Aktualizacja Audi Q4 e-tron stała się faktem. Rodzina Audi Q4 e-tron bardziej niż inne e-modele przyczyniła się do silnego wzrostu dostaw w pierwszej połowie 2023 roku (+51,2 procent). W roku modelowym 2024 samochód zostanie kompleksowo zaktualizowany o nowo dostrojone zawieszenie, zwiększoną wydajność, charakterystyczny dźwięk i ulepszone wyposażenie standardowe.
Aktualizacja Audi Q4 e-tron — cena
Oprócz zoptymalizowanej koncepcji napędu i wyższej mocy ładowania, Audi poszerza w swoich modelach zakres funkcji systemów wspomagających kierowcę. Dzięki opcjonalnemu adaptacyjnemu asystentowi tempomatu modele pomagają teraz także w zmianie pasa ruchu. Zaktualizowane modele będzie można zamawiać od 26 września w cenach zaczynających się od 52 950 euro.
Akumulator Audi Q4 e-tron po aktualizacji
Wszystkie modele Q4 e-tron są wyposażone w duży akumulator, który zapewnia 77 kWh energii netto (82 kWh brutto). Zoptymalizowany skład chemiczny ogniw poprawił moc ładowania prądem stałym. Dzięki temu w idealnych warunkach ładują się one w zakresie od 10 do 80 procent w około 28 minut. Modele quattro osiągają teraz maksymalną moc ładowania prądem stałym wynoszącą 175 kW. Modele z napędem na tylne koła – maksymalnie 135 kW.
Inteligentne zarządzanie ładowaniem
Funkcja ochrony akumulatora automatycznie ogranicza poziom naładowania do 80 procent, aby wydłużyć jego żywotność. Samochód poprzez inteligentne planowanie podróży i ładowania, przy użyciu planeru tras e-tron priorytetowo traktuje stacje HPC o wysokiej wydajności. Jeśli kierowca pojedzie sugerowaną trasą, system aktywuje wstępne kondycjonowanie akumulatora na czas, zanim samochód dotrze do zapisanej stacji ładowania.
Jeśli kierowca wybierze stację HPC jako miejsce docelowe, system aktywuje klimatyzację termiczną, aby zapewnić jak najszybsze naładowanie akumulatora na stacji. Po raz pierwszy w rodzinie modeli Audi Q4 e-tron dostępna będzie także funkcja post-kondycjonowania. W tym przypadku system zarządzania temperaturą pojazdu chłodzi akumulator, jeśli na przykład przekroczy on ustalony próg temperatury po jeździe lub ładowaniu.
Nowy układ napędowy o wyższej wydajności i większej mocy
Wszystkie modele Audi Q4 e-tron będą wyposażone w stale wzbudzoną maszynę synchroniczną (PSM) na tylnej osi.
Aktualizacja zapewnia rodzinie modeli Audi Q4 e-tron całkowicie przeprojektowany PSM, charakteryzujący się wyższą wydajnością i większą mocą. Modele te charakteryzują się większym zasięgiem i lepszym dostarczaniem mocy. Elektryczny SUV otrzyma w ten sposób większy zasięg. Na przykład Audi Q4 Sportback 45 e-tron osiąga zasięg do 562 kilometrów w cyklu WLTP.
Audi Q4 45 e-tron oraz Sportback z napędem na tył wytwarzają moc 286 KM i przyspieszają do 100 km/h w 6,7 sekundy. Audi Q4 45 e-tron quattro i Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro o mocy 210 kW (286 KM) potrzebują 6,6 sekundy. Najwyższe modele Audi Q4 55 e-tron quattro i Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro o mocy 250 kW (340 KM) przyspieszają od pełnego zatrzymania do prędkości autostradowej w zaledwie 5,4 sekundy. Maksymalna prędkość wszystkich modeli wynosi 180 km/h (112 mph).
Nowy silnik elektryczny wykorzystuje zoptymalizowane zarządzanie temperaturą w celu zapewnienia większej wydajności. System charakteryzuje się energooszczędnym chłodzeniem. Geometria, rozmieszczenie zębatek w skrzyni biegów oraz ukształtowane elementy dystrybucji oleju, sprawiają, że temperatury w układzie napędowym prawie nie rosną. Z kolei obwód chłodzenia zapewnia odpowiednią temperaturę oleju. Powiązanym elementem jest płaszcz chłodzący wodę na zewnątrz stojana.
Zmiany w układzie kierowniczym
Zgodnie z DNA Audi, nowe zestrojenie zawieszenia poprawia równowagę, zapewniając jeszcze większy komfort i stabilność. Charakterystykę układu kierowniczego i regulację amortyzatorów specjalnie dostosowano. Rezultatem jest harmonijne tłumienie, lepsza reakcja układu kierowniczego i lepsza kontrola obciążenia.
Aktualizacja Audi Q4 e-tron przynosi także niższe o 15 milimetrów zawieszenie. Nowe zestrojenie amortyzatorów oraz układu kierowniczego zapewniać mają zrównoważone, solidne wrażenia z jazdy i typową dla Audi sportową reakcję układu kierowniczego.
Wspomaganie zmiany pasa ruchu
Opcjonalnie aktualizacja umożliwia po raz pierwszy w rodzinie Audi Q4 e-tron korzystanie ze wspomagania zmiany pasa ruchu w połączeniu z adaptacyjnym asystentem jazdy przy prędkościach powyżej 90 km/h na autostradach. Nowy system wykorzystuje białe strzałki na desce rozdzielczej i na wyświetlaczu przeziernym. Wskazują one kierowcy, czy może bezpiecznie zmienić pas i na który pas może zjechać. Jeśli kierowca zainicjuje zmianę poprzez dotknięcie kierunkowskazu, system aktywnie pomoże mu w kierowaniu. Wspomaganie zmiana pasa ruchu jest możliwe dzięki danym z tylnego radaru.
Ponadto adaptacyjny tempomat rozszerza funkcjonalność, wykorzystując niewielkie korekty układu kierowniczego, aby utrzymać samochód na środku pasa ruchu. Aby zachować kontrolę boczną, wystarczy, że kierowca lekko dotknie kierownicy będącej częścią systemu, aby zademonstrować swoją uwagę.
Asystent boczny monitoruje ruch za i obok samochodu. Ostrzega on kierownicę, jeśli w krytycznej sytuacji zamierza zmienić pas ruchu. System ten wykorzystuje również informacje z tylnych czujników radarowych.
Kluczowe systemy wspomagania kierowcy są standardem, a opcjonalne systemy są dostępne z systemami plus, pro, systemami ochrony i ostrzegania oraz pakietami pomocy.
Wrażenia dźwiękowe
Dzięki aktualizacji Audi Q4 e-tron opcjonalnie otrzymał własną tożsamość akustyczną. Charakterystyczne „dźwięki charakteru” mają go odróżniać od innych elektrycznych modeli Audi oraz innych producentów.
Wszystkie modele będą słyszalne przy niskich prędkościach do około 25 km/h i większej, co jeszcze bardziej zwiększy bezpieczeństwo na drodze.
Cyfrowo generowany dźwięk jazdy, emitowany przez dwa głośniki zewnętrzne z tyłu i dwa głośniki wewnętrzne w tylnych drzwiach. System jest dostępny fabrycznie w postaci funkcji specjalnej. Ten innowacyjny krajobraz dźwiękowy zmienia się w zależności od obciążenia i prędkości.
Produkcja Audi A4 e-tron w Brukseli
Od końca roku, oprócz produkcji w Zwickau, Audi będzie produkować serię modeli Audi Q4 e-tron w swojej fabryce w Brukseli. Posunięcie to, będące odpowiedzią na duże zapotrzebowanie na ten model, pozwala Audi zwiększyć swoje moce produkcyjne. Audi Bruksela produkuje Audi Q8 e-tron i Audi Q8 Sportback e-tron od grudnia 2022 r. Zakład w Brukseli to pierwszy na świecie niezależnie certyfikowany, neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla zakład produkcyjny na dużą skalę w segmencie premium.