Audi pokazało Audi activesphere concept. Stanowi on kulminację pojazdów koncepcyjnych spod znaku czterech pierścieni. Po Audi skysphere roadster z roku 2021, Audi grandsphere sedan i Audi urbansphere space concept z kwietnia 2022, Audi pokazało czterodrzwiowego crossovera coupé o wszechstronnej stylistyce nadwozia.

  • Zasięg Audi activesphere concept to ponad 600 km
  • Pojemność baterii to ok. 100 kWh
  • Audi activesphere concept wykorzystuje technologię ładowania 800 V

Nowe Audi activdesphere concept

Długość Audi activesphere concept to 4,98 m. Tylna część Sportback activesphere może zmienić się w otwartą skrzynię ładunkową („active back”) – idealną do przewożenia sprzętu rekreacyjnego, takiego jak rowery lub rzeczy do uprawiania sportów wodnych i zimowych. Samochód koncepcyjny został wymyślony i zaprojektowany w Audi Design Studio w Malibu. Kierownikiem studia jest Gael Buzyn.

— Activesphere jest wyjątkowy. To nowy typ crossovera, który sprytnie łączy elegancję Audi Sportback, praktyczność SUV-a i prawdziwe możliwości offroadowe – opisuje on pojazd.

Dzięki napędowi elektrycznemu i technologii szybkiego ładowania z modułowego systemu Audi PPE, Audi activesphere dołącza do rodziny pojazdów koncepcyjnych sphere. Samochód ma zasięg ponad 600 km i niezwykle szybki czas ładowania dzięki zastosowaniu technologii 800 V.

— Pojazdy koncepcyjne rodziny Sphere prezentują naszą wizję mobilności premium przyszłości. Przeżywamy zmianę paradygmatu, zwłaszcza jeśli chodzi o wnętrza przyszłych modeli Audi. Wnętrze staje się miejscem, w którym pasażerowie czują się jak w domu i mogą jednocześnie łączyć się ze światem zewnętrznym. Najważniejszą innowacją techniczną w Audi activesphere jest nasza adaptacja rozszerzonej rzeczywistości na potrzeby mobilności. Audi dimensions tworzy idealną syntezę między otoczeniem, a cyfrową rzeczywistością — Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.

W nowym Audi innowacyjna koncepcja obsługi, Audi dimensions, łączy świat fizyczny i wirtualny (czyli mixed reality), wyświetlając w czasie rzeczywistym treści cyfrowe w polu widzenia pasażerów. Zaawansowane technologicznie zestawy słuchawkowe zapewniają widok rzeczywistego otoczenia i trasy, a jednocześnie wyświetlają treści 3D i elementy interaktywne – konfigurowane indywidualnie dla kierowcy i pasażerów.

Oznacza to, że mogą być wyświetlane wszystkie informacje istotne dla kierowcy, takie jak stan jazdy i nawigacja. We wnętrzu pojazdu użytkownicy zestawów słuchawkowych mogą zobaczyć panele sterowania i inne wirtualne wyświetlacze o schludnej, minimalistycznej konstrukcji, które pozostają ukryte dla osób postronnych. Optyka rzeczywistości mieszanej daje użytkownikom możliwość precyzyjnej interakcji z tymi rzeczywistymi, choć niewidocznymi strefami dotykowymi, ponieważ zestawy słuchawkowe wyświetlają i wykonują funkcje, reagując w czasie rzeczywistym na dotyk użytkowników.

Audi activesphere concept
Audi activesphere concept

PPE – zindywidualizowana technika napędu

Audi activesphere posiada innowacyjny elektryczny system napędowy Audi: Premium Platform Electric, w skrócie PPE. Jest on rozwijany pod kierownictwem Audi wspólnie z Porsche AG. Pierwsze modele Audi produkcji seryjnej oparte na PPE zostaną zaprezentowane przed końcem 2023 roku.

Platforma PPE jest przeznaczona wyłącznie dla elektrycznych układów napędowych i w pełni wykorzystuje zalety tej technologii. Poprawia właściwości jezdne samochodów, jest ekonomiczna i daje możliwość oferowania wielu opcji pakietowych.

Dzięki temu Audi może skutecznie rozbudować gamę pojazdów elektrycznych w swoim portfolio o seryjnie produkowane samochody segmentów B i C. Centralnym elementem PPE jest moduł baterii umieszczony pomiędzy osiami. W Audi activesphere concept mieści on około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej powierzchni pomiędzy osiami pozwala na uzyskanie stosunkowo płaskiego układu akumulatora.

Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi napędzanego na cztery koła Audi activesphere concept dostarczają łącznie 325 kW mocy i 720 niutonometrów systemowego momentu obrotowego. Zawieszenie zarówno z przodu, jak i z tyłu jest pięciowahaczowe.

Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept

Szybkie ładowanie pod napięciem 800 V

Sercem techniki napędowej we wszystkich przyszłych modelach PPE będzie technologia ładowania 800 V. Dzięki niej, na stacjach szybkiego ładowania o mocy 270 kW, będzie można naładować akumulator w bardzo krótkim czasie. Podobnie jest w tej chwili w Audi e-tron GT quattro. Wraz z PPE, ta rewolucyjna technologia po raz pierwszy wkroczy do produkowanych w wysokich wolumenach samochodów klasy średniej i luksusowej.

Technologia PPE umożliwia czas ładowania zbliżony do konwencjonalnego postoju na tankowanie samochodu z silnikiem spalinowym. Już 10 minut to wystarczający czas, by zabrać na pokład wystarczającą ilość energii do zasilenia samochodu na ponad 300 kilometrów.

W ciągu niespełna 25 minut akumulator o pojemności 100 kWh ładuje się od 5 do 80 procent. W ten sposób, w połączeniu z zasięgiem ponad 600 km, Audi activesphere pozycjonuje się jako pojazd bezwarunkowo nadający się do pokonywania długich dystansów.

Audi activesphere concept

Audi activesphere concept — wygląd zewnętrzny

Wymiary auta – 4,98 metra długości, 2,07 metra szerokości i 1,60 metra wysokości – sprawiają, że Audi activesphere concept należy do segmentu premium. Typowy dla samochodu elektrycznego rozstaw osi wynosi 2,97 m, co zapewnia maksymalną przestrzeń na nogi dla pasażerów. Zwisy przedni i tylny są odpowiednio krótkie, co sprawia wrażenie znacznie bardziej kompaktowego niż wskazują na to same liczby.

Duże 22-calowe koła i prześwit, płaska kabina typowa dla Audi oraz dynamiczny łuk dachu nadają autu proporcje przypominające samochód sportowy.

Opony o rozmiarze 285/55 są wystarczająco obszerne, by poradzić sobie w każdym terenie, a ich wyprofilowany bieżnik podkreśla możliwości modelu activesphere do jazdy w terenie. Koła mają ruchome segmenty: podczas jazdy w terenie otwierają się one dla optymalnej wentylacji, a zamykają na drodze w celu uzyskania optymalnej aerodynamiki. Lusterka kamerowe na dwóch przednich drzwiach również zostały zaprojektowane specjalnie w celu zminimalizowania oporu powietrza.

Szklane elementy nowego Audi

Znaczną część nadwozia pojazdu stanowią powierzchnie szklane – i to bynajmniej nie tylko na wysokości głowy. W przedniej części activesphere znajdziemy charakterystyczny dla marki Audi element stylistyczny – osłonę Singleframe. Tutaj została ona zaprojektowana jako przezroczysta szyba, która zapewnia pasażerom niezakłócony widok na przestrzeń przed pojazdem.

Wygląd zewnętrzny podkreśla możliwości terenowe pojazdu, a obszerne nadkola sygnalizują obecność zmiennego, elektronicznie sterowanego napędu na cztery koła quattro. Prześwit Audi activesphere można zwiększyć o 40 milimetrów w stosunku do podstawowej wysokości 208 milimetrów lub obniżyć o taką samą wartość podczas jazdy po utwardzonej drodze. Podczas szybkiej jazdy wpływa to korzystnie zarówno na środek ciężkości, jak i na aerodynamikę. Kąt natarcia Audi activesphere – istotny dla jazdy w terenie – wynosi 18,9 stopnia, kąt zejścia 28,1 stopnia.

Zmienny prześwit to nawiązanie do rodziny modelowej Audi allroad. Począwszy od pierwszej generacji, istotną cechą konstrukcyjną tych pojazdów jest zawieszenie pneumatyczne ze zmiennym prześwitem oraz podwozie z elementami zabezpieczającymi. Równie istotna dla wszystkich modeli allroad jest opcja pakietu Avant.

Activesphere to jednocześnie pierwszy model Audi typu Sportback zawierający elementy stylistyczne i rozwiązania techniczne wersji allroad. Z tego powodu Audi nazywa nowy wariant nadwozia „active back”, w odróżnieniu od allroad.

Audi activesphere concept charakteryzuje się ciemnymi powłokami o wysokim połysku w kolorze Arctic Teal z przodu, z tyłu i po bokach poniżej drzwi oraz matowymi powierzchniami, które wizualnie łączą płytę podłogową i kabinę. Umieszczono tu także ułożone równolegle do siebie zazębiające się listwy. Zazębienia pojawiają się wyraźnie po zwiększeniu prześwitu, wizualizując tryb off-road.

Podobnie jak w przypadku Audi grandsphere concept, drzwi Audi activesphere, przymocowane do słupków A i C z przodu i z tyłu, otwierają się w przeciwnych kierunkach. Nie ma tu słupka B.

Audi activesphere concept — wnętrze

W architekturze przestrzeni dominują pionowe i poziome powierzchnie oraz kąty proste. Strefy wewnętrzne charakteryzują się poziomym kontrastem kolorystycznym, a centralnym punktem pojazdu są powierzchnie siedzeń oraz drzwi i panele przednie w kolorze ciepłej czerwieni lawy wulkanicznej. Gdy patrzy się na nie przez boczne okna, kontrastują one z ciemnym wyglądem zewnętrznym. Powyżej i poniżej tej centralnej strefy również dominują ciemne kolory (czarny, antracytowy i ciemnoszary).

Cztery pojedyncze fotele wyglądają niczym przedłużenie wysokiej, ciągnącej się przez całą długość, konsoli środkowej. Górna część wewnętrznej strony siedziska, spoczywająca na konsoli środkowej, jest jednocześnie podłokietnikiem. Projektanci wyobrazili sobie siedzisko, oparcie i powierzchnie ramion jako trzy oddzielne elementy.

Gdy Audi activesphere concept porusza się w trybie autonomicznym, deska rozdzielcza, kierownica i pedały chowają się. Jeśli kierowca chce przejąć stery, deska rozdzielcza wraz z kierownicą „wyjeżdża” ze swojej płaskiej pozycji pod przednią szybą. Każdy kierowca może indywidualnie dopasować idealną dla siebie, ergonomiczną pozycję.

Architektura i poczucie przestrzeni w Audi activesphere są w dużej mierze zdeterminowane przez wysoką, pełnowymiarową konsolę środkową. Oczywiście w samochodach elektrycznych konsola nie jest już potrzebna by w tunelu pod nią przechodził wał napędowy, ale zamiast tego oferuje miejsce na schowki. Dodatkowo w dachu, bezpośrednio nad konsolą środkową, znajduje się schowek, w którym przechowywane są cztery zestawy okularowe AR do odbioru systemu rzeczywistości mieszanej – mixed reality.

Wnętrze Audi activesphere concept
Wnętrze Audi activesphere concept

Audi dimesions

Centralnym elementem nowego systemu Audi dimesions są innowacyjne zestawy okularowe rzeczywistości mieszanej (mixed reality) – dostępne indywidualnie dla kierowcy i dla każdego pasażera. Użytkownicy, podczas zasiadania w Audi activesphere, mają dostęp do cyfrowego ekosystemu. Rzeczywistość mieszana jest obecnie w stanie przedstawiać treści wirtualne z przestrzennym odniesieniem do trójwymiarowego świata rzeczywistego. Nie ma wątpliwości, że w przyszłości rzeczywistość mieszana wyniesie możliwości wyświetlaczy przeziernych AR na zupełnie nowy poziom pod względem elastyczności, precyzji i wyświetlanych treści.

Audi activesphere concept, jako pierwsze wykorzystuje pionierską generację tej technologii, która do wymiaru nałożonych na siebie światów realnego i cyfrowego, dodaje wymiar interakcji. Dzięki precyzji, najwyższej rozdzielczości i kontrastowi, system w polu widzenia użytkownika siedzącego za kierownicą wyświetla niewidoczne normalnie elementy obsługi i powierzchnie, na których ukazują się treści.

Innymi słowy, użytkownik może oglądać wirtualne treści, które początkowo mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli skupi się wzrokiem na konkretnej informacji, sygnalizując w ten sposób zainteresowanie, system wyświetla jej szczegóły. Treść staje się więc elementem aktywnym i interaktywnym w momencie, gdy użytkownik skupi się na niej i zaangażuje np. za pomocą gestów.

Wnętrze Audi activesphere nie musi już uwzględniać miejsca na przyciski, przełączniki czy pokrętła, jak to miało miejsce w klasycznych kokpitach samochodowych. Żądany element pojawia się tylko wtedy, gdy użytkownicy go potrzebują. Funkcje samochodu nie są tu zorganizowane w typowy sposób, jak to ma miejsce w samochodzie z ekranami i fizycznymi funkcjami. Zamiast tego są one logicznie rozmieszczone bezpośrednio przed elementami, z którymi są związane: sterowanie klimatyzacją znajduje się przed nawiewem, a interaktywny panel rozrywki i dźwięku nad głośnikiem.

Ponadto w trybie off-road można wyświetlać wysokiej rozdzielczości trójwymiarową grafikę topograficzną nałożoną na rzeczywisty krajobraz oraz informacje dotyczące nawigacji i celu podróży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię