Samochody marki Alpine robią kolejny krok w kierunku elektromobilności. Marka przedstawiła elektryczny model Alpine A110 E-ternite. Auto ma nawet otwierany dach.
- Alpine A110 E-ternite został przygotowany na 60 rocznicę modelu A110 Berlinette
- Alpine A110 E-ternite ma otwierany dach
Elektryczny samochód Alpine
„Zamierzam zelektryfikować Alpine, aby zapewnić marce nieśmiertelność” – powiedział Luca de Meo chwilę po tym, jak objął kierownictwo Grupy Renault. Wyzwanie zostało podjęte przez Laurenta Rossi, prezesa Alpine, i konstruktorów marki. W ciągu niespełna roku zespół „do zadań specjalnych” zdołał zrealizować to wyzwanie, a nawet wyposażyć stworzony prototyp w otwierany dach.
Elektryczne Alpine A110 E-ternite
Owocem pionierskiej pracy jest elektryczne A110 E-ternité, powstałe dla uczczenia 60. rocznicy A110 Berlinette. Prototyp łączy przeszłość modelu z w 100 proc. elektryczną przyszłością marki i ukazuje zakres prowadzonych przez Alpine prac, zmierzających do stworzenia gamy nowych modeli marki.
Pojawienie się Luki de Meo w firmie i ogłoszenie zamiaru stworzenia w 100 proc. elektrycznej gamy modeli Alpine, jasno wskazało konstruktorom kierunek działań. Z punktu widzenia koncepcji „restomod” model A110 jest idealnym materiałem wyjściowym do prac badawczych, prawdziwym łącznikiem między przeszłością a jeszcze bardziej ambitną przyszłością.
Założenia elektrycznego Alpine A110
Założenia techniczne nowego auta elektrycznego były proste: zelektryfikować model Alpine A110 z zachowaniem osiągów, stabilizacji nadwozia i zwinności wersji spalinowej z wykorzystaniem mocnych stron, doświadczenia i technologii Grupy Renault.
Aby dodatkowo „podkręcić” wyzwanie, marka Alpine uzupełniła przedstawione założenia techniczne i wzbogaciła je o cztery następujące innowacje:
• innowacyjny system multimedialny z wykorzystaniem osobistego tabletu kierowcy,
• najnowszej generacji system audio z 8 głośnikami umożliwiającymi uzyskanie efektu surround;
• innowacyjne materiały pozwalające łączyć wysokie osiągi ze zrównoważonym rozwojem;
• „otwarty dach” pozwalający cieszyć się cichą pracą silnika elektrycznego i spełniający marzenie podróżowania elektrycznym Alpine A110 w otwartej kabinie.
Układ napędowy
Jako że Alpine jest jedną z marek należących do Grupy Renault, całkiem oczywiste było sprawdzenie w pierwszej kolejności, co już było dostępne na potrzeby tego nowego projektu w banku podzespołów i technologii. Moduły akumulatora trakcyjnego są identyczne, jak te w pełni elektrycznym Megane E-Tech. W celu uzyskania optymalnego rozkładu masy i znalezienia miejsca dla dwunastu modułów, konieczne było zaprojektowanie dla A110 specjalnych strukturalnych obudów i odpowiednie zmodyfikowanie wewnętrznej konstrukcji.
Pomimo dodania dwunastu modułów, całkowita masa Alpine A110 E-ternité pozostaje wciąż bardzo mała – zwiększa się o zaledwie 258 kg. Łączna masa wszystkich modułów wynosi 392 kg.
Nowa skrzynia biegów opracowana przez Alpine
Żadna z dostępnych w ramach marki skrzyń biegów nie pozwalała konstruktorom z Alpine na spełnienie założeń technicznych projektu A110 E-ternité. Konstruktorzy postanowili zatem stworzyć przyjemną i sprawną skrzynię biegów bez spadku momentu obrotowego, ale jednocześnie lekką i o niewielkich wymiarach.
Skrzynia została zaprojektowana przez Alpine we własnym zakresie. Ma ona podwójne sprzęgło (DCT) i elektroniczny układ sterowania, taki jak w spalinowej wersji A110, ale wymiary sprzęgła zostały zwiększone, by umożliwić przenoszenie dużego momentu obrotowego. Rozwiązanie w postaci podwójnego sprzęgła pozwala wyeliminować wahania momentu obrotowego przy zachowaniu kompaktowej budowy i lekkości całej konstrukcji.
Otwierany dach
Od szeregu lat napływały do firmy zapytania o A110 z otwieranym dachem. Dlatego marka podjęła decyzję o wyjściu naprzeciw temu wyzwaniu. Trudność polegała przede wszystkim na znalezieniu rozwiązania pozwalającego na szybkie wprowadzenie otwieranego dachu w konstrukcji Alpine A110. Konstruktorom udało się znaleźć proste i lekkie rozwiązanie bez naruszania sztywności nadwozia seryjnego A110 w postaci dwóch wtryskowo formowanych skorup z masy karbonowej pochodzącej z odzysku. Element został w całości zaprojektowany i wykonany z wykorzystaniem zasobów własnych firmy.
Innowacyjne materiały
Niektóre z kluczowych elementów samochodu zostały pokryte powłoką wykonaną z tworzywa na bazie lnu, które jest lekkie i bardziej przyjazne dla środowiska. Drugi prototyp w 100 proc. elektrycznego A110 E-ternité, posłużył jako poligon do przetestowania nowej technologii na niektórych elementach nadwozia i wnętrza, takich jak pokrywa silnika, dach, obramowanie tylnej szyby, korpusy siedzeń i tylny pas. Materiał użyty do wykończenia samochodu jest produkowany przez firmę Terre de Lin, która ma swoją siedzibę niedaleko Dieppe (Normandia, Francja).