazwie Columbia Electric Carriage przewidział jego przydatność jako czystej i cichej alternatywy dla silnika spalinowego – pod warunkiem istnienia wystarczającej infrastruktury do jego obsługi. Ponad 120 lat później, Rolls-Royce spełnił przepowiednię swojego ojca założyciela – przedstawił model Spectre. 

  • Rolls-Royce pokazał swój pierwszy samochód elektryczny
  • Rolls-Royce Spectre ma zasięg 520 km wg norm WLTP
  • Auto będzie dostępne w czwartym kwartale 2023 roku

Rolls-Royce Spectre — pierwszy elektryczny Rolls-Royce

Rolls-Royce Motor Cars prezentuje swój pierwszy w pełni elektryczny model – Spectre – który obwieszcza początek nowej ery. W czasie jej trwania całe portfolio modelowe do 2030 r. zostanie zelektryfikowane. Zobowiązanie to przyczyni się do wzmocnienia wrażeń z jazdy Rolls-Roycem – natychmiastowej dostępności momentu obrotowego, ciszy w kabinie podczas jazdy i poczucia, że samochód porusza się tylko na jednym biegu. Rolls-Royce Spectre reprezentuje całkowicie nową klasę samochodów, Ultraluksusowe Elektryczne Super Coupé – symbol świetlanej, śmiałej, zelektryfikowanej przyszłości

Spectre posiada wszystkie cechy, które stanowią o legendzie marki. Ten niesamowity samochód – stworzony od podstaw jako nasz pierwszy w pełni elektryczny model – jest cichy, potężny i pokazuje, jak doskonale Rolls-Royce jest przygotowany do elektrycznej motoryzacji. W pełni elektryczny napęd samochodu zapewni marce trwały sukces i pozycję, a przy okazji uwypukli cechy, która sprawiają, że Rolls-Royce jest Rolls-Roycem. Spectre definiuje kierunek przyszłego rozwoju naszej marki i w pełni odpowiada na wezwania najbardziej wymagających osób: by podnieść jakość doświadczeń, jaką daje jazda z napędem elektrycznym. Spectre jest przede wszystkim Rolls-Roycem, a dopiero potem samochodem elektrycznym – mówi Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars – mówi Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars.

Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre — design samochodu

Podczas prac nad zasadniczymi szkicami Rolls-Royce Spectre, zespół kreatywny marki inspirował się konceptami współczesnych jachtów, szczególnie zaś ich prostą i precyzyjną linią, inteligentnym wykorzystaniem refleksów i zastosowaniem przewężeń, by uzyskać budzące emocje sylwetki.

Spectre posiada najszerszy grill Pantheon spośród wszystkich modeli Rolls-Royce’a. Jego lamelki są w odpowiedni sposób wyprofilowane, a cała konstrukcja jest teraz zabudowana w jednej płaszczyźnie. Wszystko zaprojektowano po to, by poprowadzić powietrze wokół przodu samochodu i wzmocnić w aparycję Spectre dzięki temu, że w grillu odbija się otoczenie. Po zmroku obecność Spectre potwierdza delikatne podświetlenie grilla przez 22 diody LED rozświetlające idealnie wypiaskowane tylne powierzchnie każdej lamelki.

Wnętrze Rolls-Royce Spectre
Wnętrze Rolls-Royce Spectre

Ich delikatny blask odbity na wypolerowanych przednich powierzchniach ma na celu stworzenie subtelnego, trójwymiarowego nocnego znaku rozpoznawczego. Wraz z figurką Spirit of Ecstasy (której kształty nieco zmieniono, by stały się bardziej opływowe, co samo w sobie jest efektem łącznie 830 godzin prac nad modelowaniem i badań w tunelu aerodynamicznym), grill wzmacnia rekordowy współczynnik oporu, którego wartość wynosi jedynie 0,25 cd. To sprawia, iż Spectre jest najbardziej aerodynamicznym modelem w historii marki.

Ostra pionowa linia maski Rolls-Royce Spectre wiedzie oko ku tyłowi, ku monolitycznym bokom. Nadwozie Spectretworzy wrażenie ruchu poprzez odzwierciedlenie mijanej pod nim drogi, podobnie do tego, jak na kadłubie jachtu regatowego tnącego fale odbija się ocean. Ta „zwiewna linia” pokazuje, czym jest legendarna “jazda na latającym dywanie” (tzw. magic carpet drive), zaś inspiracją dla wznoszącej się delikatnie do przodu linii boków był unoszący się dziób nabierającego prędkości jachtu motorowego.

Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre

Wnętrze Rolls-Royce Spectre

Wnętrze Rolls-Royce Spectre pełne jest najbardziej zaawansowanych technologicznie elementów Bespoke. Nawiązują do ponadczasowej tajemnicy nocnego nieba. Po raz pierwszy seryjnie produkowany Rolls-Royce może mieć drzwi Starlight Doors z 5876 delikatnie rozświetlonymi „gwiazdami”. Otwierane “pod wiatr” drzwi można również zamówić z wyposażeniem w drewniane panele Canadel Panelling. Ich nazwa pochodzi od zatoki na południu Francji, gdzie Sir Henry Royce wraz z zespołem projektantów spędzali zimy.

Eteryczny nocny wątek przywołuje również rozświetlona deska rozdzielcza Spectre. Stworzona podczas dwóch lat i 10000 godzin zespołowej pracy, zawiera tabliczkę z nazwą modelu otoczoną ponad 5,5 tys. gwiazd. Gdy samochód jest wyłączony, iluminacja deski (mieści się po stronie pasażera) jest kompletnie niewidoczna.

Wnętrze Rolls-Royce Spectre
Wnętrze Rolls-Royce Spectre
Wnętrze Rolls-Royce Spectre
Wnętrze Rolls-Royce Spectre
Wnętrze Rolls-Royce Spectre

Architektura elektrycznego Rolls-Royce’a

Model Spectre powstał na bazie Architektury Luksusu – stworzonej przez markę aluminiowej przestrzennej ramy. Z myślą o Spectre inżynierowie Rolls-Royce’a przygotowali jej wersję o 30 proc. sztywniejszą (w porównaniu z innymi modelami marki), a to dzięki fragmentom z wytłaczanego aluminium i integracji baterii ze strukturą samochodu. Plastyczność konstrukcji pozwoliła również na umieszczenie podłogi w połowie pomiędzy strukturą progów, nie zaś na nich lub pod nimi. W utworzonym kanale pomiędzy baterią a podłogą przebiegają kable i system kontroli klimatyzacji. Sama bateria została zamontowana poniżej, zapewniając idealnie gładki profil pod podłogą. To wszystko nie tylko tworzy niską pozycję do siedzenia i otacza kabinę. Bateria jest też materiałem wygłuszeniowym o wadze niemal 700 kg.

Zawieszenie Rolls-Royce’a Spectre

Rygorystyczny program jazd testowych po różnych zakątkach świata pozwolił inżynierom marki na dostrojenie systemu zawieszenia Planar do ery elektryfikacji. Korzystając z gamy systemów informatycznych, dzięki dokładnie sprecyzowanym reakcjom na sygnały od kierowcy i warunki na drodze, Planar zapewnia charakterystyczne wrażenia z „jazdy na latającym dywanie”.

Dzięki systemowi nowych elementów informatycznych i wykorzystaniu możliwości szybkiego przetwarzania danych Planar jest w stanie rozłączyć poprzeczne stabilizatory, pozwalając każdemu kołu pracować niezależnie, co zapobiega wstrząsom powstającym, gdy jedna część samochodu napotyka na nierówność na drodze. System umożliwia również redukcję innych niedogodności powodowanych przez braki w nawierzchni.

Gdy system zidentyfikuje konieczność skrętu, Planar ponownie spaja wspomniane części i usztywnia amortyzatory, a system skrętności czterech kół zostaje przygotowany do aktywacji, by wejście i wyjście z zakrętu było jak najłatwiejsze. Podczas pokonywania zakrętu monitorowanych jest 18 czujników, ponadto parametry skręcania, hamowania, dostarczania mocy i zawieszenia są dostosowane do siebie tak, aby Spectre pozostał stabilny. Efektem jest prostota prowadzenia.

Moc i zasięg elektrycznego Rolls-Royce’a

Ostateczne dane dotyczące mocy, przyspieszenia i zasięgu wciąż są doprecyzowywane, jako że Rolls-Royce Spectre wchodzi w ostatnią fazę testów, które zakończą się w drugim kwartale 2023 r. Wstępne dane wskazują na to, że zasięg Spectre wyniesie 520 km WLTP, dostępny moment obrotowy to 900Nm z napędu o mocy 430 kW. Szacuje się, że od 0 do 100 km/h przyspieszy w 4,5 sek.

Jako że Spectre ma wciąż przed sobą miesiące testów i optymalizacji, poniższe liczby mogą się zmienić przed oficjalnym potwierdzeniem, które nastąpi przed debiutem rynkowym w 4 kwartale 2023 r.

Firma ujawnia, że cena elektrycznego Rolly-Royce’a będzie oscylować pomiędzy cenami Cullinana i Phantoma. Oznacza to, że mówimy o wydatku w okolicach 400 000 euro.

Zobacz też: zapowiedź modelu Bentley Mulliner Batur

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię